تزریق آزمایشی واکسن ایرانی کرونا از دی ماه

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با اجرای «طرح شهید قاسم سلیمانی » اظهار کرد: طرح بسیج محله محور به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا ویروس با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور آغاز شده و توسط مراقبان بهداشت، داوطلبان هلال احمر، نیروهای بسیجی و خیران در حال انجام است.

وی با اشاره به انجام رایگان تست‌های رپید در این طرح، گفت: طرح مدیریت و ‌کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور و مبتنی بر شعار «هر خانه؛ یک پایگاه سلامت» عملیاتی می‌شود که کمک می‌کند غربالگری در سطح وسیع‌تری انجام شود و در این رابطه هماهنگی‌های لازم بین پایگاه‌های بسیج و پایگاه‌های سلامت مراکز جامع ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته انجام گرفته است.

شبی ۱۵۰ هزار تومان هزینه مبتلایان می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: این طرح به عنوان مهم‌ترین و آخرین تیر در ترکش، اوج بلوغ نظام شبکه بهداشت و مشارکت مردمی است که بیماریابی، رهگیری و ایزوله کردن از اهداف آن است و با شناسایی زودهنگام بیماران، مراقبت سرپایی انجام می‌شود تا کمتر مجبور به بستری شوند همچنین با مراقبت بهتر از فوت مبتلایان جلوگیری کنیم.

لاری با بیان اینکه شهرها به محلات تقسیم‌بندی شده‌اند، افزود: با میراث فرهنگی هماهنگ شده است که در هر استان، مراکزی مانند مهمانسرا و هتل‌ها را برای قرنطینه در نظر بگیرند تا افرادی که در منزل شرایط قرنطینه ندارند به این مراکز منتقل شوند و بیمه سلامت نیز قرار است در این طرح مبتلایان را با مبلغ شبی ۱۵۰ هزار تومان حمایت کند همچنین ارائه بسته‌های حمایتی خیران برای خانواده‌های نیازمند و کمک به سالمندان برای خرید مایحتاج از دیگر کارهای در دست اقدام است.

وی با تأکید بر اینکه این طرح سیاسی نیست و منافع خاصی به دنبال ندارد، تصریح کرد: همه مردم باید از حواشی دوری کنند و در اجرای این طرح همکاری داشته باشند زیرا هدف ما فقط سلامتی مردم است و تلاش می‌کنیم تا بیماران کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و ما درب منزل آن‌ها حضور پیدا کنیم زیرا بیشتر ابتلاها در همین مراجعات اتفاق می‌افتد.

اجرای طرح شهید سلیمانی در ۳۷۰ محله تهران/روند افزایشی در استان‌های شمالی/تهران دارای نوسان است

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه با ابراز نگرانی از موج احتمالی در زمستان، عنوان کرد: در فصل پاییز موج شدید بیماری کرونا را تجربه کردیم و در زمستان نیز ممکن است موج شدیدی داشته باشیم لذا توصیه می‌کنیم مردم آرامش خود را حفظ کنند و نسبت به رعایت پروتکل‌ها جدیت داشته باشند زیرا ویروس کووید۱۹ هنوز رخت برنبسته و فعلاً واکسن و دارویی نداریم.

لاری اضافه کرد: هم اکنون در بیشتر نقاط کشور آمار بستری کاهش یافته است که متأثر از محدودیت‌های اخیر است اما این آمار ثابت نیست و در صورتی که رفتار ما تغییر کند و پروتکل‌ها رعایت نشود دوباره سیر صعودی خواهیم داشت و مجبور به اجرای محدودیت‌های بیشتر می‌شویم.

وی با اشاره به اوج شیوع بیماری و بیشترین آمار فوتی‌ها در اواسط آبان‌ماه، گفت: پس از جلسه هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب تصمیمات خوبی اتخاذ شد، وزارت کشور ورود کرد، قرارگاه تشکیل و آرامشی برای وزارت بهداشت ایجاد شد که در ادامه مسؤولیت محدودیت‌ها و نظارت‌ها با هم افزایی فرابخشی و سایر سازمان‌ها اجرا می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ابراز کرد: ۴۳ شهر فوق بحرانی تعریف شده بود که در روز نهم محدودیت‌ها کاهش بستری را ملاحظه کردیم و با اینکه محدودیت‌ها مشکلات اقتصادی ایجاد کرد اما سلامت مردم مهم‌تر است و چون شهروندان ابتلا و فوت عزیزان خود را لمس می‌کردند در اجرای محدودیت‌ها همکاری کردند به ویژه کاهش تردد پس از ساعت ۲۱ تأثیر خیلی خوبی در کاهش رفت و آمدهای خانوادگی داشت چون بیشتر الگوهای خانوادگی باعث شیوع بیماری می‌شد.

لاری با بیان اینکه نظارت در تهران سخت است، یادآور شد: آمار تهران دارای نوسان بوده و ثبات ندارد و نگران هستیم که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود آمار مبتلایان افزایش یابد لذا در طرح بسیج محله محور، تهران اهمیت خاص‌تری دارد و به بیش از ۳۷۰ محله تقسیم شده است.

وی اضافه کرد: در استان‌های شمالی نیز روند افزایشی داریم و قزوین نیز فعلاً آمار کاهشی ندارد اما وضعیت بیمارستان‌ها از نظر ظرفیت پذیرش فعلاً خوب است و هر وقت سکون داریم امکانات را احیاء می‌کنیم که با ایجاد موج جدید آمادگی داشته باشیم.

اسکن کدملی برای ورود به اماکن زیارتی و صدور بلیت سفر بین شهری

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه هوشمند اسکن کدملی، بیان کرد: اطلاعات آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی به سامانه هوشمند حمل و نقل و ترابری متصل شده و قبل از صدور بلیت، کد ملی افراد از طریق این سامانه استعلام می‌شود تا از مسافرت افرادی که طی ۱۴ روز اخیر تست مثبت کووید۱۹ داشته‌اند جلوگیری شود همچنین در ادامه این طرح از طریق اسکن کدملی، از ورود مبتلایان به کرونا به مراکز پرترددی مانند پاساژها و اماکن زیارتی نیز جلوگیری خواهد شد.

واکسن ایرانی کرونا در دی ماه کارآزمایی بالینی می‌شود

لاری در رابطه خرید واکسن کرونا تا پایان سال جاری، گفت: تلاش می‌کنیم که تا پایان سال ۲۰ درصد از هم‌وطنان‌مان را در مقابل کرونا واکسینه کنیم و در حال رایزنی هستیم که بتوانیم ۱۰ درصد در قالب کوکس خریداری کنیم و ۱۰ درصد نیز از طریق مذاکره با کشورهایی مثل روسیه و چین خریداری کنیم و یا از طریق انتقال دانش آن‌ها تولید کنیم.

وی با اشاره به تولید واکسن داخلی، مطرح کرد: چندین شرکت داخلی در کشورمان در حال تولید واکسن کرونا هستند که دو شرکت پیشرفت خوبی داشته‌اند و با دقت و طبق اصول بین‌المللی و علمی پیش می‌روند و به احتمال زیاد در دی ماه اولین کارآزمایی بالینی را انجام می‌دهیم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در فصل بهار سال آینده واکسن تولید ایران آماده خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همه کشورها درگیر کرونا هستند و کشورهای تولیدکننده واکسن، استفاده از این واکسن را در اولویت استفاده برای مردم کشور خودشان در نظر خواهند گرفت لذا نمی‌توانیم به کشورهای دیگر خیلی امیدوار باشیم و قطعاً باید روی تولید داخل حساب کنیم و تا زمانی که واکسن تولید شود باید روی طرح بسیج محله محور و پیشگیری جدیت داشته باشیم و از رعایت پروتکل‌ها در زمستان غافل نشویم.