درخواست شورای شهری‌ها برای شفاف شدن فیش گاز و برق ساختمان‌های دولتی

 بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در صحن امروز شورای شهر درباره آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت: آلودگی هوا مستقیم و بی‌واسطه سلامت شهروندان را هدف قرار گرفته و هر نوع راه حل فردی در جهت مقابله با آن بی‌اثر است و باید از طریق سیاست‌گذاری‌های جامع‌نگر مشکل را رفع کنیم.

وی افزود: در سه سال گذشته ترافیک و آلودگی هوا نه فقط اولویت‌دارترین مسأله از دیدگاه شهروندان تهرانی است بلکه اولویت‌دارترین موضوع در تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های اعضای شورای پنجم هم بوده است از پیگیری‌های بی‌وقفه برای وصول اعتبارات مترو تا سیاست‌گذاری‌های معطوف به کاهش ترافیک ولی همچنان آلودگی هوا پابرجا بوده و حتی از زمان‌های دیگر هم تشدیدتر شده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پایتخت به دلیل شیوع کرونا تقریبا نیمه‌تعطیل است گفت: مدارس و دانشگاه‌ها به شکل مجازی فعال هستند و نیروهای دستگاه‌ها تا حدودی دورکار هستند و حالا این سوال مطرح است که چرا آلودگی هوا از همه زمان‌ها بیشتر شده است.

آروین تصریح کرد: دی‌اکسید گوگرد با شدت  عجیب و باورناپذیر در پایتخت وجود دارد و هیچکس پاسخگو نیست و  جواب شفافی در این زمینه داده نمی‌شود. در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف شهرها مازوت می‌سوزانند یا گازوئیل استاندارد ولی این موضوع‌ها یک بار تکذیب و یک بار تأیید می‌شود و این در حالی است که نفس شهروندان در شهرهای مختلف به شماره افتاده است.

وی با بیان اینکه به مردم گفته می‌شود گاز و برق کمتر مصرف کنید تا مازوت سوزانده نشود صحیح نیست هیچکس نمی‌گوید مصرف‌کنندگان گاز و برق در کشور صنایع هستند باید فیش برق و گاز ساختمان‌های عریض و طویل دولتی که چندین برابر فیش ساختمان‌های خانگی است شفاف مشخص شود.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: از وزارت نفت و نیرو می‌خواهم فیش برق و گاز مشترکین پرمصرف در بخش دولتی و صنایع را شفاف کند تا معلوم شود بخش عمده مصرف انرژی کجاها است.

آروین با انتقاد از دولت گفت: چطور دولت می‌تواند به دلیل کرونا کسب و کار خرد و انبوه اصناف و مردم را به صورت تمام و کامل تعطیل کند و آن وقت با این حجم از آلودگی دستور تعطیلی صنایع پرمصرف داده نمی‌شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما نمایندگان مردم نیز مستاصل ایم، هیچ‌کس پاسخ درستی نمی‌دهد. یکی از مسوولین چیزی می‌گوید و دیگری تکذیب می‌کند. در این آلودگی تاریک که چشم چشم را نمی‌بیند شفافیت کم‌هزینه‌ترین و ممکن‌ترین راهی است که اندکی از این حجم از تیرگی و آلودگی فشرده کم می‌کند. متاسفانه مقصر مردم دانسته می‌شوند در حالی که با مصرف بالای برق و گاز، نیروگاه‌ها را ناگزیر از مازوت‌سوزی کرده‌اند.

وی گفت: در شرایطی که دیگر خودروها منبع اصلی آلودگی هوا نیست سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مدیریت شهری نیز چندان کمکی به حل مسأله نمی‌کند و تنها می‌توان سنجش میزان آلایندگی‌های منابع مختلف را در شهر انجام داد.