علت سرگیجه چیست؟/ درمان خانگی سرگیجه

سرگیجه اصطلاحی است که در برخی افراد به خوبی مشاهده می شود و ممکن است علتها و عوامل مختلفی در بدن شما باعث سرگیجه شوند.

علت سرگیجه یکی از رایج ترین دلایل مراجعه بزرگسالان به پزشکان است. سرگیجه مداوم می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی شما تأثیر بگذارد. اما سرگیجه به ندرت نشانه یک وضعیت تهدید کننده در وضعیت سلامتی است.

علائم سرگیجه در بدن انسان

افرادی که دچار سرگیجه می شوند ممکن است آن را به عنوان یکی از احساسات مختلف توصیف کنند ، مانند:

  • سبکی سر یا احساس ضعف

  • عدم ثبات یا از دست دادن تعادل
  • احساس شناور بودن ، شل شدن یا سنگینی سر

این احساسات ممکن است با راه رفتن ، ایستادن یا حرکت دادن سر تحریک شده یا بدتر شوند. سرگیجه شما ممکن است با حالت تهوع همراه باشد یا آنقدر ناگهانی یا شدید باشد که نیاز به نشستن یا دراز کشیدن داشته باشید.

سرگیجه در چه زمانی خطرناک است؟

در صورت بروز سرگیجه و یا به شکل مکرر سرگیجه دارید و یا اینکه سرگیجه شما ناگهانی است و این سرگیجه طولانی است باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز سرگیجه شدید یا سرگیجه همراه با هر یک از موارد زیر ، از مراقبت های پزشکی فوری استفاده کنید:

  1. سردرد ناگهانی و شدید
  2. درد قفسه سینه
  3. مشکل تنفس
  4. بی حسی یا فلج دست یا پاها
  5. غش کردن
  6. دید دوتایی
  7. ضربان قلب سریع یا نامنظم
  8. گیجی یا تکلم گفتار
  9. لکنت یا مشکل در راه رفتن
  10. استفراغ مداوم
  11. تشنج
  12. تغییر ناگهانی در شنوایی
  13. بی حسی یا ضعف صورت

علت سرگیجه ناگهانی در بدن چیست؟

علت سرگیجه ناگهانی

سرگیجه دلایل زیادی از جمله اختلال گوش داخلی ، بیماری حرکت و اثرات دارویی دارد.

سرگیجه گاهی اوقات به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند گردش خون ضعیف یا همان کم خونی و فشار خون پایین ، عفونت و یا آسیب به بدن ایجاد می شود. اما آنچه درباره علل سرگیجه مهم است اینکه سرگیجه شما چه مدتی طول می کشد و علائم دیگر شما نیز به تشخیص علت کمک می کند.

مشکلات گوش داخلی و سرگیجه

مشکل گوش داخلی و سرگیجه

احساس تعادل در بدن شما به خاطر هماهنگی قسمتهای مختلف سیستم بدن است که شامل موارد زیر می شود:

چشمها که به شما کمک می کند بدن خود را در فضا قرار دهید و نحوه حرکت آن را تعیین کنید.

اعصاب حسی ، که پیام هایی را در مورد حرکات و وضعیت بدن به مغز شما ارسال می کنند

گوش داخلی حسگرهایی را در خود جای داده است که به تشخیص جاذبه و حرکت عقب و جلو کمک می کند با اختلالات گوش داخلی ، مغز شما از گوش داخلی سیگنال هایی دریافت می کند که با آنچه چشم و اعصاب حسی شما دریافت می کنند سازگار نیست. سرگیجه همان چیزی است که هنگام کار مغز شما برای رفع سردرگمی به وجود می آید.

سرگیجه موضعی پاروکسیسم

این وضعیت باعث ایجاد حسی شدید و مختصر اما کاذب می شود که می چرخید یا حرکت می کنید. این قسمتها در اثر تغییر سریع حرکت سر ایجاد می شوند ، مثلاً وقتی که در رختخواب روی خود را برمی گردانید ، می نشینید یا ضربه ای به سرتان وارد می شوید شایعترین علت سرگیجه است

عفونت ویروسی عصب دهلیزی ، که به آن نوریت دهلیزی گفته می شود ، می تواند باعث سرگیجه شدید و ثابت شود. اگر دچار کاهش شنوایی ناگهانی نیز شده اید ، ممکن است به لابیرنتیت مبتلا شوید.

مشکل فشار خون و سرگیجه

مشکلات گردش خون که شامل فشار خون بالا و یا فشار خون پایین است باعث سرگیجه می شود اگر قلب شما خون کافی به مغز شما پمپاژ نکند ، ممکن است احساس سرگیجه ، ضعف یا تعادل داشته باشید.

علائم فشار خون در سرگیجه

 افت فشار خون: افت چشمگیر فشار خون سیستولیک - که بیشترین میزان فشار خون است - ممکن است منجر به مختصر سبکی سر یا احساس ضعف شود. این می تواند پس از نشستن یا ایستادن خیلی سریع اتفاق بیفتد. به این حالت افت فشار خون ارتواستاتیک نیز گفته می شود. گردش خون ضعیف شرایطی مانند کاردیومیوپاتی ، حمله قلبی ، آریتمی قلب و حمله ایسکمیک گذرا می تواند باعث سرگیجه شود. و کاهش فشار خون ممکن است باعث جریان ناکافی خون در مغز یا گوش داخلی شما شود.

سایر دلایل سرگیجه

شرایط عصبی برخی از اختلالات عصبی  مانند بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس  می تواند منجر به کاهش تدریجی تعادل شود.

داروهایی که باعث سرگیجه می شوند

داروهایی وجود دارند که باعث سرگیجه می شوند و عوارض این داروها سرگیجه را به وجود می آورند

داروهای ضد تشنج ، داروهای ضد افسردگی ، آرام بخش ها و همچنین اگر داروهای کاهش فشار خون بیش از حد فشار خون شما را کاهش دهند ، ممکن است باعث ضعف شوند.

اختلالات اضطرابی و سرگیجه

برخی از اختلالات اضطرابی ممکن است باعث ایجاد سبکی سر یا احساس پریشانی شود که اغلب به عنوان سرگیجه شناخته می شود. این موارد شامل حملات هراس و ترس از ترک خانه یا قرار گرفتن در فضاهای باز و بزرگ (آگورافوبیا) است.

سطح آهن پایین (کم خونی): سایر علائم و نشانه هایی که در صورت کم خونی ممکن است همراه با سرگیجه ایجاد شود شامل خستگی ، ضعف و رنگ پریدگی پوست است.

قند خون پایین (افت قند خون): این وضعیت به طور کلی در افراد دیابتی که از انسولین استفاده می کنند ، رخ می دهد. سرگیجه ممکن است همراه با تعریق و اضطراب باشد.

مسمومیت با مونوکسید کربن: علائم مسمومیت با مونوکسیدکربن اغلب "مانند آنفولانزا" توصیف می شود و شامل سردرد ، سرگیجه ، ضعف ، ناراحتی معده ، استفراغ ، درد قفسه سینه و گیجی است.

گرم شدن بیش از حد و کمبود آب بدن. اگر در هوای گرم فعال هستید یا مایعات کافی نمی نوشید ، ممکن است از گرم شدن بیش از حد (هایفوتراپی) یا کم آبی بدن سرگیجه داشته باشید. این امر به ویژه در صورت استفاده از داروهای قلبی خاص بیشتر است

عواملی که ممکن است خطر سرگیجه شما را افزایش دهند عبارتند از:

سن: افراد مسن به احتمال زیاد دچار بیماری های پزشکی می شوند که باعث سرگیجه ، به ویژه احساس عدم تعادل می شود. همچنین بیشتر احتمال دارد از داروهایی استفاده کنند که باعث سرگیجه شود. یک قسمت گذشته از سرگیجه. اگر قبلاً سرگیجه را تجربه کرده باشید ، احتمال سرگیجه شما در آینده بیشتر است.

عوارض سرگیجه می تواند خطر زمین خوردن و صدمه زدن به خود را افزایش دهد. تجربه سرگیجه هنگام رانندگی با ماشین یا کار با ماشین آلات سنگین می تواند احتمال تصادف را افزایش دهد. اگر یک بیماری سلامتی موجود که ممکن است باعث سرگیجه شما شود ، درمان نشود ، ممکن است عواقب طولانی مدت را نیز تجربه کنید.

درمان های خانگی برای سرگیجه

نوشیدن آب

با نوشیدن آب می توانید سرگیجه خود را بر طرف کنید زیرا کم آبی بدن هم یکی از علت های سرگیجه به ویژه در تابستان است.

چای زنجبیل

چای زنجبیل به علت بهبود در گردش خون و گرم و خشک بودن ان می تواند باعث سرگیجه برای افرادی که ضعف بدن دارند بسیار مناسب باشد.

دانه گشنیز و گاسبری

گشنیز و گاسبری به علت داشتن  ویتامین A و C می توانند جلوی سرگیجه را بگیرند. برای اینکار 

2 قاشق چایخوری دانه های گشنیز و یک لیوان آب گاسبری را اضافه و شب خیس کنید و صبح روز بعد مخلوط آن را میل نمایید.

امید جعفری