تولد پیش از موعد، خشونت است

 ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی صبح امروز در برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران با اشاره به میزان بالای تقاضا برای تولد فرزند در تاریخ ۹ آذر گفت: متاسفانه این موضوع، مصداق کامل یک فاجعه اجتماعی و فرهنگی است و به نوعی خشونت محسوب می‌شود. متاسفانه این روزها شاهد نوکیسگی افرادی هستیم که فقط بخاطر خودخواهی، کودک خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

او افزود: بارداری یک روند طبیعی ۳۸ تا ۴۰ هفته‌ای است که در برخی موارد حتی تا ۴۲ هفته هم به طول می‌انجامد، برخی از افراد در کادر درمان هم فکر می‌کنند در ۳۹ هفته، نوزاد کاملا آماده تولد است.

خداکرمی ادامه داد: در شرایط عادی باید اجازه دهیم تا نوزاد علامت رسیدن یعنی درد زایمان را از خود نشان دهد. اگر این علامت داده نشود به این معنی است که حق و حقوق فرزند برای زندگی کامل در شکم مادر را از او سلب می‌کنیم.

رئیس انجمن مامایی اضافه کرد: اگر مادران تحت آموزش‌ها و مراقبت‌های درست در دوران بارداری باشند، چنین خواسته‌ای ندارند که فرزند خود را به صورت نارس متولد کنند. بسیاری از این اصرار به تولد، از روی جهل و نا آگاهی و البته عدم توضیح کادر درمان درباره مضرات زایمان زودتر از موعد است. متاسفانه  بچه‌هایی که در تاریخ انتخابی به دنیا می‌آیند در معرض مشکلات مغز و ریه بیشتر هستند چرا که زایمان زودتر، منجر به بیماری زایی در آینده برای کودک می‌شود.

او گفت: این موضوع فقط برای این تاریخ نیست و هرساله اول فروردین ماه، نیز مراجعه برای زایمان در این روز هم شدت می‌گیرد.