کارفرما مکلف به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است؟
بر اساس دستورالعمل شماره ۱۲۰۹۶/ن مورخ ۷۴/۴/۲۰ وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و همچنین در اجرای مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار کارگاه‌های دارای ۵۰ نفر شاغل و بیشتر مکلفند نسبت به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اقدام کنند.

تمامی کارگاه‌های مشمول این دستورالعمل موظفند ظرف مدت یک سال از تاریخ شمول، طرح طبقه بندی مشاغل خود را تهیه و به تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش کنند.

 چنانچه کارفرما نسبت به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اقدام نکند، کارگران می‌توانند مراتب عدم اجرای آن را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل گزارش کند.

 

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ضمن بررسی موضوع طی گزارش کارشناسی مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرارش کند و اعمال ماده ۵۰ را تقاضا کند.

مستند به ماده ۵۰ قانون کار، چنانچه کارفرمایان مشمول این قانون در مهلت‌های تعیین شده از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشاغل کارگاه خود را ارزیابی نکرده باشد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند انجام این امر (طرح استنکافی) را به دفاتر موسسات مشاور فنی واگذار خواهد کرد.

کارفرما علاوه بر پرداخت هزینه‌های مربوط به این امر، مکلف به پرداخت جریمه‌ای معادل ۵۰ درصد هزینه‌های مشاوره به حساب درآمد عمومی است.