آغاز ثبت نام پذیرش بدون آزمون رشته های کاردانی‌

فاطمه زرین آمیزی ، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از شروع ثبت نام پذیرش بدون آزمون رشته‌های کاردانی‌ها خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه بیست و چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۲۲ مهر ۹۹ مقرر شده است برای ظرفیت‌های خالی مانده رشته‌محل‌هایی که در آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی سال ۱۳۹۹ تکمیل نشده، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی (معدل دیپلم) برای نوبت بهمن ماه صورت گیرد.

او ادامه داد: بر این اساس متقاضیان ثبت‌نام و انتخاب رشته برای شرکت در این مرحله می‌توانند از هم امروز ( یکشنبه، ۱۴ دی) تا روز چهارشنبه، ۱۷ دی با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته به صورت اینترنتی اقدام کنند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش تصریح کرد: شروع به تحصیل تمامی پذیرفته شدگان از نیمسال دوم سال تحصیلی (بهمن ماه) خواهد بود. هر متقاضی مجاز است با توجه به رشته تحصیلی، یکی از کدرشته‌های امتحانی متناسب با دیپلم خود را انتخاب کند. متقاضیانی که به هر دلیل در رشته‌ای غیر از رشته متناسب با دیپلم خود، در این مرحله از پذیرش ثبت‌نام و انتخاب رشته کرده و پذیرفته شوند قبولی آنان در هر مرحله‌ای از تحصیل که باشند «لغو» تلقی و حق هیچگونه ادعایی را نخواهند داشت.

او ادامه داد: متقاضیان دیپلم‌های فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته هستند. ملاک پذیرش دیپلمه‌های شاخه نظری در این مرحله «معدل کل دیپلم» است.

زرین آمیزی افزود: متقاضیان دیپلم شاخه نظری نظام سالی- واحدی یا ترمی- واحدی لزوماً باید نسبت به ارائه مدرک پیش دانشگاهی اقدام کنند. ضریب تراز معدل در رشته‌های مورد پذیرش در این مرحله برای دیپلم‌های نظری که در آزمون فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند، ۴/۵۱ درصد است.

او بیان کرد: پذیرفته‌شدگان دوره روزانه در آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات غیرانتفاعی سال ۱۳۹۸، اجازه ثبت‌نام و شرکت در دوره روزانه این مرحله را ندارند و در صورت تمایل به شرکت در این مرحله لازم است پس از انصراف از تحصیل منحصراً نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های دوره‌های غیر روزانه اقدام کنند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش گفت: دانشجویان دوره‌های نوبت دوم (شبانه) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا مؤسسات غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، در صورت تمایل به ثبت‌نام و شرکت مجدد در این مرحله از پذیرش و پس از پذیرفته شدن، در صورتی مجاز به ثبت‌نام و ادامه تحصیل خواهند بود که پس از انصراف قطعی از تحصیل در دوره قبلی، از نظر نظام وظیفه منعی نداشته باشند.

زرین آمیزی تصریح کرد: پذیرفته شدگان آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات غیرانتفاعی سال ۱۳۹۹ در صورت تمایل می‌توانند در این مرحله از پذیرش شرکت کنند. بدیهی است در صورت قبولی در این مرحله از پذیرش، قبولی قبلی آنان لغو می‌شود و باید در رشته قبولی جدید ثبت نام و ادامه تحصیل کنند بنابراین متقاضیان در این خصوص دقت لازم را بعمل آورند.