حماقتی به قیمت جان نوزاد!

دکتر فیروزه بلاش جراح و متخصص زنان_ زایمان و ناباروری با تاکید بر این که انجام سزارین نباید بدون دلیل علمی و خارج از زمان طبیعی باشد، گفت: طول مدت بارداری طبیعی 40 هفته کامل است که اگر دلیل علمی برای انجام سزارین وجود داشته باشد باید بین 39 تا 40 هفتگی بارداری انجام شود.
وی با بیان این که گاهی مسایل زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون در مادر یا به خطر افتادن جنین، ما را مجبور به ختم حاملگی می کند، افزود: در این موارد با بستری کردن مادر و انجام آزمایش ها و بررسی های پزشکی تصمیم گرفته می شود که باید زایمان با تزریق آمپول فشار باشد یا با سزارین انجام شود.
دکتر بلاش درباره عوارض زایمان زود هنگام در تاریخ های مناسبتی گفت: ممکن است دستگاه تنفسی نوزاد در این زمان هنوز کامل نشده باشد و مجبور باشیم او را در دستگاه بگذاریم که عوارض خاصی دارد.
این جراح و متخصص زنان_ زایمان و ناباروری در توصیه به کسانی که قصد زایمان در تاریخ های مناسبتی، به خصوص تاریخ 9/9/99 دارند، گفت: زایمان در حدود 4 یا 5 روز زودتر یا دیرتر از زمان طبیعی مشکلی ایجاد نمی کند ولی تغییر بیش از یک هفته توصیه نمی شود.

وی با تاکید بر این که زایمان زود هنگام یا دیرتر از موعد برای مادر و نوزاد خطرناک است، گفت: افراد به دلیل بی اطلاعی از این عوارض اصرار بر انجام زایمان در تاریخ های مناسبتی دارند.
بلاش در مورد عوارض این دسته از زایمان ها گفت: ممکن است مادر بعد از زایمان دچار آتونی رحم _ شل شدگی و خونریزی شدید رحم _ شود. زمانی که بار کاری بیمارستان بالا باشد ممکن است این عارضه دیرتر تشخیص داده شود و سبب به خطر افتادن جان مادر شود. یا زمانی که تعداد زیادی سزارین در اتاق عمل انجام می شود از دقت و کیفیت جراحی کاسته می شود. بنابراین باید ترجیح بر انجام سزارین در روزهای عادی بیمارستان باشد.
وی درباره عوارض زایمان زود هنگام برای نوزادان گفت: این عوارض مربوط به دستگاه تنفسی نوزاد است. نوزادی که زودتر از زمان طبیعی متولد می شود ممکن است پس از تولد دچار نارسایی تنفسی شده و نتواند تنفس خوبی داشته باشد و لازم باشد در بخش NICU _ بخش مراقبت های ویژه نوزادان _ بستری شود.

عضو تیم تخصصی کلینیک کنترل بارداری در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا، افزود: این دسته از نوزادان در بخش NICU آنتی بیوتیک دریافت می کنند و آزمایش های زیادی بر روی آن‌ها انجام می‌شود. این آزمایش ها صرف زایمان زود هنگام به نوزاد تحمیل می شود.
وی با بیان اینکه نوزادان بستری شده در NICU در کودکی و بزرگسالی با بیماری‌ها و مشکلات بدنی روبرو می شوند، گفت: این دسته از نوزادان دچار عوارض و عفونت های تنفسی و آلرژیک می شوند.
بلاش، عوارض دیگر در نوزادان زود متولد شده را مربوط به وزن آن‌ها عنوان کرد و گفت: نوزاد در هر هفته از هفته های آخر بارداری 200 تا 250 گرم وزن اضافه می کند. نوزادی که زودتر از زمان طبیعی بارداری متولد می شود، وزن کمی دارد. بنابراین دچار عوارضی مانند زردی و عفونت می شود. همچنین نگهداری از نوزادی که زودتر از زمان طبیعی متولد شده مشکل تر است.
وی با اشاره به زایمان هایی که به دلیل لاکچری شدن دیرتر از موعد انجام می شوند، گفت: این دسته از زایمان ها برای جنین عوارض خطرناکی دارد. این عوارض شامل دفع مکانیوم _ دفع مدفوع _ جنین در رحم و کم شدن مایع آمنیوتیک _ مایع اطراف جنین _ و دیسترس جنینی می شود.
این جراح و متخصص زنان_ زایمان و ناباروری در توضیحی درباره دفع مکانیوم و خطر مرگ برای جنین گفت: زمانی که رشد جنین کامل می شود، دستگاه گوارش به بلوغ می رسد و شروع به دفع مدفوع می کند. اگر این زمان در پروسه زایمان قرار نگرفته باشد، جنین، مدفوع موجود در کیسه آب را می خورد و دچار عوارضی می شود. در صورتی که این وضعیت تشخیص داده نشود منجر به مرگ جنین می شود.
بلاش با اشاره به غیرواقعی بودن هزینه های مطرح شده در رسانه های اجتماعی گفت: آنچه درباره هزینه زایمان لاکچری در رسانه های اجتماعی منتشر شده باعث تعجب من و همکارانم شده است. تا جایی که من اطلاع دارم هزینه ای اضافه بر هزینه های معمول برای زایمان های مناسبتی و لاکچری دریافت نمی شود. بعید می دانم دریافت هزینه های گزاف برای زایمان های لاکچری واقعیت داشته باشد. ولی باید توجه داشته باشیم که بیمه ها، هزینه سزارین بارداری اول را پرداخت نمی کنند و بیمار خودش باید آن ها را پرداخت کند.
وی در خصوص هزینه سزارین گفت: هزینه سزارین بستگی به بیمارستان دارد. هزینه معمول سزارین برای شکم اول در بیمارستان های خصوصی حدود 5 تا 8 میلیون تومان می شود. ولی آنچه برخی از افراد درباره هزینه سزارین شکم اول می گویند، مجموع هزینه هایی است که برای پمپ درد، اتاق خصوصی، ذخیره خون بند ناف پرداخت کرده اند.
بلاش در پاسخ به این سوال که؛ " آیا زایمان مناسبتی در زمان کنونی که در اوج بحران کرونا هستیم، خطری برای مادر و جنین ندارد؟ " گفت: خطر زایمان زود هنگام در این شرایط دو برابر می شود. زیرا مادر در زمانی زایمان می کند که اوج کار بیمارستان است و تعداد مراجعین به بیمارستان بیشتر از زمان عادی است بنابراین مادر و نوزاد نارس بیشتر از هر زمانی در معرض ویروس قرار می گیرند.
وی با بیان این که تعداد زیاد زایمان های مناسبتی در روز 9/9/99، فشار مضاعفی به کادر اتاق عمل و پرسنل وارد می آورد، گفت: بیمارستانی که به طور نرمال می تواند 15 زایمان در روز انجام دهد زمانی که این تعداد به 40 تا 50 زایمان در روز برسد اما تعداد پرسنل آن تغییری نکند، فشار مضاعفی به کادر اتاق عمل و پرسنل آن وارد می شود و در نهایت کیفیت کار و رسیدگی به مادر و نوزاد در این روزها کمتر می شود.

این جراح و متخصص زنان_ زایمان و ناباروری با گلایه از خانواده هایی که قصد انجام زایمان مناسبتی دارند، گفت: ما برای انجام زایمان های مناسبتی از طرف پدر، مادر، خاله و خانواده نوزاد تحت فشار هستیم. اگر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در مورد عوارض زایمان های مناسبتی توسط رسانه ها به خصوص رادیو و تلویزیون انجام شود و فرهنگ "زایمان در زمان طبیعی" در جامعه نهادینه شود، در نهایت مادر و فرزند سالم تری خواهیم داشت. همچنین فشار کمتری به کادر درمان وارد می شود.

عضو تیم تخصصی کلینیک کنترل بارداری در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا در پایان با ابراز امیدواری نسبت به راهکار سازمان ثبت احوال برای کاهش زایمان های لاکچری در روز 9/9/99 گفت: امسال هم سازمان ثبت احوال قول داده است تاریخ تولد نوزادانی که چند روز قبل و بعد از تاریخ 9/9/99 به دنیا آمده اند را همان روز 9/9/99 در شناسنامه ثبت کند و به این ترتیب پرونده هجوم به بیمارستان ها را ببندد.