عوامل دخیل در آلودگی هوای کلانشهر تهران

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عوامل دخیل در آلودگی هوای کلانشهر تهران اظهار کرد: طرح کاهش آلایندگی، الزام معاینه فنی، بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها، جابجایی صنایع آلاینده و طرح کهاب از جمله طرح‌هایی هستند که اجرای آن در قانون هوای پاک تاکید شده است و راهکار‌هایی برای کاهش آلودگی هوا هستند.

او با اشاره به اینکه خودرو‌های فرسوده سبب ایجاد آلودگی هوا می‌شوند، گفت: اکنون در کلانشهر‌ها از جمله تهران بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ استفاده می‌شود، اما با توجه به اینکه بخشی از خودرو‌هایی که از این سوخت استفاده می‌کنند قدیمی و فرسوده هستند، آلایندگی افزایش می‌یابد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تا به امروز بیش از ۲۵۰ جایگاه عرضه سوخت استاندارد شده است، تصریح کرد: سوخت خودرو‌های قدیمی و به اصطلاح فرسوده موجب احتراقات ناقص می‌شود و این مسئله آلایندگی را افزایش می‌دهد ضمن اینکه اکنون از جهت استاندارد نبودن سوخت نگرانی نداریم، اما اگر بهترین سوخت را هم داشته باشیم، ولی میانگین مصرف بالا باشد منجر به تولید آلاینده می‌شود و در نهایت آلودگی هوا را شاهد هستیم.

تجریشی با اشاره به همراه شدن آلودگی هوا با بحران کرونا گفت: در شرایط فعلی که با بحران کرونا روبرو هستیم به دلیل رعایت فاصله اجتماعی مجبور به استفاده از خودروی شخصی به جای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی هستیم که این مسئله هم موجب افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال شده است. از طرفی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی با کمبود اتوبوس روبرو است و تاکسی‌های فرسوده نیز در شهر تردد می‌کنند و در کنار این موارد پدیده وارونگی دما نیز موجب افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال است.

او بیان کرد: معاینه فنی خودرو‌ها یکی از راهکار‌های کاهش آلودگی هوا و معاینه فنی خودرو‌هاست که ابزار بسیار کارآمدی برای سلامت خودرو‌ها و در نهایت کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود که خوشبختانه با اقدامی که برای یکپارچه شدن دوربین‌های پلیس و جریمه خودرو‌های فاقد معاینه فنی صورت گرفته، حجم خودرو‌هایی که برای دریافت معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند افزایش یافته است.