سقف مبلغ صدور ضمانت نامه صندوق ضمانت کمیته امداد

حجت الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اظهار کرد: بین ۵۵ تا ۶۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار، دختران بازمانده از ازدواج یا دختران خانواده‌های تحت حمایت هستند.

او با بیان اینکه سال ۹۶ براساس مطالعه‌ای که انجام شد مشخص شد پر جمعیت‌ترین گروه اشتغال امداد زنان سرپرست خانوار روستایی بی سوادِ فاقد ضمانتِ فاقد مهارتِ دارای فرزند یتیم بودند، گفت: این گروه حدود ۵۰ هزار نفر بودند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: درحال حاضر یک و نیم میلیون نفر مخاطب اشتغال امداد هستند که از این تعداد ۷۵۰ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

عبدالملکی با بیان اینکه مخاطبان اشتغال امداد دو گروه هستند، گفت: یک گروه خانواده‌های تحت پوشش هستند که مستمری دریافت می‌کنند و دومین گروه افرادی هستند که به صورت تک خدمتی از کمیته امداد دریافت می‌کنند و مستمری از این نهاد دریافت نمی‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ادامه داد:در برنامه اشتغال امداد ۹۵۰ هزار نفر مستمری بگیر محسوب می‌شوند و ۵۵۰ هزار نفر نیز به صورت موردی از امداد برنامه اشتغال دریافت کرده اند.

عبدالملکی تصریح کرد: مخاطبان ما یک سوم کل بیکاران کشور هستند و ما در دوسال گذشته یک سوم اشتغال کشور را ایجاد کرده ایم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه کل منابع بانکی‌ای که سال گذشته به امداد اختصاص پیدا کرد ۴ هزار و۷۱۰ میلیارد تومان بود که معادل نیم درصد کل منابع بانکی کشور است، افزود: هزار و ۶۰۰ نفر کل نیروی انسانی اشتغال امداد کشور هستند.

او با بیان اینکه به جز پرداخت تسهیلات مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای اشتغال امداد ۷۴ میلیارد تومان است، ادامه داد: ما با این همه محدودیت به تنهایی نمی‌توانیم مسئله اشتغال محرومین را حل کنیم و مجبور هستیم از ظرفیت‌های خیرین کارآفرین، مراکز نیکوکاری آفرینی و... استفاده کنیم.

عبدالملکی گفت: تاکنون ۲۷۰ مرکز نیکوکاری کارآفرینی در سراسر کشور ایجاد شده است و تا پایان سال به ۵۰۰ مرکز خواهد رسید.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه ۵۰۰ جهادگر کارآفرین در زمینه ایجاد اشتغال برای محرومین با ما همکاری می‌کنند، افزود: امیدوار هستیم این افراد تا پایان سال به هزار نفر برسند.

او گفت: ارائه خدمت به همسران نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد و همسران زنان سرپرست خانوار با ازدواج مجدد انجام می‌شود و برنامه‌های ویژه‌ای نیز در برنامه هفتم توسعه برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه صندوق ضمانت برای تسهیل دریافت وام مددجویان راه اندازی شد، گفت: این صندوق با اولویت برای زنان سرپرست خانوار ضمانت نامه صادر می‌کند.

او با بیان اینکه سال گذشته این صندوق تا سقف ۲۰ میلیون تومان ضمانت نامه صادر می‌کرد، گفت: بر اساس ابلاغیه جدید سقف صدور ضمانت نامه این صندوق به ۵۰ میلیون تومان رسیده است.