تذکر به حناچی به دلیل بهره‌مند نشدن آتش‌نشانان از مزایای بازنشستگی کارهای سخت

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورا با اشاره به سالگرد حادثه پلاسکو اظهار داشت: این شغل یک نیاز ضروری برای زندگی محسوب می‌شود و در این مسیر آتش‌نشانان حافظان ایمنی شهر هستند که در مسیر انجام وظیفه ایثارگری‌های فراموش نشدنی‌شان همیشه در خاطره‌ها ماندگار است.

وی با تأکید بر اینکه با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود و نظارت بر اجرای مصوبات شورا باید زمینه تکمیل و حل مشکلات این قشر را فراهم کنیم گفت: بر اساس قانون تأمین‌ اجتماعی و استفساریه مجلس آتش‌نشانان به علت ماهیت سخت و زیان‌آور شغل‌شان با مشمولین قانون کار مشابه و یکسان هستند و کارفرمایان آنها که شهرداری‌ها هستند به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای این قانون، مکلف به پرداخت 4 درصد مابه‌التفاوت حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به سازمان تأمین اجتماعی‌اند تا زمینه بهره‌مندی آتش‌نشانان از مزایای سخت و زیان‌آور فراهم شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متأسفانه این روند در شهرداری تهران به علت آنکه صندوق بازنشستگی‌شان سازمان تأمین اجتماعی نبوده محقق نشده است.

فراهانی گفت: باید از طریق پیش‌بینی تأمین مالی مورد نیاز برای بهره‌مندی آتش‌نشانان مشمول شرایط بازنشستگی بر اساس قانون در بودجه سال 1400 و ارائه لایحه یا استفساریه به مجلس درباره شمولیت و نحوه عمل شهرداری‌ها درباره آتش‌نشانان غیر مشمول بیمه تأمین اجتماعی اقداماتی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به شهردار تهران در ای زمینه تذکر می‌دهم و انتظار داریم با اجرای این تکالیف قانونی اقدام عملی در مسیر تکریم آتش‌نشانان صورت گیرد.