سن ابتلا به سرطان سینه در ایران کاهش یافته است

مرضیه ابراهیمی، استاد پژوهشگاه رویان و مسئول کارگروه سرطان و کارگروه پژوهشی سلول‌های خون ساز و بنیادی سرطان اظهار کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان و زنان متفاوت است. در ایران در مردان به ترتیب، سرطان گوارش (معده)، سرطان پروستات و سرطان ریه و در زنان سرطان سینه، سرطان دستگاه گوارش، سرطان تخمدان و سرطان ریه از جمله شایع‌ترین سرطان‌ها هستند. ابتلا به سرطان ریه هم در بین زنان و مردان به دلیل وجود آلاینده‌های بسیار زیادی که در هوا موجود است، اخیرا در کشور  افزایش یافته است.

او افزود: میانگین سن مبتلایان به سرطان سینه ، در خانم‌ها در حال کاهش است و دلیل اصلی این موضوع، این است که غربالگری سرطان جدی گرفته نمی‌شود. خانم‌ها باید از ۲۰ سالگی به بعد مراقب سلامت خود باشند و از تست‌های ساده غربالگری سرطان غافل نشوند تا بتوانند از ابتلا به سرطان پیشگیری کرده و در سنین پایین‌تر برای درمان اقدم کنند. خانم‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که هر چه در سنین بالاتر متوجه سرطان شوند، درمان هم سخت‌تر خواهد شد.

ابراهیمی گفت: آقایان نیز باید در سنین ۴۰ سالگی به بعد آزمایشات سالانه متناوب مربوط به دستگاه گوارشی از طریق آندوسکوپی و همچنین آزمایشات مربوط به غربالگری را انجام دهند اما متاسفانه به دلیل ناآگاهی مردم، این آزمایشات انجام نمی‌شود و معمولا مبتلایان به سرطان، هنگام مراجعه درگیر سرطان‌های توسعه یافته‌تر هستند.

ابراهیمی گفت:  راه های جدیدتری برای درمان سرطان وجود دارد، اما درمان‌هایی که در حوزه سرطان در کشور ما وجود دارد معمولا بر مبنای کموتراپی (شیمی درمانی) و رادیو تراپی است.

او ادامه داد: برخی از درمان‌های سرطان به کمک آنتی بادی‌ها صورت می‌گیرد و کشور ما با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه ساخت آنتی بادی داشته اما متاسفانه در مورد آنتی بادی‌های درمانی پیشرفت کمتری داشته است و هزینه‌های درمانی زیادی باید صرف شود تا بتوان موارد مورد نیاز حوزه بیوتکنولوژی را وارد کشور کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: قاعدتا کشوری که تحت تحریم‌های گسترده قرار می‌گیرد، از تکنولوژی داخلی بی بهره می‌شود و در نتیجه بیماران با محرومیت‌های ویژه‌ای روبه رو می‌شوند.

او گفت: امیدواریم که محققان ما در صنایع داروسازی و مدیریت کلان کشور، شرایطی را فراهم کنند تا بتوان به فناوری ساخت بسیاری از این دارو‌های پیشرفته در درمان سرطان، دست پیدا کنیم وبه خودکفایی برسیم.

برنامه های پژوهشگاه رویان در هفته مبارزه با سرطان

ابراهیمی گفت: با توجه به هفته ایمنی سرطان، از یک تا ۷ بهمن برنامه‌ای را در سه مرحله آغاز کرده ایم؛ در مرحله اول، از یکم تا هفتم در سطح دانش آموزی به آگاهی دادن دانش آموزان به صورت علمی و اطلاع رسانی در مورد پیشرفت‌هایی که در سطح دنیا انجام شده است، پرداخته می‌شود.

او گفت: در مرحله دوم، با کمک یک مرکز خیریه به مدت هفت شب، آموزش عمومی به صورت مجازی توسط محققان حوزه سرطان و مددکاران اجتماعی برای افزایش آگاهی مردم در مورد سرطان و راه‌های درمان آن برگزار می‌شود.

ابراهیمی گفت: در مرحله سوم که بخش تخصصی است از تاریخ دوم تا چهارم بهمن به کمک محققان فارسی زبان ایرانی در آمریکا و همچنین با کمک یک انستیتو تحقیقاتی سرطان در آمریکا، به صورت تخصصی نشست‌هایی برگزار می‌شود که اطلاعات خوبی در مورد آخرین تحقیقات در حوزه روش‌های نوین درمان سرطان، به محققان، پزشکان و دانشمندان این عرصه،  داده خواهد شد.