14 درمان فوری برای رفع سکسکه

سکسکه یکی از بیماری ها و علائمی است که وقتی با آن رو برو می شوید باعث اذیت و آزار شما می شود. راهکارهایی وجود دارد که می توانید با انجام آنها بسیار سریع سکسه خود را رفع و درمان کنید.

سکسکه چرا به وجود می آید؟

سکسکه در واقع به علت  انقباضات تکراری و غیرقابل کنترل عضله دیافراگم در بدن به وجود می آید. دیافراگم نیز دقیقا زیر ریه ها قرار دارد و باعث تنظیم تنفس می شود .

دیافراگم تنفس را تنظیم می کند. وقتی دیافراگم منقبض می شود ، ریه ها اکسیژن دریافت می کنند. وقتی دیافراگم شل می شود ، ریه ها دی اکسید کربن آزاد می کنند.

علت سکسکه

انقباض دیافراگم خارج از ریتم باعث سکسکه می شود. هر اسپاسم دیافراگم باعث می شود حنجره و تارهای صوتی به طور ناگهانی بسته شوند. این منجر به هجوم ناگهانی هوا به داخل ریه ها می شود. بدن شما با نفس نفس زدن یا جیرجیر واکنش نشان می دهد و ویژگی صوتی سکسکه را ایجاد می کند.

درمان فوری سکسکه به راحتی آب خوردن!

سکسکه را نمی توان یک بیماری جدی تلقی کرد بلکه عارضه ای است که واقعا آزار دهنده است. راهکارهای درمان سکسه سالهاست که بین مردم رواج دارد و از حبس کردن نفس تا حتی در برخی مواقع ترساندن فرد بیمار نیز از سوی برخی افراد برای درمان سکسه تجویز می شود.

در واقع برای رفع و درمان سکسکه شما باید دیافراگم خود را به حالت طبیعی برگردانید. برای اینکه بدانید با چه روش می توانید از شر سکسکه خلاص شوید باید بدانید علت سکسه چیست.

عوامل اصلی ایجاد سکسکه

  • زیاد یا خیلی زود خوردن

  • نوشیدنی های گازدار

  • غذاهای ادویه دار

  • استرس یا هیجان عاطفی

  • در معرض تغییرات سریع دما

چگونه سکسکه را فوری درمان کنیم؟

گاهی اوقات ، یک تغییر ساده در تنفس یا وضعیت بدن می تواند دیافراگم شما را آرام کند.

  1. تنفس اندازه گیری شده را تمرین کنید. با تنفس آهسته و اندازه گیری شده ، سیستم تنفسی خود را مختل کنید. 5 نفس گرفته و هوا را وارد ریه های خود کنید و سپس 20 ثانیه بازدم داشته باشید. حبس کردن نفس یکی از راهکارهای ساده برای تنظیم شدن دیافراگم و درمان فوری سکسه است.

  2. در پاکتی کاغذی نفس بکشید برای اینکار پاکت کاغذی را روی دهان و بینی خود قرار دهید. به آرامی نفس بکشید . هشدار برای اینکار اینکه هرگز از کیسه های پلاستیکی برای رفع سکسکه استفاده نکنید.
  3. زانوهای خود را بغل کنید. در مکانی راحت بنشینید. زانوها را به سینه بیاورید و آنها را به مدت دو دقیقه در آنجا نگه دارید. اینکار نیز به آرام کردن سکسه کمک می کند
  4. راهکار دیگر اینکه خم شوید و به عضلات سینه خود فشار وارد کنید . در بسیاری از موارد اینکار در درمان فوری سکسکه بسیار موثر بوده است.
  5. راه حل دیگر رفع سکسکه این است که در حالی که بینی خود را فشار داده و دهان خود را بسته نگه دارید ، نفس خود را بیرون دهید.
  6. زبان خود را بیرون آورید و سپس نوک زبانتان را اندکی فشار دهید اینکار نیز برای رفع سکسکه بسیار موثر است.
  7. راهکار ساده دیگری نیز برای رفع مشکل سکسکه وجود دارد. بینی خود را بگیرید سپس آب بنوشید به همین راحتی!
  8. نبض خود را در گردن در هر دو طرف به مدت 5 ثانیه ماساژ دهید.
  9. آب یخ بنوشید. نوشیدن آرام آب سرد ممکن است به تحریک عصب واگ کمک کند و همین باعث رفع سکسکه می شود.
  10. یک تکه یخ را ببلعید، سرما می تواند به دیافراگم شوکی وارد کرده و باعث رفع سکسکه شود.
  11. آب یخ غرغره کنید. آب یخ را به مدت 30 ثانیه غرغره کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.
  12. یک قاشق عسل یا کره بادام زمینی بخورید. قبل از قورت دادن اجازه دهید کمی در دهان حل شود.
  13. مقداری شکر و یا یک تکه قند را  روی زبان خود بگذارید و اجازه دهید 5 تا 10 ثانیه در آنجا بماند ، سپس آن را ببلعید.
  14. لیمو ترش نیز در درمان سکسکه بسیار کمک می کند مکیدن و خوردن یک لیموترش همراه با نمک می تواند در درمان سکسکه بسیار موثر باشد.

سکسکه نشانه چه بیماری است؟

بیشتر موارد سکسکه در عرض چند دقیقه یا چند ساعت برطرف می شود. اگر به طور مرتب سکسکه می کنید یا سکسکه ای دارید که بیش از دو روز طول می کشد  حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا می توادند یکی از علامت های بیماری های زیر باشد.

  • ریفلاکس معده
  • سکته
  • اسکلروز چندگانه

داروهای رفع سکسکه

باکلوفن (گابلوفن)

کلرپرومازین (تورازین)

متوکلوپرامید (رگلان)

راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد سکسکه

معمولاً با ایجاد برخی تغییرات در عادت های غذایی شما می توان از موارد شایع سکسکه که توسط عوامل زندگی ایجاد می شود ، جلوگیری کرد.

در هر وعده مقادیر کمتری بخورید

آهسته تر غذا بخورید

از غذاهای پرادویه پرهیز کنید

از نوشیدنی های گازدار اجتناب کنید

روش های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن برای کاهش استرس را تمرین کنید زیرا از ایجاد سکسکه جلوگیری میکند.