آتش دوباره به جان جنگل‌های گلستان افتاد/آماده‌باش نیروهای حافظ منابع طبیعی

از ابتدای دی ماه بارش باران در استان گلستان کاهش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و با ورود سامانه پایدار به استان و افزایش دمای هوا و کاهش رطوبت، دوباره آتش به جان عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان افتاد.

طبق اعلام هواشناسی استان گلستان با ورود این سامانه پایدار از نواحی مرکزی و فلات ایران به استان شاهد افزایش قابل توجه دمای هوا در روزهای اخیر و ایام پیش‌رو هستیم تا حدی که دمای هوا در برخی مناطق شرق استان به بیش از ۲۳ درجه سانتیگراد رسیده است.

بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی حاکی از این است که در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری به دلیل تقویت جریانات جنوبی در همه مناطق استان شاهد افزایش نسبی دما و وزش باد گرم خواهیم بود که این افزایش دما در نواحی شرقی و دالان‌های ورودی بیشتر بوده و کاهش رطوبت نسبی هم از دیگر پیامدهای این جریان خواهد بود.

همچنین هواشناسی استان به دلیل این افزایش دما، نسبت به آتش سوزی در مناطق جنگلی هشدار داده که از روز شنبه این هفته تا کنون بیش از ۱۰ فقره حریق در مناطق مختلف استان از جمله پارک ملی گلستان، جنگل‌های قرق و جعفرآباد و نوده خاندوز و بخشی از مناطق شرقی استان رخ داده است.

عبدالرحیم لطفی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این باره اظهار داشت: با افزایش دمای هوا، کاهش رطوبت و همچنین وزش بادهای گرم در دو روز اخیر شاهد وقوع چندین فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی استان بودیم.

وی گفت: فقط در روز شنبه ۸ فقره حریق در مناطق جنگلی اطراف گرگان به وقوع پیوست و در روز یکشنبه نیز چند مورد آتش سوزی در استان به ویژه در مناطق شرقی رخ داد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به محدود بودن سطح آتش سوزی‌های اخیر بیان داشت: طبق برآوردهای ما سطحی حدود ۲ هکتار در این حریق‌ها دچار خسارت شد که عمده آسیب‌ها نیز سطحی بوده است.

وی با اشاره به تدوام گرمای هوا گفت: همه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر استان به حالت آماده باش کامل درآمدند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با حریق‌های احتمالی مقابله کنند.

لطفی از مردم خواست با توجه به شرایط آب و هوایی خاص در روزهای آینده، از برافروختن آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی آن را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

همچنین از شب گذشته آتش به جان جنگل‌های منطقه نوده خاندوز افتاده و نیروهای منابع طبیعی به همراه برخی مردم در حال اطفا و مهار آتش هستند.

همه ساله از ماه‌های آبان، آذر و دی به عنوان ماه‌های بحرانی جنگل‌ها نام برده می‌شود زیرا به علت خشکی هوا و افزایش نسبی دما در برخی روزها و برگ‌های خزان شده در سطح جنگل، شرایط برای وقوع آتش سوزی فراهم است.

منبع خبر : تسنیم