تمهیدات وزارت علوم برای دسترسی به متون پایان نامه‌ها

رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهشی و فناوری درباره قطع دسترسی‌ها به متن پایان نامه‌ها در ایرانداک ، اظهار کرد: در حال پیگیری برای رفع این معضل هستیم و در این زمینه قانون باید اجرایی شود.

او افزود: معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم در تلاش برای یافتن راهکاری است تا ضمن اجرای قانون، جامعه علمی نیز دسترسی‌های مدیریت شده‌ای به متون علمی داشته باشند.

نقی زاده تصریح کرد: بحث تقلب در پایان نامه‌ها و رساله‌ها و قرار گرفتن موضوعات و متون علمی در دسترس جامعه و نخبگان را در یک دوگانگی قرار داده است که برای مقابله با این موضوع در سال‌های اخیر اقداماتی را انجام داده ایم. همانندجویی نخستین مسئله‌ای است که در آن پایان نامه‌ها طبق قانون در سامانه‌ای قبل از فارغ‌التحصیلی و دفاع ارزیابی می‌شوند و برای اینکه مشکلات افراد در همان قدم اول رفع شود در صدد رفع این معضل هستیم تا بتوانیم دسترسی مدیریت شده دانشجویان را به متن پایان نامه‌های ایرانداک مجددا فراهم کرده و تقلبات را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

او با بیان اینکه در ماه بهمن تا حدودی معضل قطع دسترسی‌ به متون پایان نامه‌ها در ایرانداک حل خواهد شد، تاکید کرد: سازوکار‌ها به ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی باید به گونه‌ای اصلاح شود که امکان تقلب در پایان نامه‌ها کاهش پیدا کند که برای رفع این معضل باید بحث دوره‌های تحصیلات تکمیلی را به تقاضامحوری و کاربردی کردن تبدیل کنیم.

نقی زاده در پایان یادآوری کرد: بحث تقلب علمی در کشور ما بسیار کم است، اما با همین میزان کم هم باید به صورت جدی برخورد کنیم تا به صفر برسد که وزارت علوم برای رفع این معضل در حال پیگیری است.