جنگ مربیان آموزش رانندگی با مشکلات/ شغلی که شغل نیست

مربیان آموزش رانندگی در کشور این روزها با وجود کرونا علاوه بر مشکلات قبلی با مشکلات بیشمار بیشتری نیز روبرو هستند.

اولین مشکل مربیان آموزش رانندگی در سراسر کشور بیمه نبودن این قشر است. جالب است مربیان آموزش رانندگی حتی یک اتحادیه در کشور ندارند که بتوانند مشکلات خود را رسیدگی و حل کنند.

در طول دوران یکسال اخیر که کرونا شیوع پیدا کرد ، برخی از مربیان رانندگی به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند اما متاسفانه خانواده این افراد به علت بیمه نبودن سرپرست خانواده بامشکلات بیشماری روبرو هستند.

چندی پیش بود که سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا درباره بالا بودن هزینه‌های کلاس‌های رانندگی، اظهار کرد: هزینه‌های آموزشگاه‌های رانندگی در سال ۸۵ در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود، اما در حال حاضر هزینه‌ها افزایش زیادی داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: آن رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، درحال حاضر برای هزینه کلاس‌های آموزشی موتورسیکلت است و کلاس‌های رانندگی اتومبیل افزایش زیادی داشته و بیش از یک میلیون هزینه کلاس‌های رانندگی است.

وی با اشاره به اینکه کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور نرخ مصوب هزینه‌های کلاس‌های رانندگی را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دریافت می‌کنند، افزود: پلیس راهور در نرخ گذاری کلاس‌های رانندگی نقش جدی ندارد.

سردار هادیانفر تصریح کرد: طی جلساتی که با نمایندگان کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور داشتیم تاکید کردیم که هزینه‌ها را برای مردم کاهش پیدا کند چراکه هزینه‌های کلاس‌های رانندگی غیرمتعارف درحال افزایش است.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه برخی از نمایندگان طرحی را درخصوص کاهش هزینه‌های کلاس‌های رانندگی داشته اند، گفت: قرار است جلسه‌ای را داشته باشیم تا این نمایندگان طرح خود را ارائه دهند تا بتوانیم هزینه‌های کلاس‌های رانندگی را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: پلیس راهور در موازات با اقدامی که آموزشگاه‌ها درخصوص کاهش هزینه‌ها انجام می‌دهد، درحال ایجاد شرایطی است که هنرجو مراجعه اش در سامانه راهور باشد و خدمات را سامانه دریافت کند و این باعث کاهش هزینه‌ها برای هنرجو می‌شود.

اما در این میان باید به نکته ای اشاره کرد و ان اینکه مربیان آموزش رانندگی از کمترین حق در این هزینه ها برخوردارند. با توجه به گران شدن لوازم یدکی خودرو و استهلاک بالای خودروهای مربیان آموزش رانندگی میزان ساعتی که این افراد بابت آن حق الزحمه دریافت می کنند حتی کفاف خرج خودروها را نیز نمی دهد.

جالب است پس از گران شدن بنزین نیز بخشی از سهمیه های خودروهای مربیان آموزش رانندگی به جیب آموزشگاههای رانندگی می رود.

از سوی دیگر در میان هزینه های آموزش رانندگی برای هنرجوها نیز کمترین میزان هزینه متعلق به مربیان آموزش رانندگی در کشور است.

شاهرخی مدیر انجمن صنفی مجازی مربیان آموزش رانندگی کشور درباره مهمترین مشکلات مربیان آموزش رانندگی در گفت و گو با افکارنیوز بیان داشت: مربیان آموزش رانندگی کدشغلی و بیمه و بازنشستگی و سختی کار و حداقل‌های شغلی ندارند و شغلشان در واقع شغل محسوب نمیشود و به این دلیل از هیچ حمایتی برخوردار نیستند .

وی افزود: در کشورهای پیشرفته حداقل تعداد جلسات آموزش عملی رانندگی حداقل ۴۰ جلسه و زمان هر جلسه  ۱:۳۰ و زمان آزمون حداقل ۳۰ دقیقه ابلاغ شده و علاوه بر معاینه چشم و جسمانی ، معاینات روحی و روانی توسط روانشناسان انجام میشود و در صورت عدم توانایی هنرجو از صدور مجوز آموزش جلوگیری میشود و به ازای هر سال افزایش سن ، یک جلسه آموزش اضافه میشود و از کاهش تصادفات و تلفات رانندگی میتوان به کارآمدی یا تا کارآمدی آن پی برد اما در ایران حداکثر تعداد جلسات آموزش عملی رانندگی ۱۲ جلسه و زمان هر جلسه ۲ ساعت و زمان آزمون حداکثر ۵ دقیقه طول میکشد، که یک فرد ۱۸ ساله تا ۸۱ ساله با یک میزان آموزش برای آزمون معرفی میشوند و فقط معاینه چشم و جسمانی آنهم توسط چشم پزشکان انجام میشود و معاینات روحی روانی انجام نمیگردد

وی بیان داشت: کمتر از ۳۰۰۰ موسس آموزشگاه های رانندگی در ایران اتحادیه دارند اما بیش از ۲۴۰۰۰ مربی آموزش رانندگی هیچ اتحادیه ای و متولی ندارند و در محاسبه دستمزد با کارگر ساده مقایسه شده و دستمزد شأن میانگین در کشور ، کمتر از ده هزار تومان به ازای هر ساعت است که بصورت انفرادی ( خصوصی ) انجام میشود و این در صورتی است که مربیان هنر آموزش دارند و کارگر ساده نیستند.

آنچه مشهود است اینکه در حال حاضر مربیان آموزش رانندگی در کشور با کمترین دستمزد و حق آموزش مشغول به کار هستند . هزینه های بالای کار و شغل برای مربیان آموزش رانندگی باعث از بین رفتن انگیزه و مشکلات بعدی خواهد شد به اضافه همه این موارد مربیان رانندگی باید شخصاً حق بیمه خود را پرداخت کنند و این موضوع خود باعث بالا رفتن هزینه های زندگی برای این قشر زحمت کش شده است.

مربیان آموزش رانندگی که نه بیمه درمانی، نه سهمیه سوخت و نه حتی بازنشستگی و طرح ترافیک نیز ندارند اما طبق قانون جالب است بدانید فقط 30 درصد از هزینه آموزش متعلق به مربیان آموزشی است.

به نظر می رسد مسئولان ذیربط باید به مشکلات مربیان آموزش رانندگی ورودی جدی کنند تا مشکلات این قشر زحمتکش که تاثیر بسزایی برای فرهنگ رانندگی در کشور دارند حمایت شوند.