تاکید عضو شورای شهر بر لزوم کمک دولت به حمل و نقل عمومی

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران درباره نرخ بلیت مترو و اتوبوس اظهار داشت: قیمت تمام شده بلیت مترو در حال حاضر حدود 15هزار تومان است و به طورکلی بر اساس قانون یک سوم این هزینه باید توسط شهرداری، یک سوم توسط دولت و یک سوم توسط مردم پرداخت شود.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین سهم در مورد بلیت مترو توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود و دولت عملا در پرداخت سهم خود اقدامی انجام نداده و اگر به دنبال توسعه کیفیت مترو و افزایش تعداد واگن‌ها هستیم، باید فکری به حال تأمین منابع شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ‌تأمین منابع برای کیفیت‌بخشی مترو و سرپا نگه داشتن این ناوگان از طریق فروش بلیت ، کمک دولت و مجلس، اوراق مشارکت و موضوعاتی این چنینی است که باید به صورت کامل مدنظر قرار گیرد.

نوری با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از حمل و نقل عمومی گفت:‌ اینکه به صورت ناگهانی نرخ بلیت مترو برای شهروندان افزایش یابد مناسب نیست، ما هم مخالیم چرا که باید این مسأله طی سال‌ها و به تدریج انجام شود. به طوری که سالانه اگر حداکثر 20 تا 30 درصد به نرخ بلیت مترو افزوده شود بخشی از هزینه تأمین منابع برای مترو حاصل خواهد شد.

وی بیان داشت:‌اگر هم تصمیم گرفته شود مردم مبلغ اضافه‌تر برای سال‌های آینده پرداخت نکنند اینکه جایگزین آن به چه صورتی باشد و چگونه تأمین شود باید مدنظر قرار گیرد اگر قرار است دولت سهم مردم را پرداخت کند این مسأله لازم بوده در بودجه عمومی دیده شود و مجلس آن را تصویب کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: ‌اگر هم قرار است شهرداری سهم مردم را در مورد بلیت مترو پرداخت کند این موضوع باید در شورا در بودجه مصوب سالانه شهرداری مدنظر قرار گیرد ولی به هر حال باید به این مسأله توجه داشت مترو هزینه دارد و اگر بخواهیم آن را سرپا نگه داریم و یا توسعه دهیم باید فکری به حال منابع آن شود و دولت پای کار آیند.