واکسیناسیون کرونا در ایران چه زمانی همگانی می شود؟ / پشت پرده هشتک واکسن بخرید

واکسن بخرید، این هشتکی بود که روز پنجشنبه در توئیتر در حال انتشار بود ، مطالبه ای که از سوی برخی از مردم برای خرید واکسن کرونا مطرح شد و عده ای نیز به بهانه آن خطی رسانه ای را دنبال کردند که نشان از اهداف دشمنان جمهوری اسلامی داشت.

به گزارش افکارنیوز، در اینکه بسیاری مطالبه به حق واکسن کرونا را دارند شکی نیست اما مساله در جایی جالب می شود که رسانه های معاند پشت پرده این مطالبه قرار می گیرند و به دنبال ایجاد تشنج در کشور هستند.

ماجرای خرید واکسن کرونا توسط ایران موضوع پیچیده ای نیست، دولت به شکل رسمی اعلام کرده که قصد خرید واکسن کرونا را داشته اما همانطور که حسن روحانی رئیس جمهور گفت: ایران در پی ساخت و خرید واکسن است اما آمریکایی‌ها کارشکنی کردند و اعلام شد باید دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه دهد.

پشت پرده هشتک واکسن بخرید نشان می دهد که رسانه های معاند می خواهند از موضوعی که در رابطه با سلامتی است آن را سیاسی کرده و اصلا به این موضوع اشاره نمی کنند که آمریکا مخالف خرید واکسن کرونا توسط ایران است.

از سوی دیگر با توجه به کرونای انگلیسی که در بریتانیا به راه افتاده، شبکه های معاند مانند بی بی سی که بنگاه سخن پراکنی ملکه انگلیس است برای نشان دادن آمار کرونا در ایران از تصاویر قبرستان استفاده می کند اما با توجه به وضعیت خطرناک کرونا در انگلیس از تصاویر چهره های خندان در گزارش های خود استفاده می کنند تا این موضوع را به مخاطبان خود القا کنند که وضعیت کرونا در ایران به شدت بغرنج است.

سیاست انگلیسی از سوی دیگر با اسم رمز واکسن بخرید سعی در ایجاد و سوار شدن موج رسانه ای داشت تا اهداف سیاسی و دشمنی خود با ایران را دنبال کند .

هر چند هشتک واکسن بخرید در توئیتر به راه افتاد اما وزیر بهداشت رسما اعلام کرد که برای ده درصد جمعیت کشور از طریق کوواکس سازمان جهانی بهداشت واکسن خریده ایم.

نمکی گفت: بیان داشت که با چانه زنی ۸ میلیون دوز سهمیه را به ۱۶ میلیون دوز رسانده و واکسن کرونا را پیش خرید کرده ایم و مشکل نقل و انتقال پول حل و سبد واکسن‌های ایران از کوواکس تضمین شده است.

وزیر بهداشت هم به #واکسن_ بخرید اشاره کرد و گفت: در شرایطی که بیماران اروپایی در چمن بیمارستان بستری می شدند، در هیچ نقطه ای از کشور بیماری پشت درب بیمارستان نماند و این هشتک واکسن بخرید زخمی جدید از خنجر کهنه و آشنا برای ماست و ما این خنجر از پشت خوردن ها را امروز تجربه نکرده ایم؛ بلکه روزهای نخست شیوع کرونا بسیار خنجر خوردیم اما هرگز نظام سلامت را به سیاست پیوند نزدیم و نمی زنیم.

نکته اصلی ماجرا اینجاست؛ عامل این زخم جدید همین مدعیان حقوق بشر و مردم ایران هستند، آنها خودشان راه را بر ما می بندند و بعد مانند دایه مهربانتر از مادر وسط میدان میایند و خود را حامی مردم معرفی می کنند.

چرا ایران نتوانسته بود واکسن کرونا بخرد؟

سوالی که از چندی قبل در اذهان عمومی وجود داشت اینکه چرا واکسن کرونا نمی خریم؟ اما جواب این سوال با صراحت اعلام شده که ایران قصد خرید واکسن کرونا را داشته اما تحریم های ظالمانه آمریکا اجازه این کار را نداده است.

سردمداران کاخ سفید نشان دادند جان مردم دنیا برای آنها ذره ای ارزش ندارد و این موضوع را در تحریم های دارویی به خوبی در سالهای گذشته نشان داده اند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش های ایران برای خرید واکسن کرونا  بیان کرد: اساساً خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ عنوان نباید مشمول تحریم باشند و نباید نیازمند دریافت هیچ مجوزی باشند. البته تمام تحریمهای آمریکا علیه ایران از نظر ما نامشروع و خلاف حقوق بین الملل است و هیچ مبنای قابل قبولی برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما دولت ترامپ در راستای سیاست فشار حداکثری یا به عبارت بهتر زورگویی و یکجانبه گرایی حداکثری، تمام قواعد حقوق بین الملل را زیرپا گذاشته که یکی از آنها تحریم کل نظام مالی ایران و تمام بانکهای ایرانی است. همین که آمریکا بانک مرکزی و تمام بانکهای ایرانی را تحریم می کند و صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و سایر اقلام صادراتی ایران را تحریم می کند، نشان دهنده این است که هیچ حد و مرزی در اعمال فشار علیه مردم ایران قائل نیست.

رئیس بانک مرکزی بیان کرد:  وزارت بهداشت ایران، برای خرید واکسن کرونا توافقاتی با کوواکس داشته است. مبلغ مشخصی هم باید از طرف ایران پرداخت شود که بخشی از آن به عنوان پیش پرداخت باید به حساب ذینفع در یک بانک اروپایی پرداخت شود و همین که این پرداخت برای واکسن کرونا بوده و فرستنده و ذینفع پول هم مشخص است باید کفایت کند و نباید هیچ دلیل و سند دیگری برای این موضوع نیاز باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: مورد مصرف واکسن کرونا مشخص است و هیچ کارکرد دیگری ندارد اما به دلیل فشارهایی که آمریکایی ها بر بانک های مختلف اروپایی آورده اند و آنها را از کار با ایران ترسانده و جریمه های بسیار سنگینی را علیه آنها تحمیل کرده اند، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط آمریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود.

کیانوش جهانپور از چهره های وزارت بهداشت که مرکز اطلاع رسانی این وزارت خانه را مدیریت می کند در واکنش به واکسن نخرید عنوان کرد که در ادامه پروژه تحریم دارو، تحریم وام IMF، تحریم ماسک، تحریم تجهیزات حفاظتی، تحریم کیت تشخیصی PCR، تحریم رپیدتست کرونا، این بار رمز عملیات فریب و عنوان مستعار پیوست رسانه ای تحریم: واکسن بخرید.خیلی ممنون! خوب شد گفتید!.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز اما اعلام کرد که مجوز انتقال پول برای خرید ‎واکسن کرونا از طریق یک بانک صادر شده و در این مرحله دویست میلیون یورو اختصاص یافته و بانک مرکزی به هر میزان که لازم باشد منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا تامین می‌کند.

ربیعی در پاسخ به این شبهه که ایران قصد خرید واکسن کرونا را نداشته گفت: دولت از اولین روز‌ها و هفته‌های شیوع ‎کووید ۱۹ راهبرد تولید و ‎خرید واکسن را در دستور کار خود داشت و به رغم موانع متعدد ضمن حمایت از تولید داخلی، برای خرید از خارج و از راه‌ها و منابع مختلف تلاش کرد. امروز در هر دو زمینه، به موفقیت‌های امیدبخشی رسیده‌ایم. در دفاع از معیشت و ‎سلامت مردم کوتاه نخواهیم آمد و اطمینان داریم که فشار حداکثری و ‎تحریم در برابر اراده مردم و همت دولت به زانو خواهد افتاد.

چه زمانی واکسن کرونا در ایران همگانی می شود؟

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره زمان احتمالی آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران اظهار داشت: در کنار خرید از کواکس تحویل و تزریق واکسن ها در حدود ۶ تا ٨ هفته آینده آغاز می شود، همچنین با هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت های مطمئن مذاکره برای تهیه واکسن کرونا آغاز شده است و واکسن کواکس زودتر به دست ایران خواهد رسید.

بیگلری افزود: کشور ما نپذیرفت از واکسن های ناشناخته برای تزریق مردم استفاده کند اما برخی کشورها پذیرفتند این آزمایش بالینی بر روی مردم آنها انجام شود تزریق واکسن را به صورت آزمایشی فقط برای واکسن هایی اجازه دادیم که تولید داخل و یا تولید مشترک باشد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: نخستین واکسن تولیدی داخل، این هفته وارد آزمایش بالینی می شود و در طی سه تا چهار هفته آینده حداقل دو واکسن وارد فاز یک کارآزمایی بالینی می شود.

بیگلری افزود: خبر بسیار خوب این است که یکی از واکسن ها که تولید مشترک بین ما و کشور دیگر است مراحل حیوانی را به خوبی گذرانده شده است و خوشبختانه فاز یک کارآزمایی بالینی آن هم جواب بسیار خوبی گرفت و مرحله دوم هم در آن کشور در حال انجام است و امیدواریم در بهمن بتوانیم فاز آخر کارآزمایی بالینی را با افتخار به عنوان تولید ایرانی تقدیم مردم کنیم.

اما پشت پرده هشتک واکسن بخرید علاوه بر رسانه های معاند فارسی زبان که از لندن و آمریکا تغذیه می شوند توسط کیانوش جهانپور افشاگری شد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در صفحه توییترش به دنبال طوفان توییتری پنج شب درباره خرید واکسن کرونا نوشت:« از طریق هشتگ هایی چون #واکسن_ می سازیم، #واکسن_بخرید، #واکسن_کرونا_مطالبه_ ملی ، vaccine4iran# و #تحریم_واکسن، ایرانیان نشان دادند که تبلیغات جنبش های ضدواکسن مربوط به برخی محافل یهود و صهیونیست ارتدکس تاثیری در شکل گیری رفتار سلامت مردم ایران ندارد.»

این نکته مهم را اما فراموش نکنیم که مردم ایران حق استفاده از وکسن کرونا را دارند اما کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس در تلاش هستند تا با فشار به مردم ایران اهداف سیاسی خود را دنبال کنند و بر خلاف ادعای حقوق بشری که دارند هیچ چیز جز منافع خود را نمی بینند.

قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، گفت: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی مدلی موفق از مردمی شدن وظایف حاکمیتی است که نتیجه بخش است و نیاز به تقویت و مدل شدن در سایر حوزه ها را دارد؛ از این رو به برادران و خواهران بسیجی‌ام خدا قوت می گویم و از آنها سپاسگزارم.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: پیشنهاد می کنم به صورت هفتگی از عملکرد بسیج در طرح شهید سلیمانی در ستاد ملی کرونا گزارش داده شود؛ هم از باب تشکر و قدردانی از بسیجیان که زحمت می کشند و هم برای اینکه اگر در مسیر اقدامات آنها موانعی وجود دارد بتوانیم موانع را از سر راه برداریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد خرید واکسن خارجی تصریح کرد: پیرامون واکسن خارجی باید به سؤالات مطرح شده در افکار عمومی پاسخ‌های مستدل و علمی داده شود و نباید جامعه مردد بماند.