کسب مجوز 4 داروی گیاهی برای درمان کرونا

دکتر نفیسه حسینی یکتا در خصوص روند تأیید و تولید یک دارو گفت: برای اینکه یک دارو  مورد تأیید و تولید قرار گیرد، باید به عنوان یک کارآزمایی بالینی و یک طرح تحقیقاتی در یک دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات به تصویب و در سایت کارآزمایی بالینی به ثبت برسد .

کسب مجوز 4 داروی گیاهی برای کمک به درمان کرونا

 وی اضافه کرد: سپس اگر یک دارو طبق آنالیز داده ها و نتایج، در برخی متغیرها اثر مثبتی نشان داد، این دارو می تواند در سازمان غذا و دارو و کمیسیون های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد. در آخر نیز به عنوان داروی اثر گذار روی همان مواردی که در تحقیق ثابت شده است  کسب مجوز خواهد کرد.

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: هم اکنون بالغ بر ٩٠ طرح تحقیقاتی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی داریم که در سایت کارآزمایی بالینی ایران به ثبت رسیده اند که ٣١ طرح به اتمام رسیده، نتایج آن ها مورد آنالیز قرار گرفته است و اثرات مثبت برخی از آن ها به اثبات رسیده و تعدادی وارد کانال کسب مجوز از سازمان غذا و دارو شده اند.

او گفت: تا این تاریخ هم 4 داروی گیاهی این مسیر را توانسته اند به اتمام برسانند و برای کمک به درمان کرونا کسب مجوز کنند. برای اینکه دارویی در پروتکل کشوری قرار  گیرد باید در کمیته علمی این ستاد به تأیید برسد اما تاکنون، داروی گیاهی در پروتکل درمانی کرونا نداریم.

تا کنون 4 داروی گیاهی برای کمک به درمان کرونا کسب مجوز کرده اند اما تاکنون داروی گیاهی در پروتکل درمانی کرونا نداریم.

بازار داغ ادعاهای عجیب در مورد درمان قطعی کرونا

حسینی یکتا با بیان اینکه در شرایط بحران کرونا، شاهد شنیدن ادعای عجیب و غریب برخی از مدعیان طب سنتی به عنوان  درمان قطعی کرونا بوده ایم، اظهار داشت: برخی از افراد حتی در جامعه پزشکی هم،  تمام طب سنتی و ظرفیت آن را متأثر از اینگونه افراد در نظر می گیرند در حالیکه در نقطه مقابل آن ها، دانشکده های طب سنتی و مراکز تحقیقاتی را داریم که خیلی با جدیت در خصوص ظرفیت طب سنتی ایرانی برای کمک به درمان بیماری ها از جمله درمان کرونا در حال فعالیت هستند.

این متخصص طب سنتی گفت: با یک نگاه منصفانه،  اگر نقطه نظر ما از طب ایرانی، فعالان و متخصصان دانشکده های طب سنتی و محققین در مراکز تحقیقاتی و افراد مجاز به ارائه خدمت در این حوزه باشند، بدون شک این گروه  به صورت روشمند در حال بهره گیری از این ظرفیت برای ارتقاء توان نظام سلامت هستند ولی اگر بازار سوداگری و ادعای مدعیان بی سواد را در نظر بگیریم بدون شک به ادعاهای بی سند و مدرک  نزدیک خواهیم شد.

توصیه اکید طب سنتی بر در امان ماندن از کرونا

وی توصیه ای جدی برای مردم با توجه به همه گیری کرونا داشت : برای اینکه به یک بیماری واگیرداری چون کرونا مبتلا نشویم طبیعتا هر چه سیستم ایمنی تقویت شود و اصلاح سبک زندگی داشته باشیم می توانیم بیشتر در امان بمانیم و شعار طب سنتی ایرانی ، اصلاح سبک زندگی و پیشگیری است و در مورد این بیماری  هم با تقویت قوای ایمنی با استفاده از گیاهان دارویی می توان به عموم جامعه کمک کنیم. برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، تقویت سیتستم ایمنی با استفاده از گیاهان دارویی و اصلاح سبک زندگی بسیار مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در خصوص درمان کرونا به وسیله طب سنتی هم عنوان کرد: حتما طب سنتی برای درمان کرونا حرف هایی برای گفتن دارد که در کنار طب رایج بتواند به درمان بیماران کرونا کمک کند. الان آماری حدود 9 هزار تا 10 هزار ابتلای روزانه به کووید 19 را در کشور ثبت می کنیم. از این تعداد بین 3 تا 4 هزار نفر در بیمارستان ها بستری می شوند.

طب سنتی و داروهای گیاهی برای کدام دسته از بیماران کرونایی مؤثر است؟

نفیسه حسینی یکتا ادامه داد: پس حدود 6 هزار بیمار را داریم که اندیکاسیون بستری را ندارند و به منزل فرستاده می شوند و درمان خاصی هم طب رایج برای این بیماران ندارد. در این نقطه بسیار می توانیم با آموزه های طب ایرانی به درمان این بیماران کمک کنیم تا ورودی به بیمارستان ها کمتر شود و دردهای بیماران  کاهش یابد.

او توصیه های طب سنتی را در علائم خفیف بیماری کرونا مؤثر دانست و گفت: در مراحل پیشرفته تر بیماری هم برخی داروها مراحل کارآزمایی بالینی خود را طی می کنند و در کنار طب رایج حرف هایی برای گفتن دارند که امیدواریم در حیطه عمل  بزودی نتایج آن ها را ببینیم.

توصیه های طب سنتی در خصوص کرونا را از منابع معتبر دریافت کنید

وی تأکید کرد: توصیه می کنم که مردم  از تمام ادعاهایی که در حوزه طب سنتی در فضای مجازی می بینند و می شوند دوری کنند و سعی کنند توصیه های طب ایرانی را از منایع معتبر دریافت کنند.

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهداشت نیوز گفت: در حال حاضر یک محتوای علمی که بر پایه منابع طب ایرانی پایه ریزی شده و طبق مقالات گیاهان دارویی و کارآزمایی های بالینی مستند به شواهد روز موجود است، توسط دفتر طب ایرانی تهیه شده و در سایت وزارت بهداشت و سایت انجمن علمی طب سنتی ایرانی قابل دسترسی هست و می تواند مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.