نژادبهرام : تحریم‌ها اجازه اصلاح فرایند‌ها را نمی‌دهند

زهرا صدراعظم نوری ، عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع آلودگی هوا از چالش‌های مهم کلانشهر‌ها به ویژه کلانشهر تهران است که چندین دهه تهران را درگیر کرده است و طبیعتا مسئولین، چه سیاست‌گذاران و چه مجریان تلاش کردند که این مسئله را مدیریت و حل کنند.

وی در ادامه افزود: دلیل آلودگی هوا در همه کلانشهر‌ها مشترک است و چه به صورت منابع متحرک و چه به صورت منابع ثابت، سوخت‌های فسیلی دلیل آلودگی هوا هستند.

صدر اعظم نوری درباره طرح جامع کاهش آلودگی هوا افزود: دولت درسال ۷۶ طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر هارا تصویب کرد که به موجب آن ۱۰ برنامه مشخص شد و دولت و دستگاه‌های زیربط موظف به اجرای این برنامه شدند و طی ۸ سال این برنامه‌ها به خوبی اجرا شدند و در رفع آلودگی هوا موثر بودند.

وی درباره تاثیر طرح جامع کاهش آلودگی هوا افزود: در این دوران اقداماتی مثل حذف موتور‌های دو زمانه و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در ازای ورود خودروی جدید انجام شده است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: متاسفانه دولت از سال ۸۴ به این برنامه‌ها عمل نکرده وضربه زیادی وارد کرده است. درسال ۹۷ با تلاش‌هایی که انجام گرفت، لایحه دولت یا قانون هوای پاک در مجلس به تصویب رسید و ابلاغ شد و همه دستگاه‌ها موظف به رعایت نکات قانون هوای پاک شدند.

وی افزود: در این شرایط مسئله مهم تحریم هم وجود دارد که ما نمی‌توانیم خیلی از اقدامات را انجام دهیم و فرایندهایمان را اصلاح کنیم. اینکه خودرو‌های جدید با استاندارد مناسب تولید کنیم یا خودرو‌هایی با استاندارد مناسب را از خارج وارد کنیم با وجود تحریم انجام پذیر نیست و با این خودرو‌های موجود آلودگی هوا استمرار پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در این میان حتی سوخت‌هایی که در خودروها، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها مصرف می‌شوند و حتی سوخت‌های خانگی اگر از استاندارد برخوردار نباشند، نقش زیادی در افزایش آلودگی هوا دارند و در این شرایطی که ما با پدیده وارونگی دما رو به رو هستیم و جریان هوا برقرار نیست یا سرعت باد کند است، سطح آلودگی به زمین نزدیک شده و به بیماران تنفسی، قلبی، ریوی، بیماران زمینه‌ای و گروه‌های حساس مثل کودکان و سالمندان خسارات زیادی وارد می‌کند.

صدر اعظم نوری در ادامه گفت: باتوجه به این مسئله که گوگرد موجود در بنزین باید نهایتا تا ۵۰PPM و گوگرد موجود در سایر سوخت‌ها باید کم و استاندارد باشد، گوگرد موجود در سوخت مازوت بسیار بالاست و استفاده از آن در نیروگاه‌ها با وجود پدیده وارونگی هوا، باعث آلودگی هوا می‌شود.

وی افزود: سیاست‌ها باید به سمت و سویی رود که از سوخت‌های سالم، پاک و غیرفسیلی و انرژی خورشیدی و باد و خودرو‌های برقی استفاده شده تا به این صورت کمی مسئله آلودگی برطرف شود.

عضو شورای شهر درباره مسئولیت نهاد‌های مختلف در برابر آلودگی گفت: همه‌ی دستگاه‌ها دارای مسئولیت هستند و نقش موثری دارند. از مجلس که وظیفه کارگزاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد و دارای کمیسیون‌هایی است که می‌توانند با نظارت درست بازدارنده باشند و یا با تخصیص مناسب بودجه و اعتبارات لازم به موضوع کاهش آلودگی هوا کمک کنند تا سازمان محافظت از محیط زیست، سازمان تامین بودجه، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت معدن، وزارت صنایع همه این‌ها دارای مسئولیت هستند.

وی افزود: در این پروسه پلیس راهور هم مسئولیت دارد. وقتی خودروی فرسوده در سطح شهر تردد می‌کند این وظیفه پلیس است که آن خودرو را متوقف و جریمه کند و یا حتی پلاک خودرو را بگیرد و اجازه تردد ندهد.

صدر اعظم نوری در پایان با اشاره به موضوع تحریم و مشکلات موجود در مسیر از بین بردن آلودگی هوا تصریح کرد: در تهران هرچقدر حمل و نقل عمومی توسعه یابد و اتوبوس‌های نو وارد خطوط شوند و  خطوط مترو افزایش پیدا کند تا جایی که فاصله بین خطوط کاهش پیدا کرده و مسافرین بیشتری با مترو جابه جا شوند که این باعث می‌شود کمتر از خودروی شخصی استفاده و زمان کمتری صرف رفت وآمد شود و هم اینکه پاک شدن هوا را به دنبال دارد.