رشد فزاینده تولید موادمخدر صنعتی در افغانستان

اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست ویدئو کنفرانسی با «قادا والی» مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) گفت: علیرغم شرایط کرونایی که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، جمهوری اسلامی از مبارزه با مواد مخدر دست نکشیده است.

وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با موادمخدر ، گفت: در شش ماهه نخست امسال، درگیری‌های مسلحانه ۱۳ درصد و کشفیات مواد مخدر ۲۶ درصد افزایش یافته است، همچنین طی این مدت، ۷۰۰ تن مواد مخدر در سراسر کشور کشف شده است؛ در همین ماه جاری نیز یک محموله دو تنی از موادمخدر کشف شده که مقصد آن کشور‌های اروپایی بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در حوزه کاهش تقاضا و پیشگیری از اعتیاد، طرح یاریگران در حال اجراست و برنامه‌های پیشگیرانه‌ای در کشور برای گروه‌های هدف همچون دانش‌آموزان، دانشجویان، کارگران، خانواده‌ها و... انجام می‌شود، همچنین دو مرکز نگهداری و بازپروری زنان در تهران به تازگی افتتاح شده است که همانند اینکاس نیازمند حمایت ویژه از سوی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل هستند.

مومنی با اشاره به حوزه درمان، گفت: طی چند سال گذشته، محققان ایرانی یک پروژه تحقیقاتی را در خصوص سرطان‌زا بودن تریاک انجام دادند که نتیجه این پروژه، به مرکز جهانی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل ارسال شد، سازمان جهانی بهداشت نیز همانطور که 40 سال پیش، سرطان زا بودن سیگار را تایید کرد، سرطان زا بودن تریاک را تایید و در سایت خود درج کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: علی رغم تلاش و اقدامات جمهوری اسلامی ایران، تنها 30 درصد برنامه همکاری کشوری به دلیل نبود تامین اعتبار کافی اجرا شد که مهمترین دلیل آن اختصاص اعتبار با سهم کمتر از سوی دفتر UNODC و سهم بیشتر از سوی کشورهای کمک کننده بود که محقق نشد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم در برنامه جدید همکاری (2025-2020) به صورت ویژه، تمهیداتی در نظر گرفته شود تا ایران در خط مقدم مبارزه با موادمخدر تنها نماند، گفت: برخی کشورها مطمئن هستند که جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه‌های دینی خود و قوانین و مقرراتی که دارد، دست از مقابله با موادمخدر بر نمی‌دارد، حتی اگر کشور‌ دیگری در این مسیر همراهی نکند.

مؤمنی اضافه کرد: لذا کافی‌ است ایران اقدامات مقابله‌ای به خصوص در بخش ترانزیت را متناسب با کمک‌های جامعه جهانی تنظیم کند، آن وقت کمک‌ها سرازیر می‌شود؛ پس اگر کشور‌های اروپایی سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر ادا نکنند در بخشی که مربوط به ترانزیت موادمخدر است مانند خودشان رفتار می‌کنیم و سیاست‌هایمان را تغییر می‌دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرنگرانی عمیق و شدید خود را از افزایش فزاینده تولید موادمخدر صنعتی به ویژه شیشه در افغانستان ابراز کرد و گفت: طی یکی دو سال گذشته، تولید موادمخدر صنعتی و شیشه در افغانستان افزایش قابل توجهی یافته است که اگر این روند، استمرار یابد کشورهای منطقه و اروپایی را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مومنی تصریح کرد: تولید شیشه نیازمند دانش و تکنیک‌های روزآمد، پیچیده و جدید است و بدون حمایت کشور‌های غربی و آمریکایی حاضر در آن کشور، امکان این حجم از تولیدات نیست؛ لذا باید تمهیدات خاصی برای کاهش این تولیدات اندیشیده شود.

وی آمادگی ایران را برای میزبانی نشست مجازی یا حضوری ابتکار سه جانبه اعلام و تاکید کرد: اگر در مناطق دیگر دنیا، تولید و توزیع و ترانزیت مواد مخدر جنبه تجاری و سودآوری دارد، در این منطقه جنبه امنیتی دارد؛ چرا که تامین منابع مالی و اشرار و تروریست‌ها از درآمدهای موادمخدر است.

حجم کشفیات موادمخدر از سوی ایران هر فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

همچنین قادا والی، مدیر اجرائی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) گفت: حجم کشفیات موادمخدر از سوی ایران هر فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این قابل ستایش است، قطعاً مردم و جامعه جهانی برای اقداماتی که ایران در امر مبارزه انجام می‌دهد، اهمیت خاصی قائل هستند.

وی افزود: لازم است که ایران برای گسترش بیشتر همکاری‌ها در سطح منطقه‌ای کمک کند؛ زیرا مواد مخدر موضوعی فرامرزی است و در سطح منطقه نیاز به کمک ایران است.

مدیر اجرائی دفتر UNODC با بیان اینکه حمایت ایران از ابتکار سه جانبه حایز اهمیت است، پیشنهاد داد: نشست مجازی ابتکار سه جانبه در دسامبر 2020 یا ژانویه 2021 با حضور مسئولان سه کشور با هدف «فعالسازی همکاری منطقه‌ای» برگزار شود.

والی گفت: بین موادمخدر با جرایم سازمان یافته همچون پولشویی پیوندی وجود دارد و وضعیت پیچیده سیاسی دنیای امروز نیز امر مبارزه را با مخاطره روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه UNODC ایران را شریک مهم خود می‌داند، افزود: ایران در حوزه مبارزه، تجارب ارزنده‌ای دارد و ما به دنبال آن هستیم که دانش ایران را در این حوزه به کشورهای منطقه و کشورهای عضو این دفتر، منتقل و در حوزه‌های مختلف نیز با ایران همکاری کنیم.

 در این نشست مجازی، الکساندر فدولوف، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین حضور داشتند، همچنین در این نشست اعلام شد که لیستی از تجهیزات مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر تهیه شده است که به زودی به دفتر UNODC ارسال می‌شود و نماینده سازمان ملل نیز قبول کرد لیست را از ایران دریافت کند.