دوره کمون کرونا چقدر طول می کشد؟

دوره کمون کرونا یا همان دوره نهفتگی کرونا بین دو روز تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

ویروس کرونا نوعی ویروس است که در انسان و حیوان باعث بروز بیماری تنفسی می­ شود. در سال 2019، ویروس جدید کرونا به نام SARS-CoV-2 در ووهان چین ظاهر شد و به­ سرعت در دنیا گسترش یافت.

ابتلا به ویروس جدید کرونا باعث بروز بیماری تنفسی به نام کووید-۱۹ می ­شود.

دوره­ نهفتگی یا دوره نقاهت ویروس کرونا، مانند هر ویروس دیگر، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درمورد مدت زمان ظهور علائم و اقدامات لازم درصورت ابتلا به کووید-19 ادامه­ ی مطلب را بخوانید.

آن­چه باید درمورد دوره­ کمون کرونا بدانید

دوره­ نقاهت مدت زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و شروع علائم است.

در حال حاضر، به ­گفته­ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، دوره­ نهفتگی ویروس جدید کرونا چیزی بین 2 تا 14 روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

بنابر گزارش اخیر، بیش از 97 درصد از افرادی که در معرض کرونا قرار می­ گیرند ظرف 11.5 روز بعد از خود علامت نشان می ­دهند. به نظر می رسد میانگین دوره­ خاموشی تقریبا 5 روز است. با این حال، ممکن است این آمار همراه با کسب اطلاعات بیشتر درمورد ویروس تغییر کند.

علائم کرونا در بسیاری از افراد ابتدا خفیف است و به ­تدریج و طی چند روز شدید می­ شود.

ویروس کرونا چگونه منتقل می­ شود؟

کرونا اغلب از طریق تماس مستقیم یا از قطراتی که هنگام سرفه یا عطسه­ ی فرد بیمار پخش می­ شود، از فردی به فرد دیگر انتقال می­ یابد.

ویروس جدید کرونا به­ شدت مسری است یعنی به­ سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می­ شود. به ­گفته­ ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، افراد مبتلا به ویروس هنگام بروز علائم بیشتر از همیشه ناقل ویروس هستند.

اگرچه این وضعیت کم­تر شایع است، اما احتمال این­که فرد مبتلا به ویروس کرونا بدون نشان دادن علائم ناقل ویروس باشد وجود دارد.

همچنین ممکن است ویروس از طریق لمس سطوح آلوده به ویروس و دست زدن به دهان یا بینی منتقل شود. با این حال، این مورد اصلی­ ترین راه انتقال ویروس جدید کرونا نیست.

چطور از خود در مقابل کرونا محافظت کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا شستن مرتب دست­ هاست.

از آب و صابون استفاده کنید و دست ­ها را حداقل بیست ثانیه بشورید. اگر آب و صابون ندارید، می­ توانید از مایع ضدعفونی کننده حاوی حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید.

شما می­ توانید با اقدامات زیر هم از خود دربرابر ابتلا به ویروس محافظت کنید:

  • حداقل دو متر از کسی که بیمار به نظر می ­رسد دوری کنید و از قرار گرفتن در جمعیت بپرهیزید.
  • به صورت خود دست نزنید.
  • وسایل شخصی­ تان را به دیگران ندهید. این وسایل شامل لیوان، وسایل آشپزخانه، مسواک و بالم لب می­ شود.
  • سطوح خانه مانند دستگیره، کیبورد و نرده را که مرتب در معرض تماس قرار دارد با شوینده ­های خانگی یا محلول سفیدکننده­ ی رقیق تمیز کنید.
  • بعد از دست زدن به سطوحی نظیر دکمه ­ی آسانسور یا خودپرداز، دستگیره­ ی پمپ بنزین و سبد خرید دستان خود را بشورید یا از مایع ضد عفونی کننده استفاده کنید.
  • اگر دچار مشکل تنفسی شدید و فکر می ­کنید علامتان مشابه با کرونا است، در خانه بمانید و با پزشک متخصص ریه یا متخصص عفونی بگیرید.

حرف آخر

اکثر افراد مبتلا به کرونا ظرف 2 الی 14 روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس جدید کرونا متوجه شروع علائم می­ شوند. به­ طور میانگین، ظهور علائم حدود 5 روز طول می ­کشد اما ممکن است این آمار با کسب اطلاعات بیشتر درمورد ویروس تغییر کند. امید ما همچنان واکسن کرونا است که توسط صدها شرکت در حال ساخت و تحقیق است.

اگر علائم کرونا را دارید، با پزشک تماس برقرار کنید. تا زمانی که مطمئن نشدید به چه ویروسی مبتلا هستید، در خانه بمانید و از برقراری تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.