نحوه ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران

امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با صدور یک دستور اداری، ضمن تشریح نحوه ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان در ایام تعطیلی‌های اجباری مرتبط با کرونا در استان‌های با شرایط قرمز، تأکید کرد با تدابیر اتخاذ شده و بستر‌های فراهم‌ شده برای نسخه‌نویسی الکترونیک، مشکلی در زمینه استمرار ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان در این ایام وجود ندارد.

در این بخشنامه، از مدیران بخش درمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها و پزشکان و مراکز طرف قرارداد این سازمان، خواسته شده در اجرای مصوبات ستاد کشوری مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل شدن مراکز دولتی و عمومی و خودداری از تردد غیرضروری مردم به منظور کنترل بهتر بیماری کرونا و نظر به‌ اینکه شعب تأمین‌اجتماعی و کارگزاری‌های وابسته در استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند، از تاریخ ۸‌‌/۹‌‌/۱۳۹۹ لغایت ۱۵‌‌/۹‌‌/۱۳۹۹ تعطیل هستند، به‌ منظور پرهیز از بروز هر گونه خلل در فرآیند خدمت‌رسانی، تمام خدمات مورد نیاز بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی از راه دور و تا حدامکان به صورت وب‌ سرویس ارائه شود.

در این بخشنامه تأکید شده است بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیرانی که اوراق دفترچه درمانی آن‌ها در این ایام به اتمام رسیده یا می‌رسد، لازم نیست برای دریافت دفترچه درمانی جدید به شعب و کارگزاری‌های تأمین‌اجتماعی مراجعه کنند و در صورت نیاز به خدمات تشخیصی و درمانی و مراجعه به پزشک، می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را با ارائه جلد دفترچه درمانی که حاوی شماره بیمه و مشخصات بیمه‌ شده است و یا ارائه کارت ملی دریافت کنند.

لازم به ذکر است با توجه به حذف نیاز به دفترچه درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سازمان تأمین‌ اجتماعی در چند ساله اخیر و فراهم شدن امکان نسخه‌نویسی الکترونیک در این مراکز، در صورت مراجعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به این مراکز درمانی، مطابق روال قبلی نیازی به ارائه دفترچه نخواهد بود و تنها ارائه کارت ملی یا اعلام کد ملی برای ارائه خدمات کافی خواهد بود.

معاونت درمان سازمان تأمین‌ اجتماعی همچنین از تمامی پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد خواسته است براساس قرارداد فی‌مابین کماکان نسبت به پذیرش بیمه‌شدگان اقدام کرده و با عنایت به اینکه امکان نسخه‌نویسی الکترونیک در آدرس ep.tamin.ir فراهم شده است، تاحد امکان با استفاده از سامانه مذکور نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند که در صورت تولید الکترونیک نسخ پزشکی، ضرورت استفاده از برگ دفترچه درمانی کاغذی نیز منتفی خواهد شد.

در این بخشنامه در عین حال آمده است که چنانچه به هر دلیلی امکان تولید الکترونیک نسخه پزشکی وجود نداشته باشد، پزشکان و درمانگران طرف قرارداد می‌توانند طبق روال جاری ضمن اخذ استحقاق درمان برای بیمه‌ شده، دستورات پزشکی خود را در سربرگ مخصوص مطب پزشک تجویز کنند. در این‌ صورت، علاوه بر ثبت نام و نام خانوادگی و تاریخ ویزیت، درج کد ملی و شماره بیمه بیمار (مندرج درجلد دفترچه بیمه شده) نیز بر روی سربرگ نسخه الزامی خواهد بود.

لازم به ذکر است پزشکان طرف قرارداد در صورت درج دستورات پزشکی در سربرگ مخصوص مطب پزشک، لازم است دستورات پزشکی را با استفاده از کاربن در دو برگ تجویز کنند که برگ اول آن در صورت نیاز در اختیار بیمه‌شده قرار می‌گیرد تا به داروخانه و سایر مراکز پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه شود و برگ دوم آن نیز طبق روال مرسوم (همانند برگ دوم‌‌/ برگ مخصوص پزشک در دفترچه درمانی) توسط پزشک به معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان مربوطه تحویل خواهد شد.

همچنین داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها و سایر مراکز طرف قرارداد موظفند ضمن پذیرش سربرگ کاغذی مطب پزشک، خدمات در تعهد را طبق ضوابط و مقررات جاری ارائه کنند. بدیهی است در تمام موارد، اخذ استحقاق درمان بیمه‌ شده از سامانه‌های مربوطه مطابق تصویر پیوست کماکان الزامی خواهد بود.

در بخشنامه معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه این مقررات صرفا در ایام تعطیلات اجباری ناشی از کرونا برای استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند قابلیت اجرا خواهد داشت، از همکاری همه پزشکان محترم و مراکز تشخیصی و درمانی در سراسر کشور و همراهی همه بیمه‌شدگان عزیز تأمین‌ اجتماعی تشکر و ابراز امیدواری شده است با مشارکت همگانی و استفاده هر چه بیشتر از نسخه الکترونیک و کاهش میزان نسخ کاغذی، شاهد کنترل بهتر بیماری کرونا باشیم.