مناسب سازی شهر تهران نهادینه نشده است

پیروز حناچی شهردار تهران در همایش روز ملی افراد دارای معلولیت اظهار کرد: هفته معلول را گرامی می‌دارم و امیدوارم با انرژی بیشتر مسیر مناسب سازی شهر را ادامه دهیم.

شهردار تهران گفت: علی رغم اینکه ما جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم، اما مناسب‌سازی به درستی در تهران نهادینه نشده و این کار تبدیل به حرکتی مستمر نشده است.

حناچی گفت: تمامی دستگاه‌ها باید مناسب‌سازی را انجام دهند و انتقاد‌های دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و این انتقاد‌ها نشان از آن دارد که ما به مبنا و نظریه مناسب سازی کمتر توجه داشته‌ایم و از ابزار متناسب هم کمتر بهره برده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما مشاوران مخصوص را داریم، افزود: هر یک از مشاوران برای ماموریتی خاص تعیین می‌شوند و آن‌ها می‌توانند صلاحیت مخصوص برای اجرای برنامه‌ها را داشته باشند، البته پیمانکاران هم باید تخصصی انتخاب شوند.

شهردار تهران گفت: در دوره جدید شعاری تحت عنوان «تهران شهری برای همه» را سر دادیم و گفتیم که ما مانند یک خانواده هستیم و هر یک از فرزندان ممکن است سلیقه مخصوصی داشته باشند، اما پدر و مادر باید آرامش فرزندان را به وجود آورند و مدیریت در کلانشهری مانند تهران این گونه است.

حناچی ادامه داد: تمامی افراد در شهر تهران چه دارای معلولیت چه بدون معلولیت عضوی از خانواده تهران هستند و ما نسبت به آن‌ها مسئولیت داریم.

وی افزود: معلول کسی است که در عرصه‌های اجتماعی نمی‌تواند حضور پیدا کند و هر عاملی که باعث شود او نتواند در جامعه حضور پیدا کند، به معلولیتش دامن می‌زند.

حناچی با بیان اینکه در چند دهه اخیر به مناسب سازی توجه زیادی نداشته‌ایم، تصریح کرد: اگر ۴۰ سال در مسیر اشتباه حرکت کردیم، نمی‌توانیم یک ساله به آن بازگردیم و حداقل به ۵ سال زمان احتیاج داریم تا بتوانیم ایراد‌های خود را برطرف کنیم.

شهردار تهران گفت: خوشبختانه هم اکنون هماهنگی خوبی میان بخش‌های مختلف ایجاد شده است و در شورای شهر موضوع به صورت مستمر تعقیب می‌شود و این هماهنگی باعث شده تا جریان خوبی به وجود آید.

حناچی با اشاره به ایراد‌های وارده اظهار کرد: برخی از این ایراد‌ها وارد است و اصلاح آن‌ها در ابتدا گران است، اما باید فضای شهر را برای سال‌های آینده آماده کنیم و با بالا بردن کیفیت نقص‌ها برطرف می‌شوند.

وی با اشاره به مناسب سازی در بحث حمل و نقل گفت: چندین بار مناقصه برگزار کردیم، اما متاسفانه به دلیل افزایش قیمت موفق نبوده‌ایم، اما در قرارداد خود با ایران خودرو موضوع را تعقیب می‌کنیم و ان‌شاءالله در مینی بوس‌هایی که از ایران خودرو دریافت می‌شوند ۱۰ دستگاه برای معلولان در نظر گرفته می‌شود، البته ایران خودرو باید یکسری تغییرات ایجاد کند برای مثال درب را از پشت تعبیه کند.

شهردار تهران گفت: ما به نابینایان این وعده را دادیم که چهارراه‌ها را به آلارم صوتی تجهیز خواهیم کرد و امیدواریم که در آینده بتوانیم کمک بیشتری به آن‌ها کنیم.