آخرین جزییات از رتبه‌بندی معلمان

قاسم احمدی لاشکی ، درباره تأمین اعتبار رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: دولت بر اجرای رتبه‌بندی معلمان اصرار دارد و هنوز این موضوع به قانون تبدیل نشده است، در روزهای اخیر لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیته علمی دولت بحث شد و به زودی به صحن دولت می‌رود و پس از آن برای تصویب و تبدیل به قانون رتبه‌بندی به مجلس ارسال خواهد شد.

وی افزود: وقتی رتبه‌بندی می‌خواهد به قانون تبدیل شود بودجه آن حتما لحاظ خواهد شد، به نظر می‌رسد فرآیند اجرای آن تا پایان سال طول بکشد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: پیشنهاد این بود که منبع تأمین اعتبار رتبه‌بندی معلمان را تغییر دهند، در بند "و" تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به صورت شفاف عنوان رتبه‌بندی معلمان ذکر شده است و ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای چند موضوع از جمله بدهی دولت به تامین اجتماعی، بنیاد شهید، رتبه‌بندی و... اختصاصی یافته است.

احمدی لاشکی ادامه داد: به جهت حساسیت خاصی که این موضوع دارد و یک میلیون معلم درگیر آن هستند، این انتظار می‌رود که تبصره جدا برای آن لحاظ و اعتباری نیز پیش‌بینی شود.

وی بیان کرد: برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس می‌گویند پیشنهادی آماده کرده‌اند که باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود بر اساس این پیشنهاد ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه‌بندی معلمان و اعمال مدرک دوم فرهنگیان در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است، اگر این موضوع در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس مصوب شود و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کند جای نگرانی نخواهد بود.

در بند "و" تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: به منظور استمرار پرداخت‌های ناشی از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف نهصد هزار میلیارد ریال از محل ارائه حق‌‌الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد تأمین کند. واگذاری‌ها در چهارچوب قوانین و مقررات به تأیید هیأت وزیران می‌رسد.