برنامه‌های اصلی وزارت علوم برای ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت

محمد سعیدسیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره برنامه‌های اصلی وزارت علوم برای ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت اظهار کرد: پایش طرح تحول در همکاری‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، پایش و ساماندهی قرارداد‌ها و همکاری‌های ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ها، مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از برنامه‌های اصلی ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه است.

او افزود: از دیگر برنامه‌های وزارت علوم برای ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت می‌توان به توسعه و حمایت از مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت، جذب امریه‌های سربازی ارتباط با جامعه و صنعت و حمایت از طرح‌های مزیت استانی و پروژه‌های فناورانه جهش تولید اشاره کرد.

سیف درباره پایش و ساماندهی قرارداد‌ها و همکاری‌های ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه گفت: تعداد قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا در سال ۹۲ شامل ۳۰۳۰، در سال ۹۳ شامل ۲۹۶۸، درسال ۹۴ شامل ۳۲۴۸، درسال ۹۵ شامل ۴۳۴۹، در سال ۹۶ شامل ۴۷۲۳، درسال ۹۷ شامل ۸۰۰۲ و در سال ۹۸ شامل ۸۴۲۷ بوده است.

او با اشاره به تعداد مجریان قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا تصریح کرد: تعداد مجریان قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا در سال ۹۲ شامل ۱۳۷۷، در سال ۹۳ شامل ۱۴۱۱، در سال ۹۴ شامل ۱۴۳۰، در سال ۹۵ شامل ۱۸۴۹، درسال ۹۶ شامل ۳۱۴۰، در سال ۹۷ شامل ۴۵۹۳ و در سال ۹۸ شامل ۴۶۱۷ بوده است.

سیف درباره  میزان مبلغ این قرارداد‌ها توضیح داد: مبلغ قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا در سال ۹۲ شامل ۳۳۵ میلیاردتومان، در سال ۹۳ شامل ۳۵۶ میلیاردتومان، در سال ۹۴ شامل ۵۲۷ میلیارد تومان، در سال ۹۵ شامل ۸۶۳ میلیارد تومان، در سال ۹۶ شامل ۹۵۲ میلیارد تومان، در سال ۹۷ شامل ۱۹۵۳ میلیارد تومان و در سال ۹۸ شامل ۲۱۳۷ میلیارد تومان بوده است.

او اضافه کرد: ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت موضوعی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آمار‌های موجود در خصوص قرارداد‌های ارتباط صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور خوشبختانه رشد مناسبی را طی این سال‌ها نشان می‌دهد. همچنین در سال‌های اخیر تفاهم نامه‌هایی میان وزارت علوم و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی امضا و همکاری‌های خوبی آغاز شده است که نتیجه آن واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور بوده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه صنعت وزارت علوم بیان کرد: اعضای هیئت علمی به عنوان مجری اصلی این پروژه‌ها نقش تاثیرگذاری در به حرکت درآوردن چرخه‌ ارتباط با صنعت و اقتصاد کشور ایفا کرده اند. از طرف دیگر آمار‌های حاصل نشان از کم بودن تعداد قرارداد‌های کلان دانشگاه‌ها با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به نسبت دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دارد.

سیف در پایان یادآوری کرد: هنوز هم از پتانسیل دانشگاه‌ها به خوبی استفاده نشده است و می‌توان انتظار رشد بسیار بیشتری را در آیند‌های نزدیک داشت.