1000 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل پایتخت اضافه می شود

شکرالله بنار، مدیر عامل سازمان سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران در تشریح گزارش اقدامات این سازمان در سال جاری اظهارداشت: به جرات می توان گفت سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران فعال ترین بخش شهرداری در سال جاری بوده است به طوری که بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان قرار داد سرمایه گذاری در شهر تهران آن هم در شرایط تحریم و کرونا منعقد شده و به مرحله اجرا می رسد. 

وی ادامه داد: تنها در یک نمونه 11 هزار و 700 میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در بخش خصوصی مربوط به هتل تاو و کوهستان منعقد خواهد شد.

بنار افزود: البته قرارداد های بالای یک هزار میلیارد تومان باید به تایید شورای اسلامی شهر تهران برسد که در این خصوص نیز متن این قرارداد را برای شورا ارسال کردیم و به انتظار تایید نهایی شورای محترم شهر تهران هستیم. 

 بنار ادامه داد: از طرفی در شهر آفتاب در تلاش هستیم به میزان 11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام دهیم که در حال بازنگری در فراخوان مجدد برای جذب سرمایه گذاران هستیم. 

مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران گفت: در کنار این ما پروژه های ریز و درشت سرمایه گذاری فراوان داریم و می توان ادعا کرد که در این زمینه در تاریخ شهرداری تهران کم نظیر عمل شده است.

 بنار در ادامه سخنان خود افزود: در سال جاری بر اساس تکالیفی که از سوی شورای محترم شهر تهران تدوین و تصویب شده 7400 میلیارد تومان مجوز فروش داریم که 3400 میلیارد تومان در قالب بودجه و 4 هزار میلیارد تومان برای خط 10 مترو، این در حالی است که در سال گذشته که برابر با کل دوران تاسیس سازمان سرمایه گذاری بوده است تنها 1200 میلیارد تومان پروژه به فروش رفته است، اما ما در یکسال قریب به 8 هزار میلیارد تومان مجوز فروش داریم که در این راستا نیز حرکت کرده ایم و به زودی تا قبل از پایان سال خبرهای خوبی به گوش خواهد رسید.

وی اظهار داشت: ما پروژه های را به فروش رساندیم که جوانترین آنها 15 سال و کهنسال ترینشان 30 سال قدمت داشته اند یعنی پروژه ای 30 سال جزو دارایی شهرداری تهران بوده اما نتوانسته بودند آن را به فروش برسانند و مجدد تاکید می کنم که فروش پروژه ها و ملک در شرایط کنونی بسیار مشکل شده است. 

بنار افزود: با این وجود به مدد حمایت های شورای اسلامی شهر و مدیریت ارشد شهری, تعامل با دستگاه قضایی، کمیسیون ماده 38 و هیات مدیره سازمان سرمایه گذاری و سخت کوشی همکاران در سازمان امسال رکورد بی نظیری در تاریخ بلدیه ثبت می کنیم که در دولت هم چنین اتفاقی نیافتاده است. 

مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران همچنین تاکید کرد: ما اکنون وارث پروژه هایی هستیم که یا ورثه ای هستند و یا اموال برخی از آنها را به صورت غیر قانونی فروختند و یا پروژه هایی است که چند 10 نفر دعاوی دارد، لذا ما در شرایطی چنین عملکردی از خود به جا گذاشتیم که حجم دعاوی ما کمتر از حوزه های تخصصی حقوقی شهرداری تهران نبوده است.

مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران همچنین با اشاره به دستاورد های این سازمان گفت: برخی شاید از دور فکر کنند که تنها وظیفه و ماموریت ما در سازمان سرمایه گذاری فروش پروژه ها است اما در کنار تمام اقدامات ارزنده سال جاری, یکی از دستاورد های مهم ما رفع توقیف از 4200 میلیارد تومان پروژه های این سازمان از سوی تامین اجتماعی بود. 

بنار افزود: استحضار دارید که سازمان تامین اجتماعی در کنار اجراییه ها و توقیفاتی که به سبب بدهی شهرداری برای واحد های شهرداری موجب شده بود, به ناحق برای سازمان سرمایه گذاری نیز به میزان 4200 میلیارد تومان مسدودی حساب به ارمغان آورد و ما جز معدود نهادهایی بودیم که توانستیم رفع توقیف بگیریم. 

بنار در ادامه از اجرایی شدن 4 پروژه فرا سازمانی توسط سازمان سرمایه گذاری سخن به میان آورد و گفت: می خواهم بگویم ابعاد کار ما تنها معطوف به ساخت و ساز و فروش پروژه نیست بلکه در سایه تلاش بی دریغ همکارنمان توانستیم گام های بلند پروازانه و فرا سازمانی برداریم و چهار پروژه؛ ایجاد دو یونیت زباله سوز 800 تنی در آراد کوه، ایجاد یک خط ال آرتی در محدوده ای که شورای ترافیک مصوب کرده، قرارداد خرید هزار دستگاه اتوبوس و قرارداد خرید دو هزار واگن را جامه عمل بپوشانیم. نکته قابل توجه اینکه برای خرید هزار دستگاه اتوبوس و دو هزار واگن با یک شرکت خارجی تفاهم کردیم و در آینده ای نزدیک قرار داد امضا می شود. البته بر اساس دستور العمل وزارت نفت هزینه خرید این اتوبوس ها و واگن ها از تهاتر فراورده های نفتی پرداخت خواهد شد و ما اولین سازمانی هستیم که در راستای تحقق مصوبه دولت و دستور العمل وزارت نفت عمل کردیم. 

بنار در ادامه افزود: اقدام ارزنده دیگر این سازمان آزاد سازی پروژه فاز دو میلاد بوده است. قریب ده سالی می شد که این پروژه فریز شده و در دست شریک قرار داشته و هیچ بهره برداری از آن نشده بود و تنها اقدام ایجاد گود بزرگی بود که مدتها دغدغه مدیریت شهری تبدیل شده بود اما ما توانستیم با پرداخت هزینه های شریک این پروژه را آزاد سازی کنیم و امروز 4.5 هکتار زمین در یکی از مرغوب ترین موقعیت های تجاری در سطح تهران آماده سرمایه گذاری داریم که حتی چند سرمایه گذار داخلی و خارجی نیز برای آن اعلام آمادگی کرده اند. 

وی ادامه داد: این در حالی است که ما توانستیم در شرایطی که ورود سرمایه گذار خارجی به کشور تقریبا غیر ممکن است مقدمات تفاهم سرمایه گذاری 2.5 میلیارد یورویی در شهر تهران را فراهم کنیم که البته با مجوز وزارت اقتصاد و دارایی این امر میسر شده است و در آینده ای نزدیک خبرهای خوبی در این زمینه به گوش خواهد رسید. این موضوع سند افتخاری خواهد بود برای شهرداری تهران.

بنار در پایان گفت: باید بگویم در دو سال و اندی گذشته سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران عواید فراوانی برای شهرداری تهران به ارمغان آورده و هم اکنون با تلاش و پیگیری های این سازمان بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در تهران فراهم شده است و سال 1400 بهار سرمایه گذاری در تهران خواهد بود.