تصویب اصلاح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

جلسه 351 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در پیش از دستور جلسه با اشاره به گزارش معاونت آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها مبنی بر عدم اجرای کامل مصوبات در مورد دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: هرگونه تغییر در سرفصل دروس معارف اسلامی باید بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: از 3هزار و 300 برنامه درسی فعال در دانشگاه‌ها، به طور میانگین سالانه 150 برنامه درسی بازنگری می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دروس معارف اسلامی رشته کارشناسی علوم قرآن و حدیث نیز توسط مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور بازنگری شده است، ضرورت دارد این موضوع بررسی شود که آیا بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این بازنگری انجام شده یا خیر؟

پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع،  مقرر شد موضوع عدم اجرای کامل مصوبات در مورد دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، در کمیته معارف وزارت علوم بررسی و گزارش آن به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارائه شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین شاطری با اشاره به تأسیس دانشگاه معارف اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به ضرورت تربیت مدرسان معارف اسلامی دانشگاه‌ها، وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأسیس شده است.

وی افزود: معاونت آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها پیشنهاد داده است که جذب اعضای هیئت علمی رشته معارف اسلامی مشروط به گذراندن دوره مدرسی در دانشگاه معارف اسلامی باشد. همچنین انتخاب رئیس دانشکده معارف اسلامی در دانشگاه‌ها مانند انتخاب مدیرگروه معارف توسط نهاد نمایندگی انتخاب شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه خاطرنشان کرد: روال انتخاب رئیس دانشکده معارف مانند انتخاب مدیرگروه معارف بر عهده نهاد نمایندگی است اما در دوره‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اساتید دروس معارف اسلامی از چند مسیر در فراخوان جذب اعضای هیأت علمی شرکت می‌کنند، گفت: پیشنهاد این است که اساتید معارف اسلامی که از حوزه‌های علمیه، جذب هیأت علمی می‌شوند یک دوره یکساله را در دانشگاه معارف به منظور آمادگی برای تدریس این دروس بگذرانند.

همچنین محمدعلی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اساسنامه دانشگاه معارف گفت: دانشگاه معارف وظیفه تربیت مدرس معارف برای دانشگاه‌ها را بر عهده دارد و نباید فارغ‌التحصیلان دانشگاه معارف مشکل عدم اشتغال داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شاطری در ادامه با اشاره به پیشنهاد تأیید صلاحیت رؤسای استانی دانشگاه فرهنگیان توسط کمیته تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این موضوع مورد موافقت وزیر آموزش و پرورش قرار نگرفته است.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان وظیفه تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش را بر عهده دارد و بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی تربیت دانشجو را بر عهده دارد اما با این حال رؤسای مراکز استانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توسط کمیته تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: انتخاب رؤسای مراکز استانی دانشگاه فرهنگیان باید به طریق اولی به کمیته تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شود و در واقع اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها به این کمیته تفویض شده است.

عاملی با تأکید بر لزوم دقت بیشتر در انتخاب رؤسای مراکز استانی دانشگاه فرهنگیان، گفت: بر اساس گزارش‌ها انتخاب رؤسای استانی دانشگاه فرهنگیان در سطح هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان نیز انجام نمی‌شود.

وی پیشنهاد داد: ماده واحده‌ای برای اصلاح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای انتخاب رؤسای مراکز استانی دانشگاه فرهنگیان توسط شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تنظیم و تصویب شود؛ که این پیشنهاد با موافقت اعضاء جلسه به تصویب رسید.

در ادامه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح تشکیل دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه گفت: حوزه معاونت فرهنگی وزارت علوم پیشنهاد داده است که به جای دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه، انجمن ارتباط خانواده و دانشگاه تشکیل شود که با نگاه تقویت وجه غیردولتی و مردمی بودن طرح ارتباط خانواده و دانشگاه این پیشنهاد ارائه شده است.

وی تأکید کرد: از طرف دیگر تشکیل انجمن مانع از ایجاد ساختار جدید می‌شود و می‌توان از ظرفیت بخش غیر دولتی نیز به خوبی استفاده کرد.