صدای بلند وسایل صوتی، پیرگوشی زودرس می‌آورد

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، لیلا جلیلوند کریمی، کارشناس ارشد شنوایی شناسی و دبیر علمی دومین سمینار تازههای سمعک و کاشت حلزون با باین این مطلب افزود: حضور در محیطهای پر سر و صدا و همچنین استفاده از وسایل صوتی با صدای بلند و با شدت بالا برای جوانان میتوان افراد را به پیرگوشی زودرس مبتلا کند.

وی که در آستانه برگزاری دومین سمینار تازه‌های سمعک و کاشت حلزون که در روزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد برگزار می‌شود سخن می‌گفت در این باره اظهار داشت: بر اساس آمار جهانی حدود ۱۰۰ میلیون نفر از افراد بالای ۶۰ سال در سراسر دنیا دچار مشکل شنوایی هستند که ۷۰ درصد این تعداد در کشورهای رو به توسعه زندگی می‌کنند.

وی گفت: از این تعداد به ازای هر ۵ نفر یک نفر یا در حدود ۲۰ درصد افراد نیازمند به اسفاده از سمعک هستند و در صورت عدم به کار بردن این وسیله کمک شنوایی با مشکلات زیادی از جمله برخوردهای اجتماعی ناهنجار، ایزوله شدن از محیط‌های جمعی و کاهش اعتماد به نفس روبه‌رو می‌شود.

وی در تعریف اصطلاح پیرگوشی توضیح داد: علائم پیرگوشی در سالمندان بدین شکل است که آنها ادعا می‌کنند صدا را می‌شنوند ولی متوجه نمی‌شوند که چه گفته شده یا در هنگام صحبت چند نفر با هم نمی‌توانند صدای آنها را از هم تشخیص داده و درک کنند و همواره صدای مخاطبان را به صورت صداهای مبهم یا به شکل همهمه بلند می‌شوند.

جلیلوند افزود: در این گونه موارد لازم است فرد سالمند یا بیمار مبتلا به پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی برای انجام تشخیص‌های اولیه و در نهایت به متخصصان شنوایی شناس به منظور تجویز و دریافت سمعک مناسب مراجعه کند که خوشبختانه جدید‌ترین تکنولوژی‌های سمعک در کشور موجود بوده و شنوایی شناسان آماده ارائه خدمات مربوطه هستند.

جلیلوند دومین سمینار آشنایی با سمعک و کاشت حلزون را فرصت مناسبی برای معرفی آخرین فن‌آوریها در زمینه ساخت و ارائه سمعک‌های پیشرفته و همچنین سایر وسایل کمک شنوایی از جمله کاشت حلزون عنوان کرد و تصریح کرد: همه شنوایی شناسان، متخصصان گوش و حلق و بینی و آسیب‌شناسان گفتار درمانی از جمله گروههای شرکت کننده در این سمینار هستند که به بحثو تبادل نظر علمی در این سمینار خواهند پرداخت.

دومین سمینار تازههای سمعک و کاشت حلزون طی روزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد امسال در سالن غرضی بیمارستان میلاد تهران برگزار میشود.