مجلس بر قوانین مبهم حوزه سلامت خط بطلان کشید

طاهر موهبتی معاون حقوقی  معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت بهداشت در نشست خبری آنلاین توضیح داد: یکی از دغدغه‌های جدی جمهوری اسلامی حقوق شهروندی است و در حوزه سلامت بالاترین سطح حقوق شهروندی را شاهد هستیم، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها که حقوق شهروندی را مورد تعدی قرار می‌دهد تعدد بخشنامه‌ها و قوانین بالادستی بوده است.

وی گفت: عدم اطلاع مردم از حقوق خود منجر می‌شود که مطالبه‌گری آنها کاهش پیدا کند و شاهد فساد اداری باشیم، در حوزه سلامت اقدامات خوبی را شاهد بودیم و اولین حرکت تدوین قانون سیاست‌های سلامت بود و حدود 12268 قانون طی سالهای اخیر در کشور به تصویب رسیده است که نشان دهنده حجم بالای قانونگذاری در کشور است.

موهبتی افزود: در برخی از کشورها که زمان قانونگذاری در آنها دو برابر ما است تعداد قوانین یک سوم کشور ایران است از همین رو تعدد قوانین منجر به فساد و تبعیض ناروا به صورت عامدانه یا غیر عامدانه می‌شود. تعداد احکام قانونی که در کشور صادر شده است حدود 43 هزار حکم قانونی است و 8700 حکم مربوط به حوزه سلامت است، همکاران ما در این مقطع توانستند همه این قوانین را بررسی کنند که از مجموع 8700 قانون حدود 4239 قانون معتبر بود و 4461 حکم موجود غیر معتبر بوده است که حقوق دانان به همین قوانین استناد می‌کردند که این موضوع منجر می‌شد در دادگاه احکام متفاوتی صادر شود و با مردم رفتار نابرابر صورت گیرد.

وی تصریح کرد: 49 درصد این احکام اعتبار داشت و مجلس 700 حکم را از نظر موضوعی خارج کرد و به عبارت دیگر بر تمام برداشت‌هایی که از قوانین مبهم وجود داشت خط بطلان کشید.