علائم کرونای انگلیسی چیست؟/گیلن باره علامت جدید کرونای انگلیسی

کرونای انگلیسی نوع جدید و جهش یافته ای از کرونا است که قدرت انتقال آن چندین برابر کرونای چینی است. ویروس کرونای انگلیسی اکنون به نزدیکی مرزهای کشورمان رسیده است.

به گزارش افکارنیوز، هر چند که پیشتر سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از مشاهده نشدن هیچ گونه ای از کرونای انگلیسی در کشور صحبت  کرده بود، روز گذشته علیرضا رئیسی سحنگوی ستاد مبارزه با کرونا از احتمال ابتلای ایرانیان به ویروس کرونای انگلیسی خبر داد.

به گفته رئیسی با توجه به مشاهده شدن ویروس کرونای انگلیسی در مرزهای شمال شرقی کشور این امکان وجود دارد که ساکنان این مناطق به ویروس کرونای انگلیسی مبتلا شده باشند. 

 ویروس کرونای انگلیسی قدرت چسبندگی بیشتری به سلولهای تنفسی پیدا کرده و از طرفی قدرت ورود این ویروس به سلولهای تنفسی هم افزایش پیدا کرده است. این دو سبب شده تا این ویروس از قدرت انتقال بالاتری برخوردار بوده و با سرعت بیشتری  منتشر شده و ایجاد بیماری کند.

علائم کرونای انگلیسی

کرونا ی فعلی که در همه دنیا همه گیر شده، کمتر کودکان را درگیر می‌کرد و در صورت درگیری هم قدرت ایجاد علائم شدید را نداشت، اما ویروس کرونای انگلیسی قدرت بیماری زایی بیشتری در کودکان پیدا کرده است.

درباره کرونای انگلیسی چه می دانید؟

محققان می‌گویند نوع جدید ویروس کرونا که در انگلیس پیدا شده، سریع‌تر از سایر گونه‌ها می‌تواند انتقال یابد. نوع جدید این ویروس در اواسط آذر ماه در انگلیس کشف و باعث شد که سایر کشور‌ها محدودیت‌هایی را در زمینه حمل و نقل به این کشور اعمال کنند. چند کشور دیگر نیز از کشف این گونه جدید در کشور خود خبر داده اند.

درست از زمانی که در لندن پایتخت انگلیس قرنطینه عمومی اعلام شد و قفسه مغازه‌ها در آستانه سال میلادی خالی شد می‌توان پیش‌بینی کرد کرونای جهش یافته که در انگلیس شناسایی شده است موضوعی بسیار جدی‌تر از حد انتظار است، آن قدر مهم که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در خصوص آن به توجیه مجامع عمومی بپردازد.

اهمیت کرونا ویروس جهش یافته و یا همان کرونای انگلیسی در قدرت سرایت آن است، سرایتی که می‌تواند دنیا را بیش از پیش تحت‌الشعاع خود قرار دهد، همان طور که این روزها بیش از خبرهای کرونایی شمار مبتلایان کرونای جهش یافته مورد توجه مجامع عمومی است و انگار ابتلای ۳۷ نفر به این ویروس در جنوب انگلیس به مراتب مهم‌تر از ابتلای روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر به کووید ۱۹ معمولی است؛ ولی واقعاً دنیا تا به امروز چقدر در مورد کرونای انگلیسی یا همان جهش یافته می‌داند.

علائم کرونای انگلیسی

اولین مورد کرونای انگلیسی

اولین نمونه این ویروس جهش یافته در مرد سالمندی با ضعف سیستم ایمنی و در شهر کمبریج کشور انگلستان مشاهده شد که متأسفانه با وجود درمان‌های مداخله‌ای نتیجه این حمله ویروسی منجر به مرگ این بیمار شد که بعد از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد ویروس کرونای موجود در بدن این فرد از نوع جدیدی است.

تفاوت‌های کرونای چینی و کرونای انگلیسی

آنچه تا به امروز اثبات شده قدرت سرایت پذیری بالای ویروس کرونا جهش یافته است، علیرضا جهانبخش متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص دیگر جنبه‌های ویروس کرونای جهش یافته می‌گوید: این ویروس با تغییرات ژنتیکی که پیدا کرده رفتارهای متفاوتی در بحث بیماری‌زایی و سرعت انتقال بیماری از خود بروز داده است و قدرت چسبندگی بیشتری به سلول‌های تنفسی پیدا کرده و از طرفی قدرت ورود این ویروس به سلول‌های تنفسی هم افزایش پیدا کرده است.

جهانبخش ادامه می‌دهد: تغییرات صورت گرفته در ویروس کرونا موجب شده تا بیماری‌زایی این نوع ویروس جدید در کودکان بیشتر باشد در حالی که کرونای فعلی که در همه دنیا همه گیر شده، کمتر کودکان را درگیر می‌کرد و در صورت درگیری هم قدرت ایجاد علائم شدید را نداشت، اما ویروس کرونای انگلیسی قدرت بیماری‌زایی بیشتری در کودکان پیدا کرده است.

همچنین علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ویروس کرونای انگلیسی را جوان‌کش دانست تا مشخص شود ویروسی که تا به حال به کشورهای زیادی نیز سرایت پیدا کرده است خطر جدی برای جوانان و سنین پایین دارد.

آیا کرونای انگلیسی کشنده‌تر است؟

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون تفاوتی در شدت کشندگی این ویروس جدید با ویروس کرونای فعلی مشاهده نشده، اما با توجه به اینکه تغییرات و رفتارهای ویروس قابل پیش‌بینی نیست، این نگرانی وجود دارد که در آینده میزان کشندگی این ویروس افزایش یابد.

کرونای انگلیسی به ایران رسیده است؟

این سوال از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا جهش یافته مطرح شد و باعث لغو پروازهای ایران به انگلیس نیز شد

اکنون کرونای انگلیسی در صدر اخبار قرار گرفته و این گونه جدید ویروس با سرعت بالایی که منشا آن کشور انگلیس بوده حالا به بسیاری از کشورها از جمله ایران رسیده و پژوهشگران به این موضوع پی برده‌اند که سرعت انتقال این گونه جدید تا ۵۶ درصد بالاتر است و کودکان و جوانان را بیشتر درگیر می کند.

کرونای انگلیسی از ۳۰ شهریور ماه در انگلیس و بیشتر در جنوب و جنوب شرق این کشور البته با مرکزیت لندن شناخته شد و تا سوم آذر حدود هزار و ۱۰۸ بیمار را با تغییرات ژنتیکی شناسایی کردند و همزمان در دانمارک و استرالیا هم تعداد کمی از این ویروس پیدا شده است؛ بنابراین ترس از گسترش این ویروس در اروپا وجود دارد و به همین علت کشورهای اروپایی راه‌های خود را با انگلیس مسدود کردند تا جلوی سرایت آن را بگیرند.

در ایران نیز پروازها به انگلیس و بالعکس قطع شد و همچنین برای مسافران از تمام کشورهای اروپایی که قصد سفر به ایران داشتند، اقدام‌های سختگیرانه از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته شد از جمله اینکه باید با تست منفی وارد کشور شوند و در فرودگاه هم تست شده و حتی با منفی بودن تست آن‌ها باید ۱۴ روز در منزل قرنطینه شوند.

توصیه سازمان جهانی بهداشت درباره کرونای انگلیسی

سازمان بهداشت جهانی نیز به تمام کشورها توصیه می‌کند که برای شناسایی تغییرات و جهش‌ها، رفتار و ساختار ویروس را پیگیری کنند. همچنین با مطرح‌کردن اطلاعات و داده‌هایشان، به بررسی و نتیجه‌گیری درباره این بیماری کمک کنند.

نکته مهم دیگری که سازمان بهداشت جهانی به آن اشاره می‌کند، توجه به کیت‌های تست پی‌سی‌آر (PCR) است. این تست مواد ژنتیکی ویروس را بررسی می‌کند. سازمان بهداشت جهانی به آزمایشگاه‌هایی که از تست تجاری پی‌سی‌آر استفاده می‌کنند، توصیه کرده که اگر کیت‌ها نمی‌توانند ژن‌های ویروسیِ هدف را به‌ خوبی شناسایی کنند، حتما با شرکت سازنده کیت‌ها برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص تماس بگیرند. برای کنترل ویروس کرونا و شکل‌های جهش‌یافته آن، نیاز است که تست‌های دیگری هم با هدف‌گرفتن شناسایی ژن‌های ویروسیِ مختلف انجام شوند. این تست‌ها موجب می‌شوند امکان شناخت گونه‌های دیگر ویروس به وجود بیاید.

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای مختلف می‌خواهد سطح شیوع بومی بیماری را ارزیابی و اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری را عملیاتی کنند. رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بر اساس دستورات سازمان بهداشت در کنترل و مقابله با بیماری نقش مهمی دارد.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا می گوید: ویروس کرونای انگلیسی جهش یافته مسری تر و مرگ بار تر است و در افراد زیر ۲۰ سال نسبت به ویروس کرونای معمولی بیشتر ایجاد بیماری می کند.

وی اظهار می دارد: این ویروس ۷۰ درصد آلوده کننده تر است و مطالعات نشان داده میزان مرگ و میر آن بیشتر از ویروس کرونای معمولی بوده و به شدت واگیردار است. حضور یک نفر بیمار کرونایی در فضایی بسته می‌تواند تمام افراد حاضر در آن فضا را مبتلا کند. اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری، از طریق قطره‌های درشت تنفسی است که با سرفه یا بازدم خارج می‌شوند. این قطرات ریز ممکن است روی سطوح هم بنشینند و دیگران پس از لمس آن‌ها و دست زدن به دهان و چشم خود به این بیماری مبتلا شوند.

مردانی با بیان اینکه ویروس کرونا با هر جهشی خطرناک است، توصیه می کند: در هر صورت برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ماسک تمیز و مناسب الزامی است، باید تا حد امکان از تجمع، به خصوص  حضور در فضاهای بسته خودداری کرده و پس از تماس با هر فرد یا سطحی، دست‌ها را ضدعفونی کرد.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه می دهد: ویروس کرونا آن هم از نوع انگلیسی برای هر بدن شرایط خاصی را ایجاد می‌کند، میزان شدت بروز علائم کرونا در هر فرد با میزان جهش‌یافتگی ویروس و مقاومت بدن رابطه مستقیم داشته و شدت بروز علائم در افراد مختلف، شدت متفاوتی دارد و از فرد بی‌علامت تا فردی که درگیری شدید ریوی را تجربه می‌کند، شامل می‌شود.

مردانی، سردرد، سرگیجه، درد معده، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، از دست رفتن حس بویایی یا چشایی، ورم سطح داخلی پلک، بی‌اشتهایی، سرفه خشک، تب، تنگی نفس و گرفتگی عضلانی از علایم کرونای انگلیسی عنوان می کند و می گوید: در صورت ابتلا به این علایم با از مصرف خودسرانه دارو جلوگیری و سریعا به پزشک مراجعه کرد.

وی تصریح می کند: استفاده از روغن های گیاهی حین طبخ غذا، مصرف روزانه سبزیجات و دو عدد میوه، نوشیدن دو لیوان شیر در روز و مواد لبنی، مصرف اب و مایعات فراوان برای همه افراد توصیه می شود.

عادی انگاری شروع خیز چهارم کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان می کند: تغییر رفتار و عادی انگاری مردم اولین گرینه شروع خیز چهارم ویروس است و در همه اپیدمی ها نسبت ابتلا و مرگ و میر آقایان نسبت به خانم ها بیشتر بوده و در این بیماری فوت بزرگسالان نسبت به کم سن سال ها بیشتر است، زیرا که این ویروس قدرت سرایت بالایی دارد.

آیا واکسن توانایی مقابله با کرونای انگلیسی را دارد؟

طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده به احتمال زیاد واکسن‌های تولید شده معتبر در جهان بتوانند مقابل این یورش نیز اثرگذاری داشته باشند ولی اگر در بدترین صورت واکسن فعلی مورد استفاده در جهان توانایی مقابله با کرونای انگلیسی را نداشته باشد حداقل باید در شش هفته منتظر تولید واکسنی جدید باشیم.

واکنش یک میکروب شناس به علائم کرونای انگلیسی

دکتر «محمد طاهری» اظهار داشت: تغییرات تصادفی در زیست و فعالیت ویروس امری طبیعی است و تغییر و توالی ویروس بستگی به شرایط بدن انسان دارد به نحوی خود را با بدن انسان(میزبان) تطبیق می‌دهد.

وی تصریح کرد:  ویروس کرونا ابتدا به صورت سرما خوردگی ساده نمایان شده که با تغییرات ژنتیکی موجب تشدید بیماری زایی (پاتوژنز) و درگیر کردن بدن انسان و انتقال ویروس از طروق مختلف از جمله تنفس می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه افزایش التهاب ریوی و آسیب های ناشی از آن احتمال مرگ بیمار را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: ویروس کرونای انگلیسی از چند ماه قبل در کشور انگلستان وجود داشت و پس از آن در کشورهای اروپا نیز انتشار یافت به نحوی که اکنون بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلای روزانه به این ویروس در اروپا(به ویژه انگلستان) ثبت و گزارش شده است.

دکتر طاهری تصریح کرد: پایداری یک ویروس در بدن انسان نیازمند اتصال مناسب است بنابراین ویروس در مولفه های اتصالی خود جهشهایی را ایجاد می‌کند تا میزان ارتباط و اتصال به سلول‌های انسان بیشتر شود.

وی تاکید کرد: مطالعات اولیه نشان می‌دهد این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به خصوص کودکان بیشتر بروز پیدا می کند با این توصیف که از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک به کووید ۱۹ مبتلا شدند که نیمی از این موارد در یکماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده که نشان می‌دهد این نوع از ویروس تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد.

متخصص میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با توحه به اینکه این دسته از بیماری های تنفسی قدرت انتشار بسیار بالایی دارند، بنابراین ورود ویروس انگلیسی به کشور اجتناب ناپذیر است.

دکتر طاهری با اشاره به اینکه در کشورهای همسایه ایران گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای افراد به این ویروس منتشر شده است، گفت: این ویروس پس از ورود به هر کشور دارای ژنتیک خاص، خود را با شرایط موجود تطبیق داده و از نظر ژنتیکی تغییراتی در خود ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به تفاوت بدن انسان با ویروس از نظر ژنتیکی، ویروس توان تحریک بدن و ایجاد تغییرات تصادفی خفیف یا شدید در آن را بر اساس ژنتیک جدید موجود در بدن دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با توجه به اینکه تاکنون در ایران گزارشی مبنی بر ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی گزارش نشده نمی توان از نظر علائم کلینیکی و تظاهرات بالینی اظهار نظری دقیق در این باره ارائه کرد، با این وجود بروز هر نوع تغییر در ویروس بستگی به بدن انسان دارد.

وی بیان کرد: ویروس ها همواره درصدد ایجاد فاکتورهایی برای انتقال سریع هستند به عنوان مثال برخی ویروس ها از طریق ایجاد اسهال در بدن یا عطسه منتقل می شوند بنابراین وضعیتی را در بدن انسان برای تقویت انتقال و انتشار سریع ایجاد میکنند.

بهترین راه برای پیشگیری از کرونای انگلیسی

دکتر طاهری اضافه کرد: مهمترین و بهترین راه قطع انتقال ویروس کرونا و همچنین نوع انگلیسی آن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در تجمع و دورهمی های خانوادگی است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کسی به طور قطع نمی تواند درباره زمان پایان ویروس اظهار نظر کند اما بر اساس فرضیه های موجود، بیماری عفونی دوره ای هستند که در مقطعی وارد کشور شده و سپس به پایان می‌رسند.

نوع جدید ویروس کرونا که برای اولین بار ماه گذشته در انگلیس مشاهده شد، اکنون در بسیاری از کشورها گسترش یافته است؛ این ویروس به احتمال زیاد توسط مسافرانی که ناآگاهانه این مهاجمان میکروسکوپی را با خود حمل می‌کردند، منتقل شده است.

این گونه نوع جدید که «B.۱.۱.۷» نام دارد به احتمال زیاد  در منطقه جنوب شرقی انگلیس سرچشمه گرفته است؛طبق گزارش جدیدی از «کالج ایمپریال لندن»، قرنطینه ماه نوامبر (آذر ماه)  در انگلیس، در پیشگیری از گسترش این ویروس که بیشتر در جوانان زیر ۲۰ سال شایع است، کار چندانی نکرد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که نوع جدید این ویروس مسوول بیش از نیمی از عفونت های جدید در انگلیس است،نوع جدید ویروس کرونا اکنون در دهها کشور از جمله آمریکا وجود دارد که در کلرادو، کالیفرنیا و فلوریدا افراد را آلوده کرده است.

در اروپا، این ویروس در بلژیک، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و سوئیس مشاهده شده است،این ویروس در آسیا، استرالیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی نیز شناسایی شده است.

مایکلین دوکلف خبرنگار بهداشت جهانی NPR (رادیوی ملی عمومی آمریکا) گفت: این نسخه جدید ویروس کرونا از قبل جهش یافته و ۱۷ جهش در آن مشاهده شده است.

ویژگی های کرونای انگلیسی

از گونه‌های قبلی واگیردارتر است.

دو برابر عفونی‌تر است.

سرعت انتشارش ۷۰ درصد بیشتر است.

به سرعت جایگزین گونه قبلی می‌شود.

آزمایشش هفته‌ها یا شاید ماه‌ها طول می‌کشد.

آنتی‌بادی نجات‌یافتگان تأثیر کمتری روی آن دارد.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا  درمورد روش‌های درمان بیماران کرونایی که به پزشک مراجعه می‌کنند، گفت: در حال حاضر هیچ داروی اختصاصی برای درمان بیماری کرونا وجود ندارد و ما هم داروی خاصی نداریم اما تعدادی داروی ضد ویروس، ضد انعقاد و ضد التهاب وجود دارد که هرچقدر مریض زودتر مراجعه کنند تاثیر آنها بیشتر است.

او ضمن هشداری به مردم افزود: متاسفانه اکنون افراد در خانه به محض مشاهده علائم بیماری کرونا شروع به خوددرمانی می‌کنند و وقتی که حالشان بد می‌شود نزد پزشک می‌روند که در این شرایط تاثیر داروها به شدت کاهش پیدا می‌کند چون زود مراجعه کردن به پزشک در زودتر بهبود پیدا کردن فرد تاثیر بسزایی دارد.

محرز به کشنده‌تر بودن واریانت انگلیسی اشاره کرد و گفت: واریانت انگلیسی که هم اکنون در کشور شیوع پیدا کرده خطرناک تر از نوع قبلی ویروس کروناست به همین دلیل از مردم می‌خواهیم شوخی نگیرند و وقت را تلف نکنند و در صورت مشاهده علائم بیماری، سریعا به پزشک مراجعه کنند تا با داروهای ضد ویروسی مراحل درمانشان شروع شود و پزشکان تشخیص دهند چه نوع درمانی بر آنها اعمال شود.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: طبق نتایج مقالاتی که منتشر شده همانگونه که میزان کشندگی واریانت انگلیسی بیشتر است بیماری زایی و درگیری آن هم بیشتر است بنابراین مردم باید آن را جدی بگیرند و حتی یک دقیقه هم تلف نکنند چون اگر مریض به موقع مراجعه کند مراحل اولیه درمان یعنی داروهای ضد ویروسی، ضد انعقادی و ضد التهابی اثر می‌گذارد وگرنه درغیراینصورت دیگر تاثیری نخواهند داشت.

واکنش مینو محرز به کرونای انگلیسی

او با اشاره به علائم واریانت انگلیسی عنوان کرد: علائم واریانت انگلیسی مانند علائم قبلی کرونا مانند تب، سرفه و... است اما بسیار شدیدتر است و ظرف ۳ روز بیمار را از پا می‌اندازد.

محرز درمورد آخرین وضعیت واکسن برکت گفت: واکسن برکت طبق ضوابط بین الملل کار می‌کند و خوشبختانه ۵۶ نفری که در مرحله اول مورد تست قرار گرفتند هیچ نوع عارضه خاصی نداشتند  و ظرف چند روز آینده نتایج آن به سازمان غذا و دارو ابلاغ می‌شود که انتظار می‌رود باتوجه به شرایط اضطراری که به دلیل شیوع واریانت انگلیسی در کشور ایجاد شده مجوز فاز دو و سه صادر شود تا مراحل زودتر گذرانده شده و واکسن زودتر در اختیار مردم قرار گیرد.

علائم جدید کرونای انگلیسی

 علیرضا جانبخش با اشاره به متغیر بودن علائم کرونا گفت: این علائم شامل علائم تنفسی از جمله تنگی نفس، سرفه و دردقفسه سینه و نیز علائم گوارشی شامل درد شکم، اسهال و استفراغ و علائم عمومی مانند سردرد، چشم درد و درد کمر است.

وی افزود: متاسفانه در بیمارانی که شاهد بروز علائم تنفسی در آن‌ها هستیم برخی عوارض از جمله نارسایی تنفسی، تغییرات عروقی و ... ماندگار شده و برخی از این افراد دچار سکته‌های قلبی و مغزی هم می‌شوند.

جانبخش گفت: در نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی متاسفانه در روز‌های اخیر شاهد عارضه جدید و خطرناکی مشابه بیماری "گیلن باره" هستیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: "گیلن باره" بیماری فلج عصب است، به این صورت که فلج عصب از انتهای پا شروع شده و به تدریج بالا می‌رود و عصب دستگاه‌های مختلف را از کار می‌اندازد.

جانبخش گفت: در این بیماری با از کار افتادن دستگاه تنفسی فرد دچار ایست تنفسی می‌شود که متاسفانه علائم این بیماری به عنوان عارضه جدید کرونای انگلیسی در برخی بیماران مشاهده شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: متاسفانه این بیماری بطور معمول پیش رونده است و اگر شروع شود تا درگیری تمام سیستم عصبی پیش خواهد رفت.

حجم ویدیو: 3.18M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45