طرح "غربالگری اجباری" حذف شده است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص غربالگری دوران بارداری اظهار کرد: در جلسه کمیسیون مشترک مجلس بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در خصوص تعالی خانواده و جمعیت موضوع حذف اجباری غربالگری دوران بارداری مطرح شده است که در صورت تصویب به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

او افزود: بر اساس قانون اساسی اینگونه بحث‌ها در خصوص تعالی جمعیت و خانواده به صحن مجلس برده نمی‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون مشترک مجلس دارای ۲۴ عضو است که چهار نفر از آن را اعضای کمیسیون بهداشت هستند، ادامه داد: در مصوبه کمیسیون مشترک، "غربالگری اجباری" حذف شده است و اگر پزشک صلاح بداند این کار انجام خواهد گرفت. در این مصوبه کلمه "اجباری" حذف شده که برخی‌ یک جو روانی ایجاد کرده و به اشتباه عنوان کرده‌اند که غربالگری دوران بارداری حذف شده است.

شهریاری بیان کرد: معتقدم که غربالگری به دلیل هزینه‌های زیاد آن باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد تا والدین بتوانند در صورت تمایل بدون هیچ دغدغه‌ای از عهده هزینه‌های آن بربیایند.

۶۰۰ هزار سقط جنین غیر قانونی در کشور

او تاکید کرد: بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی سالانه ۱۰ هزار سقط جنین بر اثر غربالگری‌ها انجام می‌شود و انتشار آمار ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار سقط جنین غیر قانونی در کشور هیچ ربطی به موضوع غربالگری ندارد.

شهریاری گفت: مسائل تعالی خانواده و جمعیت مستقیما به شورای نگهبان ارسال می‌شود و نظر نهایی در این نهاد اتخاذ خواهد شد.