راه تشخیص فیبروز کلیه

حسن ارگانی فوق تخصص بیماری‌های کلیوی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه گفت:  با مصرف آب و مایعات زیاد و کمتر مصرف کردن نمک و پروتئین های حیوانی میتوان از ابتلاء به سنگ کلیه  جلوگیری کرد. کسانیکه مستعد بیماری هستند روزانه ۱۰ لیوان آب و کسانیکه مستعد نیستند به قدر کفایت تشنگی آب مصرف کنند.

وی تاکید کرد: مصرف آب زیاد در عملکرد کلیه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان در ادامه به چندین راه تشخیص بیماری کلیوی و ایجاد سنگ کلیه  کلیه اشاره کرد و گفت: سنگ کلیه یک بیماری خاموش است.  بیماران در ابتدا درد یا سوزش خاصی را احساس نمی کنند و ما از عوامل جانبی بیماری و در مرحله پیشرفته متوجه بیماری می شویم مثلاً کسی که فشار بالایی دارد، مرض قند و ورم دارد می‌توان فهمید که دچار بیماری کلیوی است.

وی درباره فیبروز کلیه گفت: سفت شدن بافت کلیه یا فیبروز با پاتوبیولوژی مشخص می شود و بامعاینه بالینی نمی توان آن را تشخیص داد.

ارگانی درباره نشانه ها و علائم عفونی بودن سنگ کلیه گفت: سنگ کلیه ی عفونی با تب و لرز همراه است. سوزش و بوی بد ، تکرر و تغییر رنگ ادرار و درد در ناحیه ی کلیه ناشی از عفونت به همراه سنگ کلیه است.

ارگانی فوق تخصص بیماری‌های کلیوی در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش درد افراد مبتلا به سنگ کلیه گفت: بهترین کار پیشگیری است تا جلوی بزرگ شدن سنگ کلیه را بگیرند و با رژیم غذایی مناسب و مصرف داروهای به موقع با تجویز پزشک می‌توان این کار را انجام داد. تاثیر استرس بر ایجاد سنگ کلیه هنوز مشخص نیست.