تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰ یکی از چالش های پیش روی کنکوری ها است. در ادامه میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار دادیم.

در حال حاضر برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان پایه دوازدهم که امتحانات پایان ترم آن ها به صورت هماهنگ و نهایی برگزار شده است ، سوابق تحصیلی کنکور 99 نظام جدید گفته می شود،لازم به ذکر است که در حال حاضر امتحانات پایه یازدهم شامل سوابق تحصیلی نمی شود و تنها امتحانات نهایی دوازدهم به عنوان سابق تحصیلی در نظر گرفته می شود.

و برای داوطلبان نظام قدیم نیز که امتحانات سال سوم دبیرستان آن ها به همراه سایر دروس پیش دانشگاهی که به صورت نهایی و کشوری برگزار شده، سوابق تحصیلی کنکور 99 نظام قدیم گفته می شود.

– فلسفه و علت افزایش سوابق تحصیلی در کنکور 1400 چیست؟

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری مصوبه مجلس است. طبق قانون، اعمال سوابق باید به نحوی باشد که بتدریج ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی پر شود که سهم سوابق تحصیلی در آن ۱۰۰ درصد است، اما برای باقی رشته‌ها دو روش دیگر در قانون آمده که یکی “اعمال سابقه تحصیلی و کنکور عمومی” و دیگری “اعمال سابقه تحصیلی و کنکور عمومی و اختصاصی” است. در هر صورت سابقه تحصیلی در کنکور، اثرگذار و قانونی است. به همین جهت مادامی که کنکور برقرار باشد سابقه تحصیلی هم در آن اعمال می‌شود و به این معناست که هر چه سهم سابقه تحصیلی افزایش یابد، سهم نمره کنکور در گزینش کم می‌شود.

تاثیر معدل در کنکور 1400

همان طور که میدانید هرچه میزان سهم تاثیر سوابق تحصیلی بیشتر شود، میزان سهم نمره قبولی کنکور داوطلب برای ورود به دانشگاه ها کمرنگ تر می شود. داوطلبان دارای 2 نمره حاصل آزمون کنکور و نمره سوابق تحصیلی هستندد. نمره معدل و سوابق تحصیلی به 2 صورت قطعی و مثبت می تواند در قبولی داوطلب تاثیر بگذارد.

تاثیر قطعی معدل در کنکور1400

تاثیر قطعی معدل بر کنکور به این صورت است که، نمره سوابق تحصیلی و معدل به تنهایی در تعیین رتبه داوطلب تاثیر گذار است و هیج توجهی به نمره ای که داوطلب در کنکور کرده است، نمی شود. تاثیر قطعی در واقع به نفع داوطلبانی است که نمره کنکور پایین تری گرفته اند، ولی سوابق تحصیلی خوبی دارند. اما به ضرر داوطلبانی است که نمره کنکور خوبی کسب کرده اند، ولی سوابق تحصیلی و معدل خوبی ندارند.

نگران نباشید، هنور بخشنامه ای برای تاثیر قطعی معدل در کنکور برای هیچ گروه آزمایشی کنکور (ریاضی، تجربی و انسانی) صادر نشده است. در صورت تصویب نهایی این قانون، داوطلبان با نمرات سوابق تحصیلی ضعیف، باید به فکر ترمیم معدل باشند.

ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی

با توجه به تاثیر قطعی معدل بر کنکور سراسری که به صورت مستقیم بر نمره کنکور داوطلبان تاثیر می گذارد، نگران های زیادی برای افرادی که سوابق تحصیلی خوبی ندارند، کرده است. گرچه بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش، تاثیر معدل بر کنکور سراسری برای همه داوطلبان به صورت مثبت اعلام شده است، اما ما دوست داریم اطلاعاتی درباره شرایط و نحوه ترمیم معدل در اختیار شما داوطلبان عزیز قرار دهیم.

شرایط شرکت در ترمیم معدل

این طرح به داوطلبانی که نمرات خوبی در امتحانات نهایی کسب نکرده اند را جبران کنند. داوطلبان تنها یکبار فرصت دارند نسبت به ترمیم معدل خود اقدام کنند. خب شاید به این فکر بیفتید اگر نمره پایین تری بدست آوردیم چه می شود؟

شرکت در این طرح برای شما هیچ ضرری ندارد، زیرا نمره بالاتر برای شما لحاظ می شود. پس اگر در نمره پایین تری نسبت به نمره بار اول خود بیاورید، همان نمره اول برای شما لحاظ می شود و اگر نمره بیشتر بیاورید، نمره بار دوم برای شما لحاظ می شود.

تاثیر مثبت معدل در کنکور 1400

تاثیر مثبت معدل بر کنکور به اینصورت است که، در صورتی که نمره سوابق کنکور سبب افزایش نمره کنکور شود، اعمال می شود. در صورت تاثیر مفنی نمره سوابق تحصیلی بر کنکور، اعمال نمی شود.

تاثیر معدل در کنکور 1400 شامل چه داوطلبانی می شود؟

با توجه به مصوبات شورای سنجش و پذیرش، نحوه و میزان تأثیر سوابق تحصیلی بر کنکوربه صورت تاثیر مثبت به 3 دسته 30درصد، 25 درصد و 5 درصد است. شامل افراد زیر می شود:

تاثیر 30 درصدی

آن دسته از دیپلمه­ های هر 3 گروه آزمایشی(ریاضی، تجربی و انسانی) و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال 1398 یا 1399 و در نظام آموزشی جدید (3-3-6)‌ اخذ نموده و امتحانات دروس پایه دوازدهم آن­ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزارشده­ است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند. سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم ـ سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید 3-3-6) به میزان حداکثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به­ صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می­شود.

تاثیر 25 درصدی

آن دسته از دیپلمه ­های هر 3 گروه آزمایشی(ریاضی، تجربی و انسانی) و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 الی 1397 در نظام آموزشی قبلی اخذ نموده ­اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به­ صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده­ است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند. سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم ـ سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم)‌ به­ میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تأثیر مثبت اعمال می شود.

تاثیر 5 درصدی

آن دسته از داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی هر 3 گروه آزمایشی(ریاضی، تجربی و انسانی) و علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش­ دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 91-1390 اخذ نموده ­اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به­ صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزارشده­ است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند. سوابق تحصیلی موجود دوره پیش ­دانشگاهی (پایه دوازدهم ـ سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم) به­ میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تأثیر مثبت اعمال می­شود.

در مجموع میزان تأثیر سوابق تحصیلی حداکثر 30 درصد است و به ­صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می­شود. و سایر دیپلمه­ ها (غیر از بندهای 1-1 و 1-2) مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.