قطع موقتی برق چند درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد؟

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست  با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر قطع موقتی برق برای عدم مصرف مازوت و کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: سازمان محیط زیست قصد دارد مردم ایران به ویژه کلانشهر‌های آلوده را مجبور به قطعی برق کند تا از مازوت استفاده نشود، اما این اظهار نظر صحت ندارد.

او با بیان اینکه قطع برق برای کنترل آلودگی هوا یک اظهار نظر بدون معنی و مفهوم است، گفت: من به عنوان یک کارشناس محیط زیست نمی‌توانم این را بپذیرم که هیچکدام از نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی‌کنند.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: با این اظهار نظر‌ها نمی‌توان آلودگی هوا را کنترل کرد، بار‌ها سازمان محیط زیست اعلام کرده است که از مازوت استفاده نمی‌شود، اما به تازگی می‌گویند که نیروگاه‌ها در حال استفاده از مازوت هستند.

محبوب فر تشریح کرد: نیروگاه ‌ها و صنایعی در کشور ایجاد شده است که به دلیل زیرساخت هایشان تنها می‌توانند از گازوئیل و مازوت استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه قطعی برق‌ها حداکثر ۲۰ درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد، گفت: در کشورمان ایران کم و کاستی در زمینه برق ندارد و با این خاموشی‌ها نمی‌توان آلودگی هوا را کنترل کرد.

گفتنی است در روز گذشته بعد از اظهارات نظر رئیس سازمان محیط زیست درباره قطع موقتی برق برق نزدیک به ۱۰ منطقه تهران قطع شده، این قطعی برق در شهر‌های دیگر کشور نیز چند روزی‌ست سابقه دارد.