امکان پذیر بودن برگزاری آزمون زبان جامع دکتری به صورت مجازی

با شیوع ویروس کرونا برگزاری امتحانات جامع دوره دکتری تخصصی در دانشگاه ها به دلیل فراهم نبودن امکان حضور فیزیکی، در موارد متعددی به تعویق افتاده است که باعث وارد شدن آسیب به فرآیند تحصیل دانشجویان شده است.

با این حال بسیاری از دانشگاه شرایط برگزاری آزمون مجازی را فراهم نکرده و در صدد هستند تا این آزمون را به صورت  حضوری برگزار کنند.

براین اساس علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نامه ای به دانشگاه ها از امکان پذیر بودن برگزاری آزمون زبان جامع دکتری به صورت مجازی خبر داد و نوشت: 

با توجه به اینکه در پی همه گیری بیماری کووید ۱۹ برگزاری آزمون‌های زبان به صورت حضوری برای دانشجویان دوره دکتری به حداقل ممکن رسیده است، تعداد قابل توجهی از دانشجویان به علت در دست نداشتن نمره آزمون زنان از شرکت در امتحان جامع محروم شده یا می‌شوند.

این موضوع از یک سو به طولانی شدن دوره تحصیل و ماندگاری بیش از حد دانشجویان دوره دکتری می‌انجامد. از سوی دیگر موجب صدمات اقتصادی به دانشگاه و دانشجویان می‌شود.

همچنین برنامه زمانی امتحان جامع در شرایطی که اکثریت دانشجویان دوره به کسب نمره زبان موفق نشده اند حداکثر برای نیم نیم سال تحصیلی به تعویق می‌افتد. با توجه به برگزاری آزمون زنان به روش مبتنی بر اینترنت (IBT) توسط تعدادی از دانشگاه نتایج این آزمون‌ها در حدود متعارف آزمون‌های حضوری مورد پذیرش قرار گیرد.

دانشگاه‌های برگزار کننده آزمون‌های یاد شده باید متناسب با نیاز تا حد ممکن بر تعداد دفعات برگزاری آزمون بیفزایند و از این طریق به رفع مشکل دانشجویان دوره دکتری کمک کنند.