چگونگی حل مشکل بافت فرسوده در منطقه ۱۵

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره بافت فرسوده منطقه ۱۵ اظهار کرد: در محله‌های اتابک مینابی دخالت‌های مستقیمی در حوزه نوسازی انجام گرفت به طوری که در گذشته هر زمان بحث نوسازی و یا بافت فرسوده بود از این محلات نام برده می‌شد.

وی با اشاره به نوسازی بافت فرسوده اظهار کرد: همواره به ارزش بافت مسکونی محیط زیست و نوسازی اشاره می‌کنیم، اما نوسازی‌های انجام گرفته طی سال‌های اخیر به خوبی نتوانسته این کار را عملیاتی کنند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر با بیان اینکه برای نوسازی بافت فرسوده باید الگوی مشخصی تعیین می‌شد ،گفت: پس از مطالعات به این نتیجه رسیدیم که برای بهبود وضعیت نوسازی باید الگویی مشخص شود به همین دلیل برای توسعه الگوسازی به سراغ محله مینابی و اتابک رفتیم.

نژاد بهرام درباره چگونگی ارتقای ارزش سکونت گفت: رفع فضا‌های بی‌دفاع، بهبود شرایط بهسازی محیط در مجموعه، ایجاد فضا‌های مکث در محله، ارتقای مشارکت در محلات و بهبود شرایط ارتباط کانون‌های تجمع مردمی از جمله این اقدامات بودند.
وی ادامه داد: برای مثال برای ایجاد فضای عمومی روبروی امامزاده سید ملک خاتون فضای سبزی ایجاد شد تا پیوستگی میان مکان دینی و فراغتی ایجاد شود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر در پاسخ به این سوال که برای ساختمان‌هایی که مالکیتشان با شهرداری است و تنها در بافت مانده بودند چه اقداماتی انجام گرفته است، گفت‌: در این محلات برخی از ساختمان‌ها به صورت تنها در یک مکان باقی مانده بودند و متراژ آن‌ها بیش از ۷۰ متر بود، اما برای این فضا‌های بی‌دفاع الگوی جدید زیست مسکن در محدوده ایجاد شد.

نژاد بهرام افزود: بر اساس این الگو قرار شد آن‌هایی که می‌خواهند خانه خودرا بدون تجمع نوسازی کنند این کار را انجام دهند که درحال حاضر حدود ۱۵ ملک توسط سازمان نوسازی مجوز گرفتند و در حال ساخت هستند.

وی با اشاره به امنیت منطقه گفت: شهرداری به دنبال ساخت کلانتری در محله اتابک است و زمینی برای ساخت کلانتری در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته است.