هریک از کلمات حقوقی در دادگاه‌ها چه معانی دارد؟

در جلسات دادگاه‌ و محاکم قضایی کلماتی مطرح می‌شوند که هر کدام معانی مخصوص به خود را دارند و این معانی و کلمات همان‌هایی هستند که ما باید در داخل دادگاه آن‌ها را انجام دهیم یا با این عنوان در محاکم قضایی شناخته شویم.

بر اساس قانون در محاکم قضایی کلمات متفاوتی مطرح می‌شود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به دادخواست اشاره کرد؛ دادخواست برگه چاپی مخصوص جهت مطرح کردن خواسته و دعوای حقوقی است.

همچنین یکی دیگر از مواردی که مطرح می‌شود تامین خواسته است این موضوع به معنای توقیف اموال خوانده اعم از منقول یا غیرمنقول و صورت برداری و ارزیابی حفظ اموال توقیف شده و توقیف حقوق استخدامی خوانده و اموال منقول نزد شخص ثالث به شمار می‌رود.

در محاکم دادگاه افراد به چند دسته تقسیم می‌شود دسته اول خواهان و دسته دوم خوانده خواهان فردی است که دادخواست را مطرح می‌کند و خوانده کسی است که دعوا علیه او مطرح شده و خواسته هم به معنای آن چیزی است که خواهان از دادگاه می‌خواهد.

جز خوانده و خواهان در دادگاه افراد دیگری هم حضور دارند گاهی اوقات طرفین دادگاه به نام‌های دیگری هم شناخته می‌شوند محکوم، محکوم به، محکوم علیه و محکوم له هستند.

محکوم شخصی است که حکم دادگاه علیه او صادر شده و محکوم به آن چیزی است که دادگاه به آن رای داده و مورد حکم است و محکوم علیه شخصی است که حکم دادگاه به ضرر و علیه اوست و محکوم له شخصی است که حکم دادگاه به نفع او صادر می‌شود.