تصویب اصلاح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

جلسه ۳۵۱ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در پیش از دستور جلسه با اشاره به گزارش معاونت آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها مبنی بر عدم اجرای کامل مصوبات در مورد دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: هرگونه تغییر در سرفصل دروس معارف اسلامی باید بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

شاطری با اشاره به تأسیس دانشگاه معارف اسلامی  بیان کرد: این دانشگاه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به ضرورت تربیت مدرسان معارف اسلامی دانشگاه‌ها، وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأسیس شده است.

او افزود: معاونت آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها پیشنهاد داده است که جذب اعضای هیئت علمی رشته معارف اسلامی مشروط به گذراندن دوره مدرسی در دانشگاه معارف اسلامی باشد. همچنین انتخاب رئیس دانشکده معارف اسلامی در دانشگاه‌ها مانند انتخاب مدیرگروه معارف توسط نهاد نمایندگی انتخاب شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاطری با اشاره به پیشنهاد تأیید صلاحیت رؤسای استانی دانشگاه فرهنگیان توسط کمیته تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این موضوع مورد موافقت وزیر آموزش و پرورش قرار نگرفته است.

دانشگاه فرهنگیان وظیفه تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش را بر عهده دارد

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان وظیفه تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش را بر عهده دارد و بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: برای مثال دانشگاه آزاد تربیت دانشجو را بر عهده دارد اما با این حال رؤسای مراکز استانی دانشگاه آزاد نیز توسط کمیته تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: انتخاب رؤسای مراکز استانی دانشگاه فرهنگیان باید به طریق اولی به کمیته تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شود و در واقع اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها به این کمیته تفویض شده است.

عاملی با تأکید بر لزوم دقت بیشتر در انتخاب رؤسای مراکز استانی دانشگاه فرهنگیان، گفت: بر اساس گزارش‌ها انتخاب رؤسای استانی دانشگاه فرهنگیان در سطح هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان نیز انجام نمی‌شود.

او پیشنهاد کرد: ماده واحده‌ای برای اصلاح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای انتخاب رؤسای مراکز استانی دانشگاه فرهنگیان توسط شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تنظیم و تصویب شود.

لزوم تشکیل انجمن ارتباط خانواده و دانشگاه

در ادامه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح تشکیل دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه گفت: حوزه معاونت فرهنگی وزارت علوم پیشنهاد داده است که به جای دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه، انجمن ارتباط خانواده و دانشگاه تشکیل شود که با نگاه تقویت وجه غیردولتی و مردمی بودن طرح ارتباط خانواده و دانشگاه این پیشنهاد ارائه شده است.

او تأکید کرد: از طرف دیگر تشکیل انجمن مانع از ایجاد ساختار جدید می‌شود و می‌توان از ظرفیت بخش غیر دولتی نیز به خوبی استفاده کرد.

پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع، مقرر شد موضوع عدم اجرای کامل مصوبات در مورد دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، در کمیته معارف وزارت علوم بررسی و گزارش آن به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارائه شود.