آغاز برنامه مهارت آزمایی آزمایشگاه‌های کووید ۱۹ وزارت بهداشت

سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: آزمایشگاه‌های این شبکه ملزم هستند مطابق برنامه‌ای که انستیتو پاستور اعلام می‌کند و در مدت زمان تعیین شده، نتایج آزمایش تشخیص مولکولی بر روی پنل نمونه‌های کنترل مجهول را به آزمایشگا مرجع کشوری اعلام کنند.

سمیعی گفت: برنامه مهارت آزمایی که موفقیت در آن معیار اعتبار نتایج آزمایشگاه محسوب می‌شود، در کنار ارزیابی‌های نظارتی از مهمترین ابزار‌های کسب اطمینان از رعایت استاندارد‌های فنی و عملکرد مطلوب آزمایشگاه محسوب می‌شود و مطابق ضوابط آزمایشگاه‌های پزشکی، شرکت در آن‌ها الزامی است.

او تصریح کرد: معاونت‌های درمان و بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی باید بر مشارکت آزمایشگاه‌های دانشگاهی خود در برنامه نظارت کنند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت بیان کرد: سازمان‌های بیمه پایه در پرداخت‌های خود به آزمایشگاه‌ها و موسسات پزشکی نظیر بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی گواهی شرکت در برنامه مهارت آزمایی را ملاک قرار خواهند داد و همچنین نمونه‌های کنترل مورد نیاز برای مهارت آزمایی با پشتیبانی سازمان جهانی بهداشت تامین شده است.