مناسب سازی مدارس و کتب درسی برای دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت

 امروز چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در دفتر وزیر آموزش و پرورش و با حضور معاونان عضو این ستاد تشکیل شد و نمایندگان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان صدا و سیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایندگانی حضور داشتند و همچنین نماینده شهرداری‌ها و نماینده تشکل‌های افراد دارای معلولیت و همچنین جانبازان نیز حاضر بودند.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در این جلسه، اظهار کرد: در این جلسه مصوباتی در ارتباط با وظایف آموزش و پرورش در خصوص مناسب سازی شرایط محیطی در مدارس کشور و ساختمان‌های آموزش و پرورش به تصویب رسید و همچنین شرایط لازم برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس جهت ساخت ساختمان‌های جدید یا در دست احداث مطرح شد.

وی افزود: در کنار آن بحث تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت و حرکت به سمت عدم ایزوله کردن این افراد در جامعه و نیز آموزش فرهنگ مناسب سازی و طرز صحیح مواجهه با معلولان بررسی شد. در کنار این‌ها استفاده از تکنولوژی‌های نوین آموزشی برای نابینایان و ناشنوایان نیز از سمت معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطرح شد.

قبادی دانا گفت: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این جلسه در ارتباط با فعالیت‌های دسترس پذیری افراد دارای معلولیت از جمله ناشنوایان و نابینایان و طیف گروه اوتیسم به آموزش مطالبی ارائه کردند و همچنین گزارش خوبی درباره محتوای آموزشی این گروه و تکنولوژی مورد استفاده برای آن‌ها، مناسب سازی محیطی مدارسشان و منابع انسانی برای آموزش این گروه و نیز اشتغال افراد دارای معلولیت مطرح و پیشنهاداتی ارائه شد. مدیر آموزش و پرورش استثنایی کشور پیشنهاد نهضت مشارکت هم افزایی برای تهیه اقلام مورد نیاز دانش آموزان دارای معلولیت را مورد تأکید قرار دادند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در این جلسه گزارشی از فعالیت نوسازی و تجهیز مدارس نیز در ارتباط با مناسب سازی ساختمان‌های آموزش و پرورش و مدارس ارائه شد.

وی تصریح کرد: ۱۲ مصوبه در پایان جلسه تصویب شد که از جمله آن‌ها تشکیل کارگروه مشترک برای تدوین سرفصل‌های آموزشی در خصوص مناسب سازی و طرز صحیح مواجه با معولان جهت گنجاندن در محتوای کتب درسی دانش آموزان و همچنین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. یکی دیگر از مصوبات این بود که سازمان نوسازی ضابطه ۲۴۶ مهندسین و مشاورین را در تمام فعالیت‌های عمرانی در محل اعتبارات دولتی و کمک خیرین الزامی و بر آن نظارت کند.

قبادی دانا با اشاره به اینکه مدارس دولتی و غیردولتی برای دسترس پذیری معلولان باید مناسب سازی شوند، اضافه کرد: همچنین با تأکید وزیر آموزش و پرورش، اردوگاه‌های فرهنگی و تربیتی نیز برای این دسترس پذیری باید مناسب سازی شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: درباره فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز صحبت از این شد که داستان نویسان و مؤلفان تشویق شوند تا این افراد در محیط‌های اجتماعی حضور یابند و همچنین بر این موضوع که مجموعه شاد و آموزش‌های مجازی چه در اپلیکیشن شاد و چه در مدرسه تلویزیونی برای بهره مندی نابینایان و ناشنوایان مناسب سازی شود، تأکید شد و وزیر آموزش و پرورش ضمن همراهی و همگامی با مصوبات قبلی این ستاد، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور را برای پیگیری و اجرای مصوبات به عنوان نماینده آموزش و پرورش معرفی کرد.

وی درباره مصوبات مربوط به شهرداری‌ها  گفت: شهرداری تهران مکلف شد که تمام معابر منتهی به مدارس استثنایی را مناسب سازی کند که البته معاون عمران شهرداری اعلام کرد که بیشتر این معابر مناسب سازی شده‌اند و برای تکمیل این فرآیند تکلیف را پذیرفت و مقرر شد شهرداری‌های سراسر کشور نیز در سایر شهر‌ها این مهم را پیگیری کنند.