تاثیر استفاده از صفحات نمایشی بر حواس کودکان

نتایج بررسی محققان دانشگاه بیرکبک، دانشگاه کینگز در لندن و دانشگاه باث انگلیس نشان داد، کودکان نوپایی که روزانه از صفحات نمایشی لمسی به میزان زیادی استفاده می‌کنند، در مقایسه با کودکان نوپایی که از صفحات لمسی کمتر استفاده می‌کنند و یا اصلا استفاده نمی‌کنند، سریع‌تر به اجسام نگاه می‌کنند و توانایی کمتری در برابر حواس‌پرتی دارند.

محققان اظهار کردند: این یافته‌ها برای موضوع در حال گسترش اهمیت زمان غربالگری در رشد کودکان نوپا به‌ویژه با توجه به افزایش استفاده از صفحات نمایشی در همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ موثر است.

پروفسور تیم اسمیت، محقق ارشد این تحقیق از مرکز عملکرد و رشد مغز دانشگاه بیرکبک گفت: «در سال‌های اخیر، استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت در نوزادان و کودکان نوپا شتاب گرفته است.» سال‌های اول زندگی در کودکان اهمیت بسیاری دارد که چگونه می‌توانند توجه خود را کنترل و از حواس‌پرتی برای کسب مهارت پیشرفت تحصیلی در آینده جلوگیری کنند.

نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که ممکن است استفاده از صفحه‌نمایش لمسی در کودکان نوپا بر توسعه توجه آنان تاثیر منفی بگذارد، اما پیش‌ازاین، برای تایید این موضوع هیچ مدرک تجربی ارائه نشده بود.

پروژه TABLET پروفسور اسمیت، در عملکرد و رشد مغز، با شرکت نوزادان ۱۲ ماهه‌ که در سطوح مختلف از صفحات نمایشی لمسی استفاده کرده بودند، انجام شد. این بررسی به مدت دو سال و نیم پیگیری شد و کودکان سه بار در ۱۲ ماهگی، ۱۸ ماهگی و در سن سه و نیم سالگی مورد آزمایش قرار گرفتند.

هر بار کودکان نوپایی که در کارهای رایانه‌ای شرکت می‌کردند، با یک ردیاب چشمی برای سنجش توجه بررسی شدند. اشیاء در مکان‌های مختلف صفحه‌نمایش ظاهر شدند.  مواردی مانند اینکه کودکان نوپا با چه سرعتی به اشیاء نگاه می‌کردند و اینکه چقدر می‌توانند موارد منحرف‌کننده را نادیده بگیرند، سنجش شد.

پروفسور اسمیت اظهار کرد: «دریافتیم که نوزادان و کودکان نوپایی که از صفحات نمایشی لمسی زیاد استفاده می‌کنند، سریع‌تر به اجسام نگاه می‌کنند و در مقایسه با کاربرانی که استفاده کمتری دارند، در چشم‌پوشی از موارد منحرف‌کننده توانایی کمتری دارند.»

دکتر آنا ماریا پرتغال، محقق اصلی این پروژه افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که استفاده از صفحات نمایشی لمسی باعث ایجاد تفاوت در توجه کودکان شده است یا خیر، زیرا ممکن است کودکانی که حواس‌پرتی بیشتری دارند نسبت به دیگران، بیشتر جذب ویژگی‌های جلب‌توجه در دستگاه‌های صفحه‌نمایش لمسی شوند.

دکتر راشل بدفورد، محقق دیگر تحقیق از گروه روانشناسی دانشگاه باث اظهار کرد: آنچه باید در ادامه بدانیم این است که چگونه این الگوی افزایش نگاه به اشیاء منحرف‌کننده روی صفحات نمایشی با توجه در دنیای واقعی مرتبط است. نکته مثبت اینکه کودکان با خواسته‌های چندوظیفه‌ای محیط پیچیده روزمره خودسازگار شده‌اند و آیا به مشکلات مرتبط با وظایفی که نیاز به تمرکز دارد مربوط خواهد بود؟

نکته مهم درک این مطلب است که چگونه از این فناوری مدرن استفاده کنیم به‌گونه‌ای که منافع را به حداکثر رسانده و عواقب منفی را به حداقل برسانیم.

یافته‌های این بررسی در مجله Scientific Reports منتشرشده است.