احتمال ایجاد جهش‌های بومی کرونا بر اثر مسافرت‌ها/ سفر به مناطق قرمز باعث طغیان می‌شود

حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا با اشاره به تاثیر مسافرت ها بر موارد بستری و ابتلای بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: در حال حاضر مسافرت از منطقه ای به شهر دیگر در چنین شرایط اپیدمی باعث جا به جایی ویروس می شود و بر اساس نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه ،سفر رفتن در این دوره کرونایی باعث برهم خوردن تعادل اپیدمیولوژی خواهد شد.

او ادامه داد: در شرایط اپیدمی سفر رفتن سبب شده تا جهش های بومی احتمالی ویروس در آن مناطق ایجاد شود. برهم زدن تعادل هر منطقه در شرایط اپیدمی می تواند منجر به بروز طغیان در آن مکان شود .

سوری بیان کرد: هنگامی که در شرایط اپیدمی مناطق مختلف کشور رنگ بندی می شود این موضوع با هدف پیشگیری از طغیان و کنترل بهتر بیماری است و سفر رفتن به مناطقی مانند استان های مازندران و گیلان وضعیت کنترل بیماری کرونا را بر هم زده و تمام زحمات نیروهای داوطلب ، بهداشتی و کادر درمان را بر هم خواهد زد.

او تاکید کرد: در حال حاضر در چنین شرایط اپیدمی سفر به استان هایی مانند مازندران و گیلان باعث ایجاد التهاب اپیدمی در این مناطق می شود و مسافرت مردم سبب شده تا این مناطق به سختی به شرایط عادی برگردند.

برگزاری نمایشگاه ها یا لغو محدودیت های سفر در بعضی از استان ها استدلال علمی ندارد

سوری با بیان اینکه در حال حاضر هنوز به شرایط عادی نرسیدیم ، افزود: برگزاری نمایشگاه هایی در برخی از مناطق یا لغو محدودیت های سفر در بعضی از استان ها استدلال علمی ندارد و معتقدم که مسافرت ها در شرایط اپیدمی برای جامعه پرهزینه است و هرگونه ساده انگاری برای کشور خطرناک خواهد بود.

او‌گفت: مسیر های چالوس، هراز، جنوب شرقی استان تهران، دماوند و تا حدی قم و کرمانشاه مسیرهای اصلی انتشارشیوع بیماری از ابتدای اپیدمی تا به امروز محسوب می شود.