برخی واحد‌های دانشگاه آزاد و پیام نور در حال تجمیع هستند

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری درباره طرح تعیین دانشگاه های معین، اظهار کرد: ما یک شبکه استانی از مدیریت آموزش عالی خواهیم داشت و بر اساس این طرح در هر استان شورای مدیریت آموزش عالی شکل می‌گیرد. روسای این شورا همان روسای بزرگترین دانشگاه‌های استان‌ها هستند.

رحیمی ادامه داد: در این شورا‌ها روسای دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی، آزاد و فنی حرفه‌ای مشارکت دارند و عضو اصل هستند. علاوه بر این موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی هم نماینده خواهند داشت.

او در ادامه با بیان اینکه همه به جز دانشگاه‌های علوم پزشکی در این شورا برای بررسی تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور دارند، توضیح داد: دانشگاه فرهنگیان هم هر جا لازم باشد به جلسات دعوت می‌شود. هیچ بخشی از آموزش عالی کشور نیست که نماینده‌ای در این شورا ندشته باشد. این شورا وظایف بسیار مهمی خواهد داشت که یکی از آن‌ها در مقیاس ملی وظیفه‌ی تصمیم سازی ملی است. همچنین بخش‌هایی از اختیارات وزارت علوم به آن‌ها ابلاغ و واگذار می‌شود تا در شورا آن‌ها را به بحث و بررسی گذاشته و سپس تصمیم گیری کنند.

معاون وزیر علوم گفت: وزارتخانه علوم فقط نظارت می‌کند که این اقدامات در چارچوب سیاست‌های کلی نظام بوده و مصوب نظام در سطح ملی باشد. تاکنون این نوع ساختار را در کشور نداشته ایم، اما وزارت علوم این ساختار استانی تصمیم سازی و تصمیم گیری را به صورت یک برنامه دراز مدت دارد تا استان‌ها همیشه فعالیت‌هایی را در جهت توسعه علمی خودشان داشته باشند.

او افزود: از برنامه‌های آینده وزارت علوم این است که این شورا به تدریج جامع‌تر شود؛ یعنی نه تنها شامل آمایش آموزش عالی شود بلکه شامل تحقیق و نوآوری نیز شود. به این صورت که یک مدیریت واحد را در سطح هر استان داشته باشیم و یک مدیریت یکپارچه علم نوآوری و فن آوری را در سطح هر استان ایجاد ‌کنیم.

رحیمی بیان کرد: این طرح برکات زیادی برای آموزش عالی ما دارد و باعث ارتقای کیفیت آموزش عالی و مشارکت بیشتر استان‌ها در توسعه علمی و و فناوری کشور می‌شود. وزارت علوم نهادی است که تمام مراکز علمی و فناوری، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری کشور تحت پوشش آن هستند.

تجمیع برخی واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور

او افزود: یکی از مهمترین اهداف طرح آمایش محدود سازی رشد کمی مراکز آموزشی است، زیرا آموزش عالی به اندازه کافی گسترش پیدا کرده است و حتی به گونه‌ای است که در حال تجمیع برخی موسسات هستیم. به عنوان مثال برخی از واحد‌های دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور در حال تجمیع شدن هستند به این دلیل که نه نیاز کشور در این حد است و نه متقاضی به این میزان داریم. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: منظور از ارتقا این است که مقالات خودمان را در بستر‌های بین المللی از نظر کیفیت افزایش دهیم. ارتقای کیفیت یعنی میزان استنادات بیشتر شده و رشد پیدا کند. خوشبختانه نرخ رشد استنادات بالا رفته و رتبه کمی و کیفی مقالات علمی ما هر دو ۱۵ شده است.