حضور اورژانس در مترو تعریف نشده است

علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران اظهار کرد: بر اساس فضا‌هایی که از حدود ۴ دهه قبل برای متروی تهران تعریف‌هایی شده، حضور اورژانس در آن تعریف‌ها در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث اورژانس هم این نیست که لزوما در مترو حضور داشته باشد تا در صورت بروز حادثه‌ای اقدام به کمک رسانی کند. اورژانس تهران به دلیل وسعت شهر تهران نیاز به پایگاه‌های بیشتری دارد که بتواند مناطق اطراف خود را بیشتر پوشش دهد و در صورت نیاز در هر نقطه‌ای از نزدیک‌ترین پایگاه نیرو‌های خود را اعزام کند.

امام گفت: ما در بحث‌های طراحی‌های جدید ایستگاه خود این موضوع را در نظر گرفته ایم که بتوانیم در مترو محلی به عنوان پایگاه برای اورژانس در نظر بگیریم، ولی در ایستگاه‌های جدیدی که در خط ۶ و ۷ در حال تکمیل و راه اندازی هستند، به دلیل اینکه طرح و اجرا از چند سال قبل بوده چنین موضوعی در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی درباره این موضوع داشته ایم که چگونه می‌توانیم برای ایستگاه‌هایی که طراحی می‌شوند محلی برای حضور اورژانس در نظر بگیریم. بحثی که ما داریم این است که اگر کسی در مترو دچار مشکلی مثل سکته شود چگونه می‌توان فرد را از زیر زمین به سطح زمین انتقال داد، به دلیل اینکه در آسانسور‌های مترو نمی‌توان از برانکارد استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره بودجه سال آینده متروی تهران بیان کرد:در هفته‌های گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه و عمران حضور داشتیم که در لایحه‌ای که دولت داده است تغییراتی به نفع شهرداری‌ها ایجاد کنیم که اتفاقات خوبی هم افتاد و امیدواریم در کمیسیون تلفیق هم پیشنهاداتی که از کمیسیون عمران و بودجه رفته، مورد تایید قرار گیرد.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ در بودجه مستقیم برای توسعه خطوط ۶۴ میلیارد تومان و برای مترو پرند هم ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که علی رغم افزایش بودجه هنوز هم ناکافی است. بحث‌هایی هم در تبصره‌ها وجود دارد، به عنوان مثال در بند د تبصره ۵ برای اوراق مشارکت یک ظرفیت برای شهرداری‌ها پیش بینی شده که ۵۰ درصد آن برای قطار شهری‌ها است که ۸ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت بوده و کمیسیون عمران آن را به ۱۰ هزار میلیارد اصلاح کرده است.