چالش‌های مهم کارآفرینی در ایران

هدایت حاتمی در افتتاحیه مجموعه نشست‌های هفته جهانی کارآفرینی در دانشگاه رازی که امروز(26 آبان) به مناسبت آغاز این هفته به شکل مجازی در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد، به بیان مهمترین چالش‌ها و مشکلات حوزه کارآفرینی در کشور پرداخت و با بیان اینکه دنیای امروز دنیایی رقابتی است، اظهار کرد: در چنین دنیایی، مبنای کار اصولا روی خلق مزیت‌ها و به ویژه مزیت‌های رقابتی است.

وی با تاکید براینکه کارآفرینان باید تلاش کنند تا از این دنیای رقابتی عقب نمانند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل عمده ای که روحیه کارآفرینی در کشور تضعیف می‌شود، این است که کارآفرینان ما عموما با شکست مواجه می‌شوند که این مسئله به دلیل عدم درک درست از شرایط بین المللی و رقابت‌ها و واقعیت‌هایی که در آن وجود دارد، است.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه اضافه کرد: لحاظ نکردن همین موضوع در معادلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما را از گردونه رقابت‌های بین المللی عقب نگاه داشته و از تحولات لحظه ای هم که در دنیا رخ می‌دهد، عقب هستیم.

وی در ادامه نداشتن برنامه ای منسجم و منظم در حوزه کارآفرینی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه در کشور دانست و گفت: اگر به کشوری همچون آلمان که سقف بالایی از تجارت کالا و خدمات در دنیا را دارد، نگاه کنیم، می‌بینیم که این کشور سالانه بین 1300 تا 1400 میلیارد دلار صادرات آن هم تنها در 19 تا 20 رشته دارد. این امر نشان می‌دهد که این کشور یک هم افزایی بوجود آورده و کارآفرینی را برمبنای مزیت‌هایی که دارد جهت داده، درحالی که ما فاقد چنین برنامه‌هایی در کشور هستیم.

حاتمی در ادامه با تاکید بر لزوم احترام و پاسداشت کارآفرینان در کشور، اظهار کرد: متاسفانه ضعف چارچوب‌ها و شفافیت‌ها باعث شده تا تعدادی از کارآفرینان سر از بازداشتگاه ها و زندان‌ها دربیاورند، درحالیکه معتقدم نباید برخوردی قهری با این افراد داشت، چراکه برای جامعه ای که ضعف تعداد کارآفرینان دارد، بسیار خطرآفرین خواهد بود.

وی در ادامه از بروکراسی‌های اداری به عنوان یکی از چالش‌های مهم پیش روی توسعه کارآفرینی نام برد و افزود: از آنجایی که بروکراسی‌های اداری می‌تواند انگیزه و ایده کارآفرین را بگیرد، برای همین در کرمانشاه تلاش کرده ایم تا این فرآیندهای پیچیده اداری را از پیش روی کارآفرینان برداریم.

معاون استانداری کرمانشاه در ادامه به دیگر مشکل پیش روی تقویت فضای کارآفرینی در کشور هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد پس از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، جسارت ورود به حوزه کارآفرینی را ندارند که این نشان می‌دهد که نه در مدرسه و نه در دانشگاه روی تربیت کارآفرین کار چندانی نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین عدم حمایت از ریسک های کارآفرینی باعث شده تا خیلی‌ها به این حوزه ورود نکنند که معتقدم برای این مسئله باید یک چارچوب حمایتی و بیمه ای ترسیم کنیم تا روحیه کارآفرینی را تقویت کنیم.

حاتمی در پایان بازگرداندن ثبات اقتصادی، اصلاح فرآیندهای کاری و الکترونیکی کردن فضای سرمایه گذاری، پاسداشت کارآفرینان و تقویت فضای کارآفرینی، افزایش مهارت ‌ها و حمایت از کارآفرینان موفق را راهکاریی برای تقویت فضای کارآفرینی خواند.