توسعه استعلام‌های الکترونیک برای کاهش اطاله دادرسی

عیسى زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست خبری خود که صبح امروز در این مرکز برگزار شد، با اشاره به استعلام‌های الکترونیک گفت: توسعه استعلام‌های الکترونیک برای کاهش اطاله دادرسی از جمله کار‌هایی است که انجام شده و این کار ملی است و اگر همه دستگاه‌ها همکاری کنند، تعامل ما بهتر خواهد شد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: طی ۸ ماه اخیر بیش از نیم میلیون نفر از طریق سامانه‌های خودکاربری به قوه قضاییه مراجعه کرده‌اند و تا پایان سال هم اقدامات بسیاری را در دستور کار قرار دادیم و امروز از ۳ سامانه رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به سامانه‌های الکترونیک گفت: بیش از ۳۰ سامانه راه‌اندازی شده است که استعلام‌های الکترونیکی از جمله مهمترین آن‌ها است و هدف گذاری ما در آینده راه اندازی تعداد بیشتری از این سامانه‌ها است.

زارع پور تصریح کرد: توسعه دادرسی الکترونیکی از زیرساخت‌های مورد هدف است و پس از شیوع بیماری کرونا بیش از ۲ میلیون مورد مراجعه مردم به قوه قضاییه و دیگر دستگاه‌های اجرایی حذف شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به دادرسی‌های الکترونیک گفت: تاکنون ۲۴۰۰ اتاق دادرسی الکترونیکی در سراسر کشور راه اندازی شده و ۳۰ هزار جلسه رسیدگی از طریق ارتباط تصویری با زندانیان بوده و بیش از ۳۰ هزار جلسه دیگر هم با مردم تشکیل شده است.

وی ادامه داد: رفت و آمد زندانیان به دادگاه مشکلات زیادی دارد و مدتی پیش اتوبوس زندانیان مورد حمله قرار گرفت و یک نفر فرار کرد، اما خوشبختانه در بستر سامانه‌های الکترونیکی مراجعه زندانیان به دادگاه اکنون به صفر رسیده است و تا هفته قبل بیش از ۳۲ هزار جلسه با زندانیان به صورت آنلاین برگزار شده است و مابقی اعزام‌ها و بدرقه‌ها هم حذف خواهند شد.

زارع پور تصریح کرد: ما هر هفته یک پروژه را افتتاح می‌کنیم و امروز هم در این راستا ۳ پروژه افتتاح می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها درگاه ملی قوه قضاییه است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بر اساس آیین دادرسی کیفری این درگاه باید راه اندازی می‌شد تا تمام خدمات قوه قضاییه به صورت یکپارچه در اختیار مردم قرار گیرد.

زارع پور درباره خدمانی که این سامانه ارائه می‌دهد، گفت: آدرس تمام مراکز قضایی، قوانین کشور، بخشنامه‌های رئیس قوه قضاییه، آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، سامانه آرای قضایی و بخش مهم خدمات الکترونیک قوه قضاییه است که به صورت یکپارچه در این سامانه آمده است.

وی گفت: امروز درگاه، کارتابل یکپارچه و همچنین سامانه سها از جمله دستاورد‌هایی هستند که رونمایی شدند.

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به بخش کارتابل خدمات الکترونیک قضایی گفت: در گذشته برای دریافت خدمات قوه قضاییه باید به سامانه‌های مختلف مراجعه می‌کردیم، اما در این سامانه دیگر یکبار ورود کافی است.

وی با اشاره به گواهی عدم سوء پیشینه تصریح کرد: در بستر این سامانه تنها با سه کلیک می‌توان درخواست گواهی عدم سوء پیشینه داد تا در مدت ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست دادسرای محل، گواهی را به صورت الکترونیک با هزینه ۲۰ هزار تومان و یک سوم هزینه معمول صادر می‌کند.

زارع پور ادامه داد: همه خدمات الکترونیک یکپارچه هستند و مردم می‌توانند استعلام وکلا و کارشناسان رسمی را از طریق این سامانه دریافت کنند و برای درخواست سند تک برگی هم می‌توان به این سامانه مراجعه کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به سامانه سها گفت: بر اساس قانون ما مکلف هستیم آموزش ساده طرح دعوا را به مردم بدهیم و اکنون برای ۲ هزار دعاوی پر تکرار بانک اطلاعاتی راه اندازی کرده‌ایم و تمامی مواردی که مردم باید بدانند برایشان نشان داده می‌شود.

وی گفت: وب سایت‌های تمام مراجع قوه قضاییه مانند نهاد‌های وکالت، دادسرا‌های کل کشور، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری کشور در این سامانه وجود دارد.

زارع پور با اشاره به پابند الکترونیک گفت: کار اجرای طرح استفاده از پابندهای الکترونیک در گذشته در اختیار ما بود، اما اکنون به سازمان زندان‌ها سپرده شده است، اما سامانه مدیریت پابند به صورت بومی طراحی شده است، در حالی که در گذشته از سامانه خارجی استفاده می‌شد، اما اکنون به کمک یک شرکت دانش بنیان با کیفیتی بسیار مطلوب در حال استفاده است و در حال حاضر ۱۵۰۰ زندانی در حال استفاده از این پابند هستند.

وی گفت: حدود ۴ هزار پابند الکترونیک فعال داریم و این میزان تا پایان سال به ۱۰ هزار پابند خواهد رسید و برای این کار شرکت‌های دانش بنیان را بسیج کرده‌ایم تا آن‌ها بتوانند پابندها را تولید کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: حتی برای کسانی که سنا ندارند هم سامانه‌ای را تا ۲ هفته دیگر راه اندازی می‌کنیم تا بتوانند بدون سنا از خدمات الکترونیک استفاده کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه دادرسی الکترونیک گفت: بیش از هزاران دادگاه الکترونیک تشکیل شده و مردم از خانه خود در دادگاه حاضر شدند و تا پایان سال این زیرساخت در کل کشور راه اندازی می‌شود.

زارع پور ادامه داد: البته کرونا ارتباطات تصویری دادگاه را تسهیل بخشید و ما در راستای قانون، دادرسی‌های الکترونیک را در دستور کار خود قرار دادیم و از مدت‌ها پیش این کار انجام می‌شد و طبیعتا بعد از پاندمی کرونا قطعا از این ظرفیت همچنان استفاده خواهیم کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه هر هفته سامانه‌های متعددی را راه اندازی خواهیم کرد، افزود: تا پایان سال برنامه‌های متعددی برای سرعت بخشیدن به دادرسی‌ها خواهیم داشت و ما سامانه شناسایی و توقیف اموال محکوم علیه را راه اندازی خواهیم کرد و بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی باید تمام اطلاعات خود درباره اموال محکوم علیه را به قوه قضاییه اعلام کنند.

وی درباره ملاقات زندانیان با خانواده هایشان گفت: این کار ملاحظات بسیاری دارد، اما همکاران ما تمام تلاش خود را می‌کنند تا این کار انجام شود.

زارع پور با اشاره به کندی و قطعی سیستم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: متأسفانه تأمین تجهیزات هم مشکلات خود را دارد و به مرور تجهیزات را بازسازی می‌کنیم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم و هفته گذشته هم اختلالاتی وجود داشت، اما ما شیفت کاری شبانه روزی راه‌اندازی کرده‌ایم و تمام همکاران ما خطوط را رصد می‌کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: تا رسیدن به شرایط خوب هنوز کمی فاصله داریم، اما تا پایان سال این مشکلات برطرف خواهند شد.

وی ادامه داد: ۵۰ سرویس الکترونیک از دستگاه‌های مختلف گرفته‌ایم و برنامه ما این است که این سامانه‌ها به یکدیگر متصل شوند، اما قطع هر یک از آن‌ها از نظر مردم به معنای قطع سیستم قوه قضاییه است، در حالی که گاهی اوقات سیستم بانک یا ثبت احوال قطع است و در همین راستا تمام دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند تا سیستم‌ها قابل اتکا باشند تا پایش مداوم سیستم‌ها انجام شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برای توسعه سامانه‌های الکترونیکی کدام یک از دستگاه‌های اجرایی باید کمک کنند؟ گفت: در جلسه شوراى راهبرى دادرسی الکترونیکى یکى از مصوبات همکارى دستگاه‌هاى دیگر بود و یکى از جاهایى که باید پای کار بیایند، وزارت ارتباطات است.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات باید کمک کند تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه فیبر نوری در دستور کار قرار گیرد.

زارع پور گفت: قانون به ما تکلیف کرده از ظرفیت‌هاى الکترونیکى براى برگزارى جلسات رسیدگى و تحقیق استفاده کنیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بعد از پایان همه گیرى کرونا قطعا از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد، چرا که مزایاى بسیار زیادى دارد که یکى از آن‌ها کاهش مراجعات حضورى است.