آخرین وضعیت بیمه رانندگان تاکسی

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی ‌های کشور درباره بیمه رانندگان تاکسی اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شد ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان توسط دولت پرداخت شود.

وی ادامه داد: تا سال ۹۲ به صورت دوره ای لیست‌های ارسالی به بیمه به روز می‌شدند، اما پس از سال ۹۲ سازمان تامین اجتماعی لیست‌ جدیدی نپذیرفت و فهرست موجود، از آن سال بدون تغییر باقی ماند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور تصریح کرد: اعتقاد ما این بود که لیست بیمه تاکسیرانان باید به روز رسانی شود از آنجایی که این لیست به صورت دستی جمع آوری شده بود مشخص شد تعدادی از این افراد در حال حاضر از بیمه رانندگان استفاده می کنند، راننده نیستند و تعدادی از آن‌ها از حرفه تاکسیرانی خارج شده و به شغل‌های دیگری رفته اند.

ضامنی گفت: بر همین اساس قرار بر این شد تا افرادی که از این حرفه رفته اند نامشان حذف و افراد جدید که دارای پروانه فعالیت از شهرداری ها هستند، جایگزین آن‌ها شوند.

وی با بیان اینکه سرانجام سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان شهرداری‌ها و تامین اجتماعی صورت گرفت، اظهار کرد: بر مبنای این تفاهم نامه قرار بر این شد تا فهرست افرادی که به اسم راننده در سازمان تامین اجتماعی بیمه شده‌اند مشخص شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های کشوری ادامه داد: پس از پالایش لیست بیمه مشخص شد که حدود ۵۰ درصد افرادی که مشمول بیمه شده‌اند نامشان در هیچکدام از بانک های اطلاعاتی مرجع رانندگان در وزارت کشور نیست.

ضامنی درباره ساز و کار‌های در نظر گرفته شده برای برخورد با این افراد گفت: قرار بر این شد تا نام افرادی که راننده نیستند و از بیمه رانندگان استفاده می کنند از فهرست حذف شود که در گام اول نام ۷ هزار نفر از افرادی که باید از لیست حذف می‌شدند احصا شد و به دنبال آن نام ۷ هزار راننده‌ای که مشمول دریافت بیمه بودند مشخص شد.

وی ادامه داد: تقریباً یک ماه است که این لیست در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و امید است که با رویکرد مثبت آن مجموعه، موضوع هر چه سریعتر به مرحله اجرا درآید.

۷۳ هزار خودرو نوسازی شده‌اند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی چه اقداماتی انجام شده و چه برنامه‌هایی مدنظر است اظهار کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سال ۹۵ آغاز شده است و تا کنون حدود ۷۳ هزار خودرو نوسازی شده‌اند.

ضامنی با اشاره به مشکلاتی که هم اکنون در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی وجود دارد گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر با افزایش بی رویه قیمت خودرو مواجه شدیم و این افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت خودرو یکی از مشکلات ما بوده است. در سنوات گذشته در سال یک بار افزایش قیمت خودرو رخ می‌داد، اما اکنون هر سه ماه یکبار با افزایش قیمت مواجه هستیم.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال تاکنون چه تعداد دستگاه خودرو نوسازی شده اند اظهار کرد: از ابتدای سال، حدود ۴ هزار و ۹۳۵ دستگاه خودرو نوسازی و به متقاضیان تحویل داده شدند.

۲۱۰۰ نفر از متقاضیان فرایند ثبت نام نوسازی تاکسی خود را انجام داده اند

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۱۰۰ نفر از متقاضیان، فرایند ثبت نام خود را انجام داده اند و تکمیل وجه خود را نسبت به شرکت خودروساز به اتمام رسانده اند و منتظر هستیم تا ماه آینده خودرو این افراد به آن‌ها تحویل داده شود و امیدواریم تا پایان سال در مجموع به عدد ۱۰ هزار خودرو نوسازی شده برسیم.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور در پاسخ به اینکه برای نوسازی ناوگان تاکسی‌ها چه بازو‌های کمکی در اختیار رانندگان قرار گرفته است گفت: برخی از شهرداری‌ها مانند شهرداری تهران، اصفهان و مشهد برای رانندگان تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته‌اند. البته تعداد تسهیلات محدود است، اما انتظار می رود سایر شهرداری‌ها نیز به عنوان نهادی که مدیریت حمل و نقل شهری را بر عهده دارند در این موضوع ورود پیدا کنند تا تعداد تسهیلات پرداختی افزایش یابد.