سیتاکسا قرص چیست؟

سیتالوپرام هیدرو برومید  Citalopram Hydrobromide یا Citalopram HBR یا همان قرص سیتاکسا برای درمان افسردگی استفاده می شود.

قرص سیتاکسا به بهبود سطح انرژی و بروز احساس خوشایند در فرد کمک می کند. سیتالوپرام به عنوان بازدارنده بازجذب سروتونین selective serotonin reuptake inhibitor یا SSRI شناخته می شود. این دارو از طریق بازگشت تعادل به یک ماده شیمیایی خاص به نام سروتونین serotonin در مغز عمل می کند.

نحوه مصرف قرص سیتاکسا

اطلاعات دارویی و بروشور همراه با دارو را با دقت مطالعه کنید و هر بار که دارو را خریداری می کنید این مطالعه را انجام دهید. اگر سوالی در مورد دارو دارید، از پزشک داروخانه یا پزشک معالج خود بپرسید.

این دارو را همراه با غذا یا بدون غذا و درست طبق دستور پزشکتان مصرف کنید. سیتالوپرام معمولا یک بار در روز صبح یا بعد از ظهر مصرف می شود. میزان مصرف دارو بر اساس شرایط پزشکی شما، واکنش بدنتان نسبت به درمان، سن و سال شما، آزمایش های انجام شده و دیگر داروهایی که ممکن است در حال مصرف آنها باشید، تعیین می شود.

سیتاکسا قرص چیست؟

حتما در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه و مکمل های گیاهی، با پزشک خود صحبت کنید. حداکثر میزان مصرف سیتالوپرام 40 میلی گرم در روز است.

اگر در حال مصرف شکل مایع داروی سیتالوپرام هستید، در میزان مصرف آن دقت کنید و از قاشق های مخصوص استفاده کنید و برای مصرف از قاشق های معمول خانگی استفاده نکنید، ممکن است در میزان مصرف دچار اشتباه شوید.

برای کاهش خطر عوارض جانبی احتمالا پزشک به شما توصیه می کند مصرف دارو را به میزان کم شروع کنید و به تدریج میزان مصرف را افزایش دهید. توصیه های پزشک را به دقت دنبال کنید. میزان مصرف را فزایش ندهید یا تعداد وعده های مصرفی را تغییر ندهید. با افزایش میزان مصرف بیماری سریعتر بهبود پیدا نخواهید کرد، اما خطر عوارض جانبی بیشتر می شود. دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از دارو دریافت کنید.

بسیار مهم است که مصرف دارو را حتی با وجود بهبود ادامه دهید. مصرف داروی سیتالوپرام را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو برخی شرایط بدتر خواهد شد. به علاوه در این شرایط ممکن است علائمی را مشاهده کنید، از جمله نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، احساساتی شبیه به شوک الکتریکی. پزشک برای پیشگیری از این علائم میزان مصرف دارو را به تدریج کاهش می دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید. هر گونه تغییر یا بدتر شدن علائم را به پزشک گزارش دهید.

اثربخشی دارو بین 1 تا 4 هفته طول می کشد و تاثیر کامل دارو نیز چند هفته طول خواهد کشید. اگر شرایط شما بهبود پیدا نکرده یا بدتر شده است به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی سیتاکسا :

در صورت وجود بیماری ‌های قلبی یا سکته اخیر قلبی، نارسایی کبد، سابقه تشنج و نارسایی شدید کلیه با احتیاط فراوان تجویز شود.

مصرف این دارو در افراد با سن کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی ‌شود.

برخی عوارضی که با مصرف سیتالوپرام ممکن است رخ دهند، عبارتند از:

حالت تهوع

خشکی دهان

از دست دادن اشتها

خستگی

خواب آلودگی

تعریق

تاری دید

خمیازه کشیدن 

بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

تداخل های دارویی سیتاکسا :

مصرف همزمان مهارکنندگان مونوآمین اکسیداز از جمله فورازولیدون، پروکاربازین و سلژیلین با سیتالوپرام می‌تواند عوارض خطرناک و مهلک در پی داشته باشد. باید بین قطع مصرف یکی از دو دارو و شروع داروی دیگر حداقل ۱۴روز فاصله باشد. مصرف سیتالوپرام با دارو ‌های سروتونرژیک می ‌تواند باعث بروز سندرم سروتونین و تشدید عوارض شود. سایمتیدین می ‌تواند متابولیسم سیتالوپرام را کاهش دهد. مصرف سیتالوپرام با کلوزاپین باعث افزایش سطح خونی کلوزاپین می شود و ممکن است خطر بروز حملات تشنجی را افزایش دهد.

نکات مهم درباره قرص سیتاکسا :

برای دستیابی به اثر ضدافسردگی دارو ممکن است تا ۴ هفته زمان لازم باشد، بنا بر این بیمار نباید داروی خود را قطع کند. در صورت برطرف شدن علائم بیماری نیز نباید مصرف دارو را قطع نمود.

از قطع مصرف ناگهانی دارو باید خودداری کرد.

به دلیل احتمال بروز سرگیجه، اختلال در تصمیم‎ گیری، تفکر و مهارت‎ های حرکتی، تا مشخص شدن اثرات دارو هنگام رانندگی یا انجام کار ‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

بیمارانی که احتمال اقدام به خودکشی در آن ها وجود دارد، نباید مقادیر زیاد دارو را به طور یک جا در اختیار داشته باشند.

گروه بارداری سیتاکسا :

اطلاعاتی در مورد گروه بارداری سیتاکسا ثبت نشده است.

هشدارهای بارداری سیتاکسا :

اطلاعاتی در مورد هشدارهای بارداری سیتاکسا ثبت نشده است.

نکات پیش از مصرف سیتاکسا :

اطلاعاتی در مورد نکات پیش از مصرف سیتاکسا ثبت نشده است.

موارد منع مصرف سیتاکسا :

اطلاعاتی در مورد موارد منع مصرف سیتاکسا ثبت نشده است.

عوارض مصرف بیش از اندازه سیتاکسا :

اطلاعاتی در مورد عوارض مصرف بیش از اندازه سیتاکسا ثبت نشده است.

فارماکودینامیک سیتاکسا :

اطلاعاتی در مورد فارماکودینامیک سیتاکسا ثبت نشده است.