آغاز به کار دستیار مدیران شهرداری تهران

سید علی طالقانی درباره آغاز به کار دستیار مدیران شهرداری تهران اظهارداشت: جذب دستیاران در بدنه شهرداری تهران نقطه عطف جذب نیرو براساس شایسته گزینی و عدالت استخدامی و یکی از مصادیق بارز تحقق شعار «تهران؛ شهری برای همه» است، چرا که در این فرآیند، نیروهای منتخب پس از شرکت در آزمون علمی، کانونهای ارزیابی شایستگی و نیز مصاحبه تخصصی، به شهرداری تهران راه یافته‌اند.

وی با بیان اینکه فرآیند بکارگیری دستیاران در شهرداری تهران کاملا شفاف بوده است، گفت: این فرآیند با انتشار فراخوان عمومی در روزنامه های کثیرالانتشار در 22 شهریور سال جاری آغاز شد و با اطلاع رسانی عمومی صورت گرفته، همه واجدینِ شرایطِ اعلام شده، امکان شرکت در این آزمون را داشتند.

مدیر پروژه طرح بکارگیری دستیار مدیران شهرداری تهران با بیان اینکه حدود 2600 نفر داوطلب در این فراخوان ثبت نام و 2200 نفر در 11 مهر در آزمون کتبی آن که توسط شرکت تعاونی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور و بدون مداخله شهرداری برگزار شد، شرکت کردند، افزود: نتایج آزمون کتبی در 23 مهر اعلام و سه برابر ظرفیت مورد نیاز (768 نفر)، در مرحله آزمون کتبی پذیرفته شدند تا در کانون‎های ارزیابی مورد سنجش شایستگی قرار گیرند.

وی بیان داشت: در آخرین مرحله، مصاحبه تخصصی توسط مدیرانی که قرار است این نیروها را به کار بگیرند انجام شد که در بسیاری از حوزه ها مصاحبه های تخصصی تمام شده است و تلاش می کنیم که نتایج نهایی در بهمن اعلام شود. 

وی تصریح کرد: آزمون کتبی برگزار شده مطابق استانداردهای آزمون‎های استخدامی بود و نمرات داوطلبان در آزمون، رشته تحصیلی و دانشگاه‎هایی که داوطلبان از آنها فارغ التحصیل شده‎اند، نشان میدهد که با قشر نخبه جامعه سر و کار داریم و نیروهای شایسته‌ای در شهرداری تهران جذب خواهند شد.

مدیر پروژه طرح بکارگیری دستیار مدیران شهرداری تهران همچنین تاکید کرد: به منظور گزینش داوطلبان بر مبنای شایسته سالاری، شهرداری تهران، تیمهای حرفه‎ای ارزیابی انتخاب کرد که بر اساس مدل شایستگی بر مبنای پارامترهای تعریف شده‌ای در جهت ارزیابی و سنجش داوطلبان اقدام کرد.

 طالقانی افزود: گیرایی و سرعت درک، تأمل و ژرف نگری، مهارت گفتاری و نوشتاری، روابط مؤثر، پذیرش دیگران، تنوع دیدگاه و تاب آوری از جمله معیارهای سنجش شایستگی های داوطلبان بوده است.

مدیر پروژه طرح بکارگیری دستیار مدیران شهرداری تهران تاکید کرد: پس از ارزیابی افراد بر اساس مدل شایستگی ویژه دستیاران از سوی کانون های ارزیابی دارای صلاحیت حرفه ای از سازمان اداری و استخدامی کشور، ده جایگاه شامل 9 معاونت و حوزه شهردارتعریف شد تا داوطلبان از بین این ده جایگاه، دو جایگاه را به عنوان اولویتهای خود برای تصدی شغل دستیاری انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: هر جایگاه شامل تعدادی اداره کل و تعدادی سازمان و شرکت است و پس از انتخاب جایگاه توسط داوطلبان، لیست متقاضیان هر جایگاه استخراج و به آن جایگاه ها اعلام شد که مصاحبه های تخصصی انجام شود.

طالقانی اظهارداشت: باتوجه به ادارات کل و سازمان‌ها و شرکتهای ذیل هر جایگاه، هر داوطلب به دو یا چند مجموعه جهت انجام مصاحبه تخصصی دعوت شده است. به عنوان مثال در معاونت امورمناطق که شهرداری مناطق 22 گانه ذیل آن معاونت قرار دارد، یک داوطلب ممکن است به چندین منطقه برای انجام مصاحبه تخصصی دعوت شده باشد.

وی اذعان داشت: بعد از انجام مصاحبه تخصصی، ممکن است یک فرد در دو جایگاه پذیرفته شده باشد، که ملاک عمل پذیرش داوطلب، اولویت اول وی می باشد.

طالقانی با تاکید بر اینکه مصاحبه های تخصصی داوطلبان، طبق دستورالعملی که از سوی سرپرست محترم توسعه منابع انسانی شهرداری تهیه و ابلاغ شده است، تاکید کرد: بدین ترتیب مصاحبه تخصصی هم مثل بخشهای پیشین فرآیند گزینش داوطلبان، با رعایت کرامت، عدالت، شفافیت و شایسته گزینی انجام شد.

وی در ادامه همچنین با اشاره به اینکه دستیار، کارشناس متخصصی است که زیر نظر مدیر مافوق، فعالیت می کند به اهم وظایف دستیار مدیران اشاره کرد و گفت: جستجو و ساماندهی اطلاعات مورد نیاز و مرتبط با حوزه فعالیت به منظور کمک به تصمیم‌سازی و برنامه ریزی، تهیه و تنظیم و ارائه گزارشات و مستندات لازم در خصوص موارد ارجاعی از سوی مدیر مربوطه به منظور تسهیل تصمیم‌گیری، پیگیری اجرای تصمیمات مدیر مربوطه و ارایه گزارش پیشرفت برنامه ها و تصمیمات در صورت نیاز، از شاخص ترین وظایف دستیاران است.

مدیر طرح دستیار مدیران گفت: پس از بکارگیری این افراد، برنامه جامعه پذیری و توسعه شایستگی های فردی و مدیریتی آنها اجرا خواهد شد.

مدیر پروژه طرح دستیار مدیران شهرداری تهران در پایان درباره طولانی شدن روند جذب دستیاران نیز گفت: با توجه به شرایط عمومی کشور به دلیل شیوع ویروس کووید 19، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضرورت اجرای دقیقِ همه بخش‎های مختلف این طرح، این فرآیند اندکی زمانبر شده است.