تخصیص بیش از ٢هزار میلیارد تومان برای مشاغل خانگی در سال ١۴٠٠
محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محل‌های توسعه شغل در کشور رفع مشکل بیکاری و توسعه مشاغل خانگی است.

او با بیان اینکه قانون گذار قانونی را برای توسعه مشاغل خانگی به تصویب رسانده است، ادامه داد: ستادی برای ساماندهی، هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های این بخش با حضور دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

شریعتمداری افزود: این ستاد چند وقت یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و فعالیت‌های مختلف در حوزه مشاغل خانگی را رصد می‌کند.

وزیر کار اظهار کرد: امروز جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از تسهیلگران ارزشمند در ٣١ استان و پس از اجرای پایلوت در ٩استان برای توسعه مشاغل خانگی از طریق آموزش و توانمندسازی ، مسئله ایجاد ٨١هزار و ١٠٠ شغل را در کشور دنبال می‌کند.

وی افزود: کمیته امداد در زمینه ایجاد شغل برای مددجویان خود و دیگر افراد نیازمند به خصوص زنان سرپرست خانوار اقدامات مهمی انجام داده است.

شریعتمداری گفت: با راه اندازی سامانه‌ای که در کمیته امداد راه اندازی شده است امکان مشاهده میزان شغل‌های ایجاد شده توسط امداد به صورت ساعتی و آنلاین وجود دارد.

او با بیان اینکه در راستای استفاده از تجربیات کمیته امداد در زمینه اشتغال زایی قرار است اقدامات موثری انجام شود، ادامه داد: تکلیف صدا و سیما برای توسعه مشاغل خانگی مشخص شد.

شریعتمداری افزود: یکی از مهم‌ترین نیاز‌های این حوزه تامین وام‌های قرض الحسنه برای توسعه مشاغل خانگی است.

او با بیان اینکه با توجه به حجم زیاد تقاضا‌ها برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه، سهم مشاغل خانگی در طی سال‌های گذشته روند نزولی داشت، گفت: مصوبه‌ای برای سال ١۴٠٠ داده شده است که ٢هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان منابع قرض الحسنه به صورت جدا شده به توسعه مشاغل خانگی اختصاص یابد.

وزیر کار گفت: از سامانه مشاغل خانگی رونمایی شد و افراد بدون مراجعه و با استفاده از سامانه می‌توانند نسبت به صدور مجوز اقدام کنند.

او با بیان اینکه دفاتر پیشخوان دولت از اول بهمن ماه آمادگی دارند صدور مجوز برای مشاغل خانگی را در دستور کار قرار دهند، گفت: با این روش میزان مراجعات به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند و تسهیلی برای ایجاد شغل داده می‌شود.

شریعتمداری ادامه داد: تلاش میکنیم اشکالات قانونی تحت لایحه اصلاحیه این حوزه تقویت شود.

شریعتمداری با بیان اینکه در شرایط کرونایی در سطح جهان علی رقم اینکه تا سال ٢٠١٩ قریب به ١٠٠ میلیون شغل در حوزه مشاغل خانگی بوده است سهم مشاغل خانگی ٢/۶برابر افزایش داشته است، گفت: ٢۶٠میلبون نفر در سطح جهان در شرایط کرونایی در مشاغل خانگی مشغول هستند.


او گفت: سهم مشاغل خانگی در کشور‌های توسعه یافته حدود ١١درصد است واین بهم در کشور‌های در حال توسعه حدود ٣تا ۴ درصد است.


وزیر کار با بیان اینکه در ایران باید به این موضوع توجه کنیم و این سهم را توسعه دهیم، گفت: استفاده از آموزش‌ها و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای جدید برای مشاغل نوبنیاد در دستورکار قرار گرفته است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف شد در این زمینه با ستاد مشاغل خانگی همکاری‌های لازم را برای توسعه مهارت‌های فنی داشته باشد.


شریعتمداری ادامه داد: برای استانداردسازی و شرایط بهداشتی مشاغل خانگی که مواد غذایی را تولید می‌کنند مذاکراتی انجام شد و با وزیر بهداشت و درمان مذاکراتی انجام شد به حمدالله موفق شدیم که در ٢٢رسته شغلی برای توزیع و تولید مواد غذایی دستورالعملی به تصویب برسد که با تعیین فروشگاه‌های مشخص و ناظر فنی به ازای هر ۶ تولیدکننده مواد غذایی یک ناظر فنی با تایید وزارت بهداشت به تولید و توزیع مواد غذایی اطمینان بخشی دهد.

وزیر کار با بیان اینکه در ماه گذشته استاندارد مشاغل خانگی با دستور هیئت وزیران به تصویب رسید، گفت: ٧۶ درصد از مشاغل خانگی ایجاد شده در طی سال‌های ٩۶ تا ٩٩ بوده که حدود ٢۴٠ هزار شغل است و با پرداخت حدود ٢هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه توسط بانوان پوشش داده شده است.